چندی پیش بود که احمد کریمی؛ دبیر کانون سراسری کامیونداران، در گفتوگو با رسانهها خبر از خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران داد و گفته بود: به دلیل افزایش نرخ لاستیک برخی از کامیونداران مجبور به خرید لاستیکهای تاریخ مصرف گذشته شدهاند. به گفته وی؛ خرید و فروش لاستیک دستدوم نیز به تازگی […]
چندی پیش بود که احمد کریمی؛ دبیر کانون سراسری کامیونداران، در گفتوگو با رسانهها خبر از خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران داد و گفته بود: به دلیل افزایش نرخ لاستیک برخی از کامیونداران مجبور به خرید لاستیکهای تاریخ مصرف گذشته شدهاند. به گفته وی؛ خرید و فروش لاستیک دستدوم نیز به تازگی مرسوم بوده است بهخصوص از سوی ناوگان نفتکش که باید مرتباً برای حفظ ایمنی خودرو و محموله آن، لاستیک را تعویض کند؛ لاستیکهای قدیمی این ناوگان معمولاً از سوی ناوگان تجاری خریداری میشود.
ضرر مالی رانندگان به دلیل عدم آگاهی در مورد سامانه تایر
به گزارش تسنیم، وحید خراسانی؛ کارشناس صنعت تایر، با اشاره به گرانی قیمت تایر ناوگان سنگین در بازار تایر، گفت: در بازار لاستیک سنگین بعضاً مشاهده میشود که فاصلهای قابل توجه میان قیمت لاستیک ایرانی با قیمت مصوب و بازار آزاد وجود دارد. وی افزود: متأسفانه بسیاری از رانندگان از قیمت رسمی و مصوب تایر اطلاع نداشته و در مورد چگونگی خرید تایر از سامانه کالا وزارت صمت ناآگاه هستند. به همین دلیل لاستیک را با قیمت دو برابر بیشتر از بازار آزاد خریداری میکنند. به عنوان مثال یک تایر ۳۸۵ اتوبوسی و کامیونی در سامانه به قیمت هشت میلیون ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرسد اما در بازار آزاد با قیمت ۱۵ میلیون تومانی عرضه میشود. این کارشناس صنعت تایر، با بیان مزایای سامانه توزیع سیستمی تایر، اظهار داشت: تمامی تایرهای سنگین و نیمهسنگین با سایز رینگ ۱۴ و بالاتر باید از طریق سامانه کالا وزارت صمت توزیع شود. خراسانی؛ در ادامه داد: رانندگان میتوانند تایر مدنظر خود را با قیمت مصوب از این سامانه خریداری کنند، البته به این مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و حداکثر دودرصد کرایه حمل اضافه میشود که در مقایسه با قیمت لاستیک در بازار آزاد کاملاً به صرفه است.
عدم نظارت بر واردات مرزنشینی بازار تایر را مختل کرده است
وی با انتقاد نحوه مدیریت بازار لاستیک سنگین، گفت: متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی در بازار تایر و همچنین اعمال استثنائات تجاری، امکان توزیع تایر خارج از شبکه توزیع رسمی وجود دارد. بهطوری که بخشی از تایرهای توزیع شده در بازار آزاد به صورت مرزنشینی وارد کشور میشود. البته این تایرها، تنها مجوز عرضه در استانهای مرزی را دارند اما به دلیل اهمال در کنترل این رویه وارداتی، تایرهای وارد شده از طریق تعاونیهای مرزنشینی به تهران و سایر شهرهای بزرگ ارسال میشود.
سود کلان قاچاقچیان در سایه عدم نظارت مسؤولان
این کارشناس صنعت تایر، در مورد تایرهای ایرانی نیز متأسفانه برخی از عاملین فروش اقدام به خرید حواله تایر سیستمی از رانندگان میکنند و با افزایش قیمت بسیار در بازار آزاد میفروشند. حتی برخی از عمدهفروشان تایر نیز با عدم فروش تایرهای سامانهای خود پس از مدتی آنها را از شبکه توزیع سیستمی خارج کرده و در بازار آزاد میفروشند. خراسانی؛ با اشاره به ضعف نظارت بر عملکرد زنجیره عرضه تایر، افزود: با وجود راهاندازی سامانه توزیع سیستمی، عدم شفافیت و عرضه خارج از شبکه تایر غیرقابل قبول است. متأسفانه هیچ نظارتی بر فعالیت متخلفین صورت نمیگیرد و به همین دلیل قاچاق تایر به بازار آزاد افزایش یافته و سودهای کلان چند میلیون تومانی نصیب دلالان و محتکران میکند. با وجود تأکید قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ممنوعیت توزیع تایر خارج از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها، به نظر میرسد که متولیان نظارت عزم جدی در برخورد با فروشندگانی که خارج از شبکه توزیع سیستمی اقدام به خرید و فروش تایر میکنند نداشته و به همین دلیل سایر فروشندگان نیز به فروش خارج از شبکه ترغیب شدهاند. متأسفانه ادامه یافتن عرضه خارج از شبکه تایر و همچنین توزیع تایرهای وارداتی از طریق رویه مرزنشینی در بازار شهرهای بزرگ، میتواند روزهای سیاه بازار لاستیک را تکرار کند، روزهایی که بازار این کالای استراتژیک عملاً توسط دلالان و قاچاقچیان اداره میشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.