اولین‌های المپیک؛ نامشان برای همیشه در تاریخ ثبت شد

اولین‌های المپیک؛ نامشان برای همیشه در تاریخ ثبت شد در این گزارش مروری بر سومین و آخرین بخش از اولین‌های تاریخ المپیک خواهیم داشت. به گزارش سایت ۹۰، نخستین باری که در بازی‌های المپیک از یک نماد استفاده شد، بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بود. -نخستین دوره المپیک که در آن بازی‌های هاکی بر روی چمن […]

اولین‌های المپیک؛ نامشان برای همیشه در تاریخ ثبت شد

در این گزارش مروری بر سومین و آخرین بخش از اولین‌های تاریخ المپیک خواهیم داشت. به گزارش سایت ۹۰، نخستین باری که در بازی‌های المپیک از یک نماد استفاده شد، بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بود.

-نخستین دوره المپیک که در آن بازی‌های هاکی بر روی چمن مصنوعی انجام شد، بازی‌های المپیک ۱۹۷۶ مونترال بود. نخستین دوره از بازی‌هایی که در یک کشور کمونیستی برگزار شد، بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ مسکو بود.

-نخستین قهرمان دو ماراتن زنان، که در المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس برگزار شد، ژوان بنویت از ایالات‌متحده‌آمریکا بود.

-نخستین دوره از بازی‌های مخصوص ورزشکاران معلول با همان رشته‌ها و قوانین بازی‌های المپیک تابستانی، در سال ۱۹۸۴ در لس‌آنجلس آمریکا برگزار شد، با این تفاوت که در بازی‌های مخصوص معلولان رشته ویلچررانی سرعت هم گنجانده شده بود.

-نخستین (و تنها) ورزشکاری که موفق به کسب مدال در بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی در یک سال شده، کریستالودینگ‌روتنبرگ نام داشت که در سال ۱۹۸۸ در بازی‌های تابستانی و زمستانی به ترتیب در رشته‌های دوچرخه‌سواری و اسکی‌سرعت مدال المپیک را به دست آورد.

-نخستین دوره‌ای که به ورزشکاران حرفه‌ای اجازه شرکت در بازی‌های المپیک داده شد، در سال ۱۹۸۴ در المپیک لس‌آنجلس بود.

-از بیست و سومین دوره بازی‌های المپیک در سال ۱۹۹۶ بود که برای نخستین بار بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی در سال‌های جداگانه‌ای برگزار شد؛ به این ترتیب که المپیک زمستانی این دوره در سال ۱۹۹۴ به میزبانی لیله‌مار و المپیک تابستانی در سال ۱۹۹۶ به میزبانی آتلانتای آمریکا برگزار شد.

-نخستین دوره المپیک که با حضور نمایندگانی از تمامی کمیته‌های ملی المپیک (۱۹۷ کمیته‌ای که به رسمیت شناخته شده بودند) برگزار شد، المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا بود.

-نخستین ورزشکاری که موفق به کسب مدال طلا در ۵ دوره متوالی بازی‌های المپیک شد، استون‌ردگریو بریتانیایی بود که در رشته قایقرانی به رقابت می‌پرداخت.

-نخستین ورزشکاری که افتخار روشن کردن مشعل بازی‌های المپیک را داشت و در همان دوره از بازی‌‌ها مدال طلا کسب کرد، کتی‌فریمن استرالیایی بود که در ماده دو ۴۰۰ متر سرعت به مدال طلا دست یافت.

-نخستین مشعل المپیک که پس از طی کردن ۵ قاره به شهر میزبان بازی‌‌ها رسید، مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن بود.

-نخستین ورزشکار معلول از ناحیه دو پا و در واقع نخستین دونده معلولی که در بازی‌های المپیک به رقابت با سایر رقبا پرداخت، اسکارپیستوریوس از کشور آفریقای‌جنوبی بود. پیستوریوس در المپیک ۲۰۱۲ لندن در ماده دو ۴ در ۴۰۰ متر امدادی شرکت کرد.

