درآمد غولهای فنآوری از کاربران ایرانی، چگونه و چقدر است؟ در این گزارش قصد داریم شیوه و مبلغ کسب درآمد شبکههای اجتماعی را بررسی کنیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه در سراسر جهان اکثریت مردم به اینترنت دسترسی پیدا کردهاند و این موضوع باعث شده تا برای سرگرم کردن خود در اینترنت به جستجو […]
درآمد غولهای فنآوری از کاربران ایرانی، چگونه و چقدر است؟
در این گزارش قصد داریم شیوه و مبلغ کسب درآمد شبکههای اجتماعی را بررسی کنیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه در سراسر جهان اکثریت مردم به اینترنت دسترسی پیدا کردهاند و این موضوع باعث شده تا برای سرگرم کردن خود در اینترنت به جستجو بپردازند و یا در شبکههای اجتماعی عضو شوند. در ایران آمار نشان میدهد که ۵۰ میلیون کاربر عضو پیامرسان تلگرام هستند. آیا عضویت در پیام رسانها یا شبکههای اجتماعی سودی برای صاحبان آنها دارد؟
درآمد شبکههای اجتماعی
فیسبوک (Facebook) با ۱.۲ میلیارد کاربر به عنوان محبوبترین شبکه اجتماعی به حساب میآید. شبکه گوگلپلاس (Google+) با ۵۴۰ میلیون کاربر در رده دوم قرار گرفته است. شبکه لینکدین (Linkedin) با ۴۰۰ میلیون کاربر و شبکه توئیتر (Twitter) با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در ردههای بعدی قرار گرفتند و جزو محبوبترین شبکههای اجتماعی موجود در دنیا به حساب میآیند.
شبکههای اجتماعی از چه راهی درآمد کسب میکنند؟
کاربران با وارد کردن اطلاعات شخصی شان در فضای مجازی و روابطی که با دوستان خود در این فضا ایجاد میکنند و یا با جست و جوی مطالب مورد علاقه خود، مطالبی که مینویسند و زمان حضورشان در این فضا، اطلاعاتی را به صاحبان شبکه اجتماعی در مورد الگوی رفتاری و علایقشان میدهند و این دقیقاً همان چیزی است که مبنای قراردادهای کسب و کار و تبلیغات قرار میگیرد. شبکههای اجتماعی این اطلاعات را بدست میآورند و براساس آن از طریق تبلیغات کسب درآمد میکنند.
برخی از این نرمافزارها وابسته به سرویسهای جاسوسی هستند و نیازی به تبلیغات ندارند و یا برخی دیگر، به شرکتهای تجاری تعلق دارند و به درآمد از طریق تبلیغات قانع نیستند. این نرمافزارها برای کسب درآمد، به فروش اطلاعات کاربران خود میپردازند. به عنوان مثال واتساپ اطلاعات ۴۵۰ میلیون کاربر را در اختیار دارد و بنا به تأکید زاکربرگ، این شرکت بیش از ۱۹٫۵ میلیارد دلار میارزد. این در حالی است که قیمت بودجه ناسا ۱۸ میلیارد دلار تعریف شده است. یعنی ارزش مالی واتساپ از بودجه سازمان ناسا بیشتر اعلام شده است.
طبق گزارش K-10 شرکت فیسبوک به ازای هر کاربری که در این شبکه اجتماعی حساب باز میکند حدود ۵٫۳ دلار درآمد کسب میکند در حالی که این شرکت هیچ هزینهای از کاربران دریافت نمیکند و تمامی امکانات آن رایگان است. اما از تبلیغاتی که توضیح داده شد بهره میبرد و از اطلاعات کاربران درآمد کسب میکند.
درآمد گوگل از کاربران ایرانی چقدر است؟
تقریباً تمام درآمد گوگل از تبلیغات به دست میآید و بخش ناچیزی از آن به فروش و گرفتن حق اشتراک برای خدمات خود، برمیگردد.۹۷ درصد درآمد گوگل از طریق «پرداختکلیکی» تأمین میشود و درآمدهای غیرتبلیغاتی تنها ۳ درصد کل درآمدهای این شرکت را تشکیل میدهند.
هر کاربر ایرانی بهطور متوسط روزانه ۵ بار از گوگل استفاده میکند که با احتساب حدود ۳۵ میلیون کاربر اینترنت در ایران، گوگل سالانه بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از کاربران ایرانی سود کسب میکند. سود گوگل از کاربرانش توسط کلیک آنها روی لینکهای تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جست و جو است.
طبق بررسیها مشخص شده است ۴۰ درصد کلیکهای کاربران ایرانی روی لینکهای تبلیغاتی گوگل بوده است که درآمد سالیانه گوگل از هر کاربر حدود ۳٫۷ دلار است و در مجموع این موتور جستجو طی یک سال ۲۷۷ میلیون دلار از ایرانیها درآمد داشته است. کاربران ایرانی روزانه ۲۵ میلیون بازدید از گوگل دارند که همین موضوع باعث شده تا گوگل اولین سایت پربازدید در کشور ما باشد و ایران دومین رتبه استفادهکنندگان از گوگل را داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.