رد پای مناقصه در کمک به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی

قانون رایگان بودن خدمات دفن شده است! رد پای مناقصه در کمک به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی گروه اجتماعی- بالا رفتن سن موضوعی اجتناب‌ناپذیر است و بر همین اساس است که در دوران جوانی بسیاری از افراد خود را بیمه می‌کنند تا در دوران بازنشستگی عصای دستشان باشد. در کشوری که هر روز قیمت‌ها در حال رکوردزنی […]

قانون رایگان بودن خدمات دفن شده است!

رد پای مناقصه در کمک به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی

گروه اجتماعی- بالا رفتن سن موضوعی اجتناب‌ناپذیر است و بر همین اساس است که در دوران جوانی بسیاری از افراد خود را بیمه می‌کنند تا در دوران بازنشستگی عصای دستشان باشد. در کشوری که هر روز قیمت‌ها در حال رکوردزنی هستند، وجود یک بیمه می‌تواند تنها معمری برای عبور از برخی مشکلات مالی باشد. اما مهم‌‌ترین معضل دوران بازنشستگی، مسأله درمان است. در واقع درمان همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی بازنشستگان بوده است؛ هرچه فشار اجرای سیاست‌های تعدیلی بیشتر شده، هزینه‌های دارو و درمان خانواده‌های بازنشسته نیز افزایش یافته است. بازنشستگان در سال‌های اخیر بار‌ها شعارِ «نه به بیمه‌های تکمیلی» را در تجمعات و اعتراضات صنفی خود تکرار کرده‌اند؛ مبنای این مطالبه کلیدی و محوری، اجرای قانون است، قانون الزام که تأکید دارد صفر تا صد خدمات درمانی ارائه‌شده به بیمه‌شدگان کارگری (چه شاغل و چه بازنشسته) باید صددرصد رایگان باشد اما در عمل، بازنشستگان مبالغ سنگینی بابت بیمه‌تکمیلی می‌پردازند. در این بین سازمان تأمین‌اجتماعی هرساله مناقصاتی با شرکت‌های بیمه برای دادن خدمات بهتر به بازنشستگان برگزار می‌کند.

پرداخت ۴۴ هزار تومان بازنشستگان در هر ماه

در سال ۱۴۰۰، در مقابل سهم ۲۱ هزار تومانی تأمین‌اجتماعی، بازنشسته ۴۴ هزار تومان بابت هر ماه هزینه‌های بیمه‌تکمیلی خود می‌پردازد و در قالب ماده ۸۹ نیز دودرصد از مستمری بازنشستگان که مبلغ آن بسته به میزان مستمری (پایین‌تر از حداقل، حداقل، میانه و سقف) متفاوت است، کسر و به صندوق درمان تأمین‌اجتماعی واریز می‌شود. این در حالی است که بازنشستگان در زمان بیمه‌پردازی ۹درصد از حق بیمه خود را بابت درمان در صندوق درمان تأمین‌اجتماعی پس‌انداز می‌کردند؛ ۹درصدی که براساس قانون الزام باید برای تأمین تمام هزینه‌های درمانی کارگران در زمان اشتغال و بازنشستگان در ایام بازنشستگی کفایت کند. در بیش از دو سال گذشته که بحران کرونا شدت گرفته، هزینه‌های درمان و دارویی بازنشستگان بیشتر هم شده است و تنها لطفی که سازمان تأمین‌اجتماعی به بیش از ۳٫۵ میلیون مستمری‌‌بگیرِ عموماً کم‌درآمد خود کرده، حذف فرانشیز برای بالای ۶۵ ساله‌ها در شهرهایی است که تأمین‌اجتماعی مراکز ملکی ندارد. در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، شهرام غفاری؛ مدیرکل وقتِ درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی درخصوص فرانشیز بستری رایگان برای بیماران بالای ۶۵ سال، گفت: درمان بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان رایگان است، اما این مراجعه در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی با دریافت مبلغی تحت عنوان فرانشیز همراه است. هزینه بیمه‌شدگان در مراکز درمانی طرف قرارداد، در بخش بستری ۱۰درصد و در بخش سرپایی برابر با ۳۰ درصد است. براساس تصمیمات اتخاذ شده سازمان اما این هزینه (فرانشیز بستری) برای بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در شهرهای بدون بیمارستان‌های ملکی هم رایگان شده است. اما این اصلاح کوچک، نتوانسته در عمل یک گام مؤثر باشد؛ هزینه‌های درمان به شدت بالاست و بازنشستگان باید حتماً برای بیمه‌تکمیلی ثبت‌نام کنند؛ یعنی در عمل، برای یک نفر ۴۴ هزار تومان و برای باقی اعضای خانواده مبالغ بیشتری به بیمه‌گذار تکمیلی بدهند تا بتوانند از پس هزینه‌های درمان بربیایند.

برگزاری مناقصه بیمه‌تکمیلی

حال علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تأمین‌اجتماعی تهران، از اتمام قرارداد بیمه‌تکمیلی بازنشستگان تا پایان آبان‌ماه خبر داد و به خبرگزاری تسنیم، گفت: پیشنهاد ما این است که در دوره جدید حداقل ۱۰۰ هزار تومان به عنوان حق بیمه‌تکمیلی محاسبه و از این رقم ۵۰ درصد توسط تأمین‌اجتماعی پرداخت شود. در این زمینه باید سازمان قرارداد جدیدی را با شرکت بیمه‌تکمیلی برای ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان به امضاء برساند. قرارداد جدید بیمه‌تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ برای سال گذشته از اول آذر منعقد شد و در قرارداد سال گذشته رقم در نظر گرفته شده برای بازنشستگان در هر ماه ۶۵ هزار تومان در نظر گرفته بود و شرکت بیمه‌تکمیلی آتیه‌سازان حافظ نیز براساس تعهدی که داشت به بازنشستگان خدمات درمانی ارائه کرده است. با اتمام مهلت قرارداد بیمه‌تکمیلی، مناقصه با سایر شرکت‌های بیمه‌تکمیلی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شده است و قرارداد جدید با یکی از شرکت‌های بیمه‌تکمیلی از ابتدای آذرماه منعقد خواهد شد.