انجام پروژه‌های ریلی بدون هیچ مشکلی در گروی تأمین منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران

مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه انجام پروژه‌های ریلی بدون هیچ مشکلی در گروی تأمین منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، گفت: در صورت تأمین منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران، روسازی طرح‌‌ها و پروژه‌های راه‌آهن می‌تواند به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام شود. […]

مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه

انجام پروژه‌های ریلی بدون هیچ مشکلی در گروی تأمین منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران

مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، گفت: در صورت تأمین منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران، روسازی طرح‌‌ها و پروژه‌های راه‌آهن می‌تواند به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی صیدگر؛ افزود: پنج پروژه روسازی راه‌آهن در سطح کشور در خطوط همدان-سنندج، میانه‌ـ‌اردبیل، بستان‌آباد-خاوران، رشت-انزلی و چابهار-زاهدان با وجود موانع و چالش‌‌ها در حال اجراست. صیدگر؛ با یادآوری این‌که عملیات نصب خط و اتصال ریلی خط اصلی به طول ۱۵۱ کیلومتر در مسیر همدان-سنندج به پایان رسیده است، اظهار کرد: در این عملیات تاکنون بالاس تریزی و رلواژ (تنظیم تراز خط) ۲۰ کیلومتر مسیر از سمت همدان و ۱۰کیلومتر جوشکاری انجام شده است. وی بیان کرد: در پروژه میانه‌ـ‌اردبیل جمعاً ۹۱ کیلومتر نصب خط در دو جبهه کاری انجام شده که از سمت اردبیل ۸۴ کیلومتر و از سمت میانه هفت کیلومتر ریل نصب شده است. در این خط بیش از ۵۰ کیلومتر عملیات جوشکاری و به همین نسبت بالاست‌ریزی و رلواژ مسیر از سمت اردبیل انجام شده است و این پروژه با وجود مشکلات موجود و تنگناهای مالی، به‌طور روزانه و پیوسته فعالیت می‌کند. مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، گفت: در خط‌آهن بستان‌آباد-خاوران با نصب حدود ۴۴ کیلومتر ریل، هم‌اکنون اتصال ریلی خط اصلی مسیر حدفاصل بستان‌‌آباد تا خاوران برقرار است. بالاست‌ریزی و رلواژ مسیر در حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد. در این خط بیش از ۱۶ کیلومتر جوشکاری انجام شده است. به‌منظور برقراری ارتباطات مخابراتی پروژه هم‌ اکنون دکل‌‌های رادیویی در ایستگاه‌‌‌ها نصب و تجهیزات مربوطه تأمین شده و در حال آماده‌‌سازی برای حمل است. عملیات کانال‌‌کنی و کابل‌‌گذاری فیبر نوری ۱۲ کیلومتر از مسیر انجام شده است. علی‌رغم کاهش توان مالی پیمانکاران ناشی از کمبود اعتبارات در این پروژه نیز هرچند با سرعت پایین، کارگاه‌ها همچنان فعال هستند. صیدگر؛ اضافه کرد: در خط آهن رشت-انزلی اکنون ۱۱ کیلومتر جبهه کاری به صورت هفت کیلومتر پیوسته و چهار کیلومتر غیرپیوسته به بخش روسازی تحویل شده که در هفت کیلومتر پیوسته، عملیات نصب خط، بالاست‌ریزی و رلواژ مرحله اول و دوم کامل شده و آماده جوشکاری‌ است. در چهار کیلومتر غیرپیوسته نیز بالاست‌یزی و نصب خط صورت گرفته و برای ریل‌گذاری باقیمانده این مسیر نیز منتظر اتمام فعالیت زیرسازی هستیم. در خط زاهدان-خاش از مسیر چابهار-زاهدان تاکنون نصب خط اصلی مسیر به طول ۱۵۵ کیلومتر انجام شده است و عملیات تکمیلی روسازی شامل بالاست‌ریزی، رلواژ و جوشکاری بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد. وی با اشاره به ماهیت روسازی راه‌آهن، گفت: عملیات روسازی راه‌آهن در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله اول نصب خط است. مرحله دوم بالاست‌‌ریزی و رلواژ سه‌گانه است که به تراز شدن و تثبیت خط منجر می‌شود و در نهایت پیوسته کردن خطوط با انجام عملیات جوشکاری محقق می‌شود. مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با اشاره به چالش‌‌ها و فرصت‌های روسازی راه‌آهن در کشور، گفت: با اقدامات انجام شده در حال‌حاضر تمام مصالح و تجهیزات مورد نیاز بخش روسازی خصوصاً ریل، سوزن و… با استفاده از تولیدات داخلی تأمین شده و در بخش ارتباطی نیز به غیر از یک سیستم رادیویی، باقی تجهیزات شامل فیبرنوری، سیستم‌‌های انتقال (SDH و Access) و دکل‌های مخابراتی ساخت داخل است. وی افزود: دانش فنی روسازی راه‌‌آهن و ظرفیت پیمانکاری کشور در این حوزه در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در صورت تأمین منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران، روسازی طرح‌‌‌ها و پروژه‌‌های راه‌‌آهن می‌تواند به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام شود.