کارشناس صنعت خودرو، درباره دلایل زیان انباشته خودروسازان و راهکارهای رفع این مشکل، بیان کرد: ساختار خودروسازی ایران در چند سال گذشته و از سال ۹۰ به بعد که مسائلی مانند «پراید کیلویی چند» مطرح و دخالتهای دولتی در قیمتگذاری بیشتر شد همچنین شورایرقابت هم وارد بحث قیمتگذاری خودرو شد، کاملاً از حالت یک شرکت […]
کارشناس صنعت خودرو، درباره دلایل زیان انباشته خودروسازان و راهکارهای رفع این مشکل، بیان کرد: ساختار خودروسازی ایران در چند سال گذشته و از سال ۹۰ به بعد که مسائلی مانند «پراید کیلویی چند» مطرح و دخالتهای دولتی در قیمتگذاری بیشتر شد همچنین شورایرقابت هم وارد بحث قیمتگذاری خودرو شد، کاملاً از حالت یک شرکت اقتصادی خارج شد. به گزارش از فارس، سپهر زنگنه؛ این کارشناس صنعت خودرو، افزود: البته قبل از این هم خودروسازان ما با مسائلی از قبیل تحمیل نیروی مازاد و تحمیل یکسری پروژهها مانند راهاندازی خط تولید در خارج از کشور مواجه بودند اما با توجه به اینکه تحریمها و تورم به اندازه الان شدید نبود، راجع به قیمتها مشکل چندانی پیش نمیآمد.
ساختار خودروسازیها سیاسی است نه بنگاهداری
وی با تأکید بر اینکه ساختار مدیریتی خودروسازیهای ما کاملاً سیاسی است و اصلاً بنگاهداری در آن مطرح نیست، اظهار داشت: با توجه به ادامه یافتن تحمیل نیروهای مازاد و خط تولیدهای پُرهزینه و اضافه شدن موضوع تحریمها و حاکم شدن قیمتگذاری مشکلات اضافه شده است.
مدیران خودروسازیها نگران زیان نیستند
زنگنه؛ تصریح کرد: مدیران خودروسازیها نگران زیان نیستند، زیرا با تغییر دولتها، هر چند سال یکبار مدیران شرکتهای خودروسازی بزرگ نیز تغییر میکند و بنابراین بهازای عملکردشان نه پاداش میگیرند و نه توبیخ میشوند. این کارشناس صنعت خودرو، اظهار داشت: مدیران خودروسازیهای بزرگ کشور مسؤولیتی در برابر سهامدار ندارند و بنابراین در مقاطع مختلف حرفهایی را به صورت فرمالیته مطرح میکنند. زنگنه؛ اظهار کرد: در دورههای مختلف از صندوق ملی نیز به خودروسازان