مهم‌‌ترین چالش‌های حمل‌ونقل در دریای خزر

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت، درباره چالش‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل دریایی دریای خزر وجود دارد، بیان کرد: مهم‌‌ترین مشکل این است که در وهله نخست خطوط منظم دریایی نداریم و در وهله دوم، کشتی‌های کامیون بر در این حوزه دریایی خزر در اختیار نداریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، احسان قمری؛ با بیان […]

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت، درباره چالش‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل دریایی دریای خزر وجود دارد، بیان کرد: مهم‌‌ترین مشکل این است که در وهله نخست خطوط منظم دریایی نداریم و در وهله دوم، کشتی‌های کامیون بر در این حوزه دریایی خزر در اختیار نداریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، احسان قمری؛ با بیان اینکه در حوزه تجارت خارجی دارای حمل‌ونقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی هستیم گفت: این چهار بخش را در قالب چهار پروژه زیرساختی در نظر گرفته‌ایم. قمری؛ با اشاره به اینکه اولویت نخست در رفع مشکلات حمل‌ونقل، در حوزه دریایی است، اظهار کرد: در حوزه دریای خزر از نظر تجارت و حمل‌ونقل از پنج کشور ساحلی این دریا، روسیه مقام نخست را با حدود ۶۹ درصد حمل‌ونقل کالا و جمهوری اسلامی ایران نیز مقام دوم را با حدود ۳۰ درصد از تجارت در اختیار دارند. در حقیقت ۹۹ درصد از حمل‌ونقل دریایی حوزه دریای خزر را این دو کشور در اختیار دارند و سه کشور باقیمانده یک درصد از این تجارت را سهیم هستند. مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت، با تأکید بر اینکه باید ظرفیت موجود در دریای خزر را حفظ و افزایش دهیم، اعلام کرد: این ظرفیت در حال‌حاضر روبه افزایش است؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۵ درصد در آن سهم داشتیم اما در سال گذشته به ۳۹ درصد رسیده است. این ظرفیتی که صادرکنندگان برای صادرات کالا دارند سبب توجه ویژه به حمل‌ونقل دریایی می‌شود. وی درباره نبود خطوط منظم دریایی، گفت: صادرکننده به ویژه در بخش کالاهای فسادپذیر همچون مواد غذایی تعهداتی به خریدار خارجی دارد که در موعد مقرر محصول را به بازار کشور هدف برساند و بنابراین توقع دارد شرکت کشتیرانی در موعد مقرری که اعلام می‌کند کشتی را حرکت دهد و در زمان معین به کشتی برسد اما به دلیل نبود خطوط منظم، گاهی ممکن است کشتیرانی به تعهدات خود عمل نکند.