جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی در شرایط کنونی به ۲۰ سال زمان نیاز است

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی در شرایط کنونی به ۲۰ سال زمان نیاز است   کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، با اشاره به اینکه طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هم‌اکنون بالغ بر هزارهزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی نیمه‌تمام کشور مورد نیاز است، گفت: این در حالی است که بودجه عمرانی […]

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل

جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی در شرایط کنونی به ۲۰ سال زمان نیاز است  

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، با اشاره به اینکه طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هم‌اکنون بالغ بر هزارهزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی نیمه‌تمام کشور مورد نیاز است، گفت: این در حالی است که بودجه عمرانی مصوب سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است که با توجه به کسری بودجه در سال‌های اخیر، میزان واقعی تخصیص بودجه عمرانی رقمی بیش از ۵۰ درصد نبوده است. به گزارش مهر، محمدجواد شاهجویی؛ افزود: بنابراین، با روند فعلی تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی از طریق بودجه‌های محدود دولتی، در خوشبینانه‌‌ترین شرایط قریب به ۲۰ سال زمان خواهد برد تا پروژه‌های نیمه‌تمام موجود تکمیل شوند؛ مضاف بر آنکه هم‌اکنون مبالغ قابل‌توجهی برای نگاه داشت پروژه‌های سابق نیز مورد نیاز است. به بیان دیگر، در حال‌حاضر نرخ استهلاک پروژه‌ها، از منابع تخصیص یافته برای تکمیل آن‌ها پیشی گرفته است. شاهجویی؛ ادامه داد: این مسأله در کنار نیاز روزافزون کشور به ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های زیربنایی جدید برای جا نماندن از کاروان توسعه، ضرورت ایجاد بسترهای نوین تأمین مالی مردمی و تأمین مالی غیربانکی در کشور را نشان می‌دهد. در حال‌حاضر، نقدینگی موجود در کشور، طبق اعلام بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از چهار هزارهزار میلیارد تومان فراتر رفته است که هدایت تنها بخشی از آن، می‌تواند مشکل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را به صورت کامل مرتفع کند. کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، تصریح کرد: هدایت این میزان از نقدینگی به سمت پروژه‌های مولد زیرساختی، از هجوم سیل ویرانگر نقدینگی به سمت بازارهای موازی و کاذب جلوگیری کرده و تاب‌آوری اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد. بنابراین حل چالش تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی می‌تواند منافع و مواهب دوسویه برای اقتصاد ملی به ارمغان بیاورد. وی تأکید کرد: برای حل این چالش مهم‌‌ترین اقدام عملیاتی که می‌تواند صورت بگیرد، حذف وابستگی‌های این بخش از بودجه‌های دولتی و ایجاد بستر مناسب برای ورود مردم و بخش‌خصوصی به این حوزه است. برای این منظور مناسب‌‌ترین و کاربردی‌‌ترین شیوه، استفاده از شرکت‌های سهامی عام پروژه محور است که به واسطه آن‌ها می‌توان مبالغ خرد مردمی را برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های زیربنایی جمع‌آوری کرده و به پروژه‌ها اختصاص داد.