گذر از تونل قلاجه گرفتار در خم بیاعتباری و چم بدعهدی پیمانکار با گذشت ۱۵ سال از کلنگ زنی طرح ملی احداث تونل قلاجه در حوزه استحفاظی شهرستان ایوان در استان ایلام همچنان عملیات اجرایی این طرح بزرگ ادامه دارد و هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. به گزارش ایرنا، تونل قلاجه به عنوان دومین تونل […]
گذر از تونل قلاجه گرفتار در خم بیاعتباری و چم بدعهدی پیمانکار
با گذشت ۱۵ سال از کلنگ زنی طرح ملی احداث تونل قلاجه در حوزه استحفاظی شهرستان ایوان در استان ایلام همچنان عملیات اجرایی این طرح بزرگ ادامه دارد و هنوز به بهرهبرداری نرسیده است.
به گزارش ایرنا، تونل قلاجه به عنوان دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور بر سر راه ارتباطی دو استان ایلام و کرمانشاه قرار بود بعد از ۳۰ ماه از تاریخ کلنگزنی آن در سال ۹۲ به بهرهبرداری برسد.
وجود گردنههای خطرناک در مسیر سراشیبی این محور باعث شد تا احداث این تونل برای نزدیکی راه ارتباطی دو استان ایلام و کرمانشاه به هم، به ویژه شهرستانهای ایوان از توابع استان ایلام و شهرستان گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه، الزام عملیات اجرایی این پروژه مهم را دو چندان کند.
علاوه بر این، بهرهبرداری از این تونل بیش از ۱۲ نقطه حادثهخیز از گردنه قلاجه را حذف و کاهش ۱۲ کیلومتری فاصله میان استانهای ایلام و کرمانشاه، کریدور جدیدی را برای حمل و نقل جادهای در استان ایجاد خواهد کرد.
اما در این میان باید گفت که به علت رکودی که بر بخشهای عمرانی کشور ناشی از شرایط به وجود آمده تحریمها حاصل شد، در نهایت به دلیل مشکلات اعتباری عملیات اجرایی این پروژه توسط پیمانکار مربوطه آن بارها به تعطیلی کشیده شده و در حال حاضر هم عملیات اجرایی آن متوقف شده است.
مسؤولان کشوری و استانی نیز بارها در بازدید از این پروژه ضمن اختصاص اعتبارهای لازم، قول مساعد بهرهبرداری از این تونل را دادند؛ اما باید گفت که این مهم تاکنون عملی نشده است و همچنان تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه در پیچ و خم اعتبارات ناتمام مانده است.
مدیر کل راهو شهرسازی استان ایلام در خصوص وضعیت فیزیکی این پروژه گفت: حفاری و کف کنی آن بهطور کامل به پایان رسیده و۴۹۰ متر از یک هزار و ۷۴ متر لاینینگ آن نیز تکمیل شده و در کل پیشرفت فیزیکی تونل ۷۸ درصد است.
سیدکمالدینمیرجعفریان افزود: تاکنون بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال برای این تونل هزینه شده است و برای تکمیل و اجرای روشنایی و تهویه حدود ۱۸۰ میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است که در صورت تأمین به موقع آن میتوان به بهرهبرداری از این تونل عظیم تا پایان سالجاری امیدوار بود.
استاندار ایلام نیز در آخرین دیدار خود با پیمانکار این پروژه طی ماه جاری ضمن ابراز نارضایتی از روند طولانی شدن این پروژه افزود: روند اجرایی این طرح راهسازی بسیار طولانی شده و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، مجبور به پایان پیمان با شرکت فعلی و برگزاری مناقصه جدید برای تکمیل عملیات اجرایی جدید هستیم.
محمدرضامروارید از مسؤولان معاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی استان خواست در صورتی که این شرکت نسبت به ادامه روند اجرایی تونل کوتاهی کند، ضمن خاتمه پیمان این شرکت را خلعید و با برگزاری مناقصه آنرا را به شرکت دیگری واگذار کند.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام هم در خصوص وضعیت این پروژه با تأکید بر اینکه این طرح باید در مدت ۳۰ ماهه به بهرهبرداری میرسید، تأکید کرد: پیمانکار طرح تونل قلاجه تاکنون یک ریال از کارفرما طلب ندارد.
شاپور پولادی با بیان اینکه تمام هزینه کرد پیمانکار این پروژه پرداخت شده است، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح تا سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد با اعتبار هزینه در گردش ۸۱ میلیارد ریال بوده که ظرف سال ۹۳ و ۹۴ پیشرفت فیزیکی این تونل از ۳۰ درصد به ۷۸ درصد رسیده و برای اجرای آن تاکنون ۲۶۱ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره متوقف شدن کار اجرایی این طرح از سوی پیمانکار یادآور شد: تذکر لازم برای آغاز کار به پیمانکار داده و با او اتمامحجت کردهایم و مقرر شد کار را شروع کند در غیراینصورت از اجرای این طرح خلعید خواهد شد.
این در حالی است که مسؤولان شرکت جنرال مکانیک به عنوان پیمانکار این طرح بزرگ در استان ادعا دارند که هزینههای اجرایی پروژه در سالهای اخیر بسیار بالا رفته و باید تعدیل شامل اجرای تونل قلاجه شود.
مسؤولان پیمانکار مجری این طرح بیان کردند اجرای عملیات تهویه و روشنایی تونل با توجه به اعتبارات و شرایط فعلی به هیچ وجه امکانپذیر نبوده و حاضر به تکمیل این پروژه نیستند.
در این میان باید دید که آیا اولتیماتوم استاندار ایلام به شرکت پیمانکار این پروژه در خصوص روند تسریع در تکمیل این تونل با توجه به پیشرفت بالای این طرح(۷۸ درصد) تا چه میزان تأثیرگذار خواهد بود و یا اینکه ادامه عملیات این طرح با خلعید این شرکت به مناقصه با شرکت دیگری گذاشته خواهد شد.
تونل قلاجه یکی از مهمترین طرحهای استان ایلام در حوزه راهسازی است که با بهرهبرداری از این طرح تحول عظیمی در تونلسازی کشور روی میدهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.