تفاهمنامه سهجانبه ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو امضاء شد. به گزارش مناقصهمزایده، در نشست مشترک نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان، در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو، سند همکاری ریلی فیمابین سه کشور به امضاء رسید. این تفاهمنامه در ادامه توافق […]
تفاهمنامه سهجانبه ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو امضاء شد. به گزارش مناقصهمزایده، در نشست مشترک نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان، در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو، سند همکاری ریلی فیمابین سه کشور به امضاء رسید. این تفاهمنامه در ادامه توافق یک ماه قبل بین سیدمیعاد صالحی و آزاد آتامرادوف، رؤسای راهآهن ایران و ترکمنستان انجام شد. در تفاهمنامه آبانماه، توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق- لطفآباد، برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان راهآهن دو کشور در قالب سند همکاری فیمابین ایران و ترکمنستان مورد توافق قرار گرفته بود. در همین راستا و به منظور افزایش بار ترانزیتی به کشور از مرزهای ریلی با کشور ترکمنستان و استفاده مناسبتر از ظرفیت خطور ریلی ایجاد شده، مذاکراتی نیز با کشور قزاقستان صورت گرفت و پیرو آن امروز و در طلیعه اجلاس اکو، تفاهمنامه سهجانبه ریلی بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان (KTI) به منظور افزایش بار ورودی ریلی از کشور قزاقستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران منعقد شد. براساس این تفاهمنامه مقرر شده است که کارگروه مشترکی بین سه کشور تشکیل شود تا اهداف تفاهمنامه و رشد عبور بار از این مسیر ترانزیتی را پیگیری کند. با توجه به اهمیت ژئوپلوتیکی ایران، امضای این تفاهمنامهها در حوزه حملونقل ریلی و ترانزیت، میتواند منجر به افزایش فعالیت کریدور شمال- جنوب و استفاده از ظرفیت این کریدور برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی از یکسو و افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور از سوی دیگر شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.