عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، ضمن اشاره به افزایش واردات موتورسیکلتهای سرمایهای و جایگزینی آنها با موتورهای کار، گفت: تولید داخلی موتورسیکلت و سرمایهگذاری در این بخش در صورتی منطقی خواهد بود که دانشگاهها و مراکز علمی دولتی با هدف ارتقای تکنولوژی و تدوین برنامههای صادراتی با تولیدکنندگان داخلی مشارکت نمایند. به گزارش […]
عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، ضمن اشاره به افزایش واردات موتورسیکلتهای سرمایهای و جایگزینی آنها با موتورهای کار، گفت: تولید داخلی موتورسیکلت و سرمایهگذاری در این بخش در صورتی منطقی خواهد بود که دانشگاهها و مراکز علمی دولتی با هدف ارتقای تکنولوژی و تدوین برنامههای صادراتی با تولیدکنندگان داخلی مشارکت نمایند. به گزارش خبرخودرو، ابوالفضل حجازی؛ درخصوص وضعیت تولید و برنامههای پیشبینی شده در این صنعت در حوزه برنامههای توسعهای اظهار داشت: نوع مصرفکنندگان موتورسیکلت در حالحاضر دچار تغییر و تحول شده، به نحوی که در گذشته بیشتر موتورسیکلتهای کار مورد استفاده قرار میگرفت، اما اکنون بیشترین بخش واردات را موتورسیکلتهای سرمایهای شامل میشوند. وی افزود: اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید خودرو، موتورسیکلت جایگزین خودرو شده و همین موضوع موجب تغییر سلایق شده و سهم ۸۰ درصدی موتورسیکلتهای ارزانقیمت از بازار به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است. عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، درخصوص برنامههای توسعهای پیشبینی شده برای صنعت موتورسیکلت با توجه به شرایط کنونی گفت: در شرایط فعلی، تولید داخلی و خودکفایی در صنعت موتورسیکلت توجیه اقتصادی ندارد و با توجه به وجود بیش از ۲۰۰ مدل موتورسیکلت در کشور ضمن برخورداری از ظرفیت تولید داخلی، مصرف سالانه موتورسیکلت کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه است و بهطور متوسط برای انواع سلایق حدود ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت وارد میشود که تولید داخلی این ۵۰۰ دستگاه نیز توجیه اقتصادی ندارد. حجازی؛ با بیان اینکه در بسیاری از کشورها واردات توجیه اقتصادی دارد و سرمایهگذاری داخلی عقلانی نخواهد بود، تصریح کرد: در صورتی که دانشگاهها، مجموعههای علمی یا علاقهمند به سرمایهگذاری در بخش دولتی در تولید موتورسیکلت ملی با یکدیگر مشارکت نمایند، به نحوی که ضمن ارتقای تکنولوژی و زیباییهای ظاهری، برنامههای صادراتی نیز در دستور کار قرار بگیرد، آن زمان است که تولید داخلی موتورسیکلت و سرمایهگذاری در این بخش منطقی خواهد بود. وی در پایان خاطرنشان کرد: خودکفایی در تمامی حوزهها از جمله صنعت موتورسیکلت ضروری است، اما با توجه به تغییر سلایق، اگر واردات قانونی انجام نشود، رشد قاچاق بدون آمار و شمارهگذاری، هزینههای سنگینتری را در مقایسه با واردات قانونی بر کشور تحمیل خواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.