-نخستین شهر از قاره آمریکای‌جنوبی که میزبانی بازی‌های المپیک را به دست آورد، ریودوژانیرو برزیل برای المپیک ۲۰۱۶ ریو است.

-نخستین دوره از بازی‌های المپیک تابستانی که به‌طور کامل در زمستان برگزار می‌شود، رقابت‌های پیش رو در شهر ریودوژانیرو خواهد بود. دو دوره دیگر از بازی‌های المپیک که در نیمکره جنوبی برگزار شد، در فصل زمستان و بهار شروع شده و هر دو دوره هم در فصل بهار خاتمه یافتند. اما بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده زمان شروع و خاتمه بازی‌های المپیک در ماه آگوست واقع شود.

-نخستین دوره از بازی‌های المپیک که در آن مجوز شرکت و رقابت به بوکسورهای حرفه‌ای داده خواهد شد، بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو خواهد بود.

-نخستین شهری که میزبانی هر دو رویداد تابستانی و زمستانی المپیک را بر عهده خواهد داشت، شهر پکن پایتخت چین است. پکن در سال ۲۰۰۸ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی بود و بازی‌های زمستانی هم در سال ۲۰۲۲ در این شهر برگزار خواهد شد.

-نخستین دوره‌ای که پایان رقابت‌‌ها به همان نقطه شروع آن بازگشت، المپیک ۱۹۲۴ پاریس بود.

-نخستین دوره بازی‌های المپیک زمستانی در سال ۱۹۲۴ در شهر ژامونیکس فرانسه برگزار شد.

-نخستین دوره‌ای که برای ورزشکاران شرکت کننده دهکده بازی‌‌ها طراحی و ساخته شد، المپیک ۱۹۲۴ پاریس بود.

-نخستین ورزشکاری که موفق شد در یک رشته ورزشی در بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی، به مدال دست یابد گیلیس گرافس‌تروم بود. این ورزشکار موفق شد در المپیک تابستانی ۱۹۲۰ آنتورپ و همچنین المپیک زمستانی ۱۹۲۴ در ژامونیکس فرانسه، در رشته اسکیت نمایشی به دو مدال طلا دست یابد.

-نخستین دوره‌ای که ماده ۴۰۰متر در مواد رشته دوومیدانی گنجانده شد، بازی‌های المپیک ۱۹۲۸ آمستردام بود؛ در ادوار بعدی المپیک هم از همین مسافت به عنوان حد استاندارد برای رقابت‌های دو و میدانی استفاده شد.

-نخستین باری که بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی در دو کشور مختلف برگزار شد، سال ۱۹۲۸ بود که بازی‌های تابستانی در کشور هلند و زمستانی در کشور سوئیس انجام شد.

-نخستین دوره‌ای که از سکوهای ۳گانه برای اهدای مدال‌های ۳ورزشکار برتر استفاده شد، المپیک ۱۹۳۲ لس‌آنجلس بود.

-نخستین دوره بازی‌های المپیک که در نیمکره‌جنوبی برگزار شد، سال ۱۹۵۶ در ملبورن استرالیا بود.

-نخستین دوره‌ای که بازی‌های المپیک به سبک جدیدی در دو کشور برگزار شد، در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن بود؛ در این دوره، رقابت‌های سوارکاری و اسب سواری در شهر استکهلم برگزار شد. این اتفاق یک بار دیگر در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم تکرار شد و رقابت‌های مربوط به اسب سواری در کشور هنگ کنگ انجام شد.

-نخستین سیاهپوست آفریقایی که صاحب مدال طلای المپیک شد، آببه‌بیکیلا دونده ماراتن اهل اتیوپی بود که در مسابقه دو ماراتن در المپیک ۱۹۶۰ رم، تمام مسیر مسابقه را با پاهای برهنه دوید.