تعامل فراموش شده دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی

 رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت:‌ نیروهای متخصص خوش فکر و با استعداد در دانشگاه‌های کشور بسیار زیاد است. دستگاه‌های اجرایی باید نیازهای خود را به دانشگاه ارایه کنند و دانشگاه‌ها براساس پتانسیل خود این نیاز‌ها را مرتفع کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سیدحسن قدسی‌پور؛ در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان […]

 رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت:‌ نیروهای متخصص خوش فکر و با استعداد در دانشگاه‌های کشور بسیار زیاد است. دستگاه‌های اجرایی باید نیازهای خود را به دانشگاه ارایه کنند و دانشگاه‌ها براساس پتانسیل خود این نیاز‌ها را مرتفع کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سیدحسن قدسی‌پور؛ در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سازمان صنایع هوایی، افزود: برای اینکه بتوانیم نگاه به داخل کشور داشته باشیم و از نیروی‌های متخصص داخلی استفاده کنیم نیاز است این موضوع از توجه به دانشگاه‌ها آغاز شود. وی گفت: دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی لازم است با تعامل قوی راه‌حل‌های مورد نیاز برای رفع نیازهای کشور را ایجاد کنند. قدسی‌پور؛ با بیان اینکه اکنون زیرساخت‌های بسیار خوبی در کشور فراهم شده است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها زیرساخت‌های کشور هستند که می‌توانند بسیاری از نیازهای کشور را رفع کنند.

توجه هدفمند و سیستماتیک به پژوهش اولویت اصلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سیدرضا غفاریان؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری اظهار داشت: پرداخت هدفمند و سیستماتیک به رویدادهای پژوهشی از اولویت‌های دانشگاه است و در این مسیر برنامه‌ریزی وسیعی صورت گرفته است. وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پتانسیل علمی و پژوهشی بسیار بالایی برخوردار است و زمانی که ارتباط سیستماتیک میان این دانشگاه و صنایع برقرار شود شاهد خروجی بسیار ارزشمند و کاربردی خواهیم بود. غفاریان؛ خاطرنشان کرد: دانشگاه برنامه دارد ارتباط هدفمند با صنعت داشته باشد تا از این طریق بتواند براساس نیازهای کشور حرکت کند. وی تأکید کرد: باتوجه به پتانسیل و وجود اساتید و دانشجویان نخبه، این دانشگاه می‌تواند با کمک صنایع مرتبط در حوزه هوافضا فعالیت‌های ویژه‌ای انجام دهد و این امر موجب می‌شود در حوزه آموزش و پژوهش موفق‌تر و هدفمندتر حرکت کنیم. غفاریان؛ با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید برای ارتباط با صنایع برنامه‌ریزی منسجم و بلندمدتی را دنبال کنند، گفت: زمانی که این برنامه‌ریزی صورت گیرد، افق دید جوانان در هدفمند بودن پژوهش‌ها روشن‌تر شده و امید بیشتری برای ماندن در کشور خواهند داشت، همچنین بخش‌خصوصی نیز به سمت دانشگاه‌ها راغب‌تر حرکت خواهد کرد.

نخستین دانشکده هوافضای کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌اندازی شد

امیر سرتیپ دوم افشین خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیز در این مراسم گفت: نخستین دانشکده هوافضای کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌اندازی شد. بنابراین لازم است از پتانسیل این دانشگاه و دانشکده در حوزه هوافضا استفاده بایسته صورت پذیرد. وی افزود: هوافضا صنعت راهبردی است که از ابتدای انقلاب تحریم بوده است. بنابراین لازم است با کمک متخصصان داخلی و دانشگاه‌ها در این حوزه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی کاربردی داشته باشیم. رئیس سازمان صنایع هوایی، تأکید کرد: باوجود تحریم صنعت هوافضا، اما هواپیما‌ها درحال پرواز هستند که این امر نشان می‌دهد متخصصان کشور می‌توانند بسیاری از قطعات مورد نیاز هواپیما‌ها را بسازند و تعمیر کنند. در ادامه این مراسم مدیرعامل سازمان صنایع هوایی و هیأت همراه از برج فناوری دانشگاه و دانشکده مهندسی هوافضا بازدید کردند. تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سازمان صنایع هوایی با هدف توسعه همکاری‌های تحقیقاتی، آموزشی و پژوهشی امضاء شد. این تفاهم‌نامه با محوریت انجام پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف مهندسی هوافضا امضاء شده است. همکاری در شناسایی و رفع موانع گلوگاهی توسعه صنایع هوایی، انجام مطالعات آیندهپژوهی، راهبردی و ره‌نگاشت‌های موردنیاز در صنایع هوایی، برنامه‌ریزی برای ایفای نقش فعال در اجرای سند برنامه راهبردی صنعت حمل‌ونقل هوایی، حمایت از ایده‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در قالب رویدادهای همرسانی و شتاب‌دهی از محورهای همکاری این تفاهم‌نامه است. در این تفاهم‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در موضوعات مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است. مدت این تفاهم‌نامه سه سال از زمان امضای طرفین است که در صورت توافق قابل تمدید خواهد بود.