حرفهای خودی و بیخودی خودرو و سرگشاد سرنا! کمکم فهم هوشنگخانی ما میگوید که یا عزیزان مسؤول و مجری و تصمیمساز و قانونگذار، سر از کار این بازار بههم ریخته خودرو در نمیآورند و اطلاعات اشتباه و نیمبند به ایشان داده میشود و یا اساساً وقتی برای رفتن به کف بازار و گفتوگو […]
حرفهای خودی و بیخودی
خودرو و سرگشاد سرنا!
کمکم فهم هوشنگخانی ما میگوید که یا عزیزان مسؤول و مجری و تصمیمساز و قانونگذار، سر از کار این بازار بههم ریخته خودرو در نمیآورند و اطلاعات اشتباه و نیمبند به ایشان داده میشود و یا اساساً وقتی برای رفتن به کف بازار و گفتوگو با صاحبنظر و مردم و متخصصین مربوطه ندارند (البته اینکه این وسط شیاطین رانتی و مافیایی با واسطه و بیواسطه، پالس و کدهای غلط و پیچشی را در اختیار مسؤولین میگذارند را نیز نباید خیلی بعید دانست) حتی میتوان در نهان و بدون آنکه بیان کنیم، در مورد این احتمال که خدایناخواسته برخی از عزیزان مدیر و مسؤول خودشان دستی بر آتش دارند و از گرمای این بههم ریختگی حظوافر میبرند، فکرهای ناجور کرد!
اینکه چطور شده است که این بازار نیمهسامان در سالهای دور، در این چند سال اخیر، اینگونه شیرتوشیر شده و مسؤولین هرچه زور میزنند کار بدتر میشود و قیمتهای نجومی و مضحک آنقدر عادی شده است که حتی قیمتهای کارخانهای جنابان خودروساز که با قیمتهای بازار فاصله دارند نیز چنان بیربط هستند که با پول آنها میتوان خودروهایی با چندین رده بالاتر خارجی خرید! و چطور است که در عرض دو، سه سال ارابههای فولآپشن (منظور همان داشتن زهبغل و احیاناً ترمزدستی است!) با آنکه عملاً کشش واقعی در بازار برای خرید آنها مشاهده نمیشود، هر روز گران میشوند و برای هیچ قانون و نظارت و دستوری هم تره خرد نمیکند؟!
از ما میشنوید به غیر از آن ممنوعیت واردات خودروی خارجی (که ظاهراً فقط برای ما مردم بینوا سفت و سخت و اجرایی شده وگرنه این صفرهای نازنازی کف شهر و نمایشگاهها، چیز دیگری میگوید!) و همچنین بهای تمام شده خارج از قاعده خودروهای وطنی، متهم اول و وسط و آخر گرانی خودرو، حضور دلال و واسطه و سفتهباز مفتخور و صدالبته اراذل پشتپرده این بساط هستند، و بهتر است وکلا و مجریان و ایضاً ضابطان گرانقدر در کنار آزادسازی واقعی واردات خودرو (نه این طرحهای رانتساز شیرینتر از حلوا) و اجبار حضرات خودروساز برای مدیریت در هزینهها و کاهش بهای تمام شده، اصل هنر و کفایت و عِده و عُده خود را بگذارند برای ریشهکنی جمیع حضرات واسطه و دلال آویزان این بازار و جمع کردن سفره رانت چند هزار میلیاردی و متواری کردن خیمهزدهها بر این بساط چرب و شیرین!
اصل فساد و بیدروپیکری بازار، زیر سر بازار مکاره فروش خودرو است که به یُمن حضور آن مفتخورهای پیش گفته هر روز بدتر و آشفتهتر میشود. از هر ۱۰ تا خریدار، یازده نفر دلال است و چه شود این وسط یک مشتری واقعی پیدا شود تا خودروبی که مفت گران است را با نزدیک به دوبرابر قیمت کارخانه به آن بینوا غالب کنند و غنائم را بین خود تقسیم کنند!
این شیر تو شیری و یکهتازی اراذل و اوباش را سامان دهید، بیشتر از نصف راه را رفتهاید، وقتی دلالی ممکن نباشد و هر خرید و فروشی در سامانه مربوطه به همراه اطلاعات مالی و شخصی خریدار و فروشنده ثبت شود و سود و بهرهای به جز مالیات بیشتر، حاصل آن نباشد، فقط همان چند مصرفکننده واقعی باقی میمانند که با همین آزاد شدن نیمبند واردات خودرو خارجی، دوقلوهای افسانهای خودروساز باید برایشان فرش قرمز بیندازند و آپشنهای جذاب رو کنند تا ماشینها روی دستشان باد نکند! با این توصیفات شما پیدا کنید آن کسانی را که سامان یافتن بازار خودرو، راه پولهای بادآورده را برای ایشان میبندد. انشاا… که بز است و هیچ مسؤول و مدیر و خودروساز و نمایندگی و نمایشگاهدار و یقهسفیدی در این بین نباشند!
هوشنگخان
ا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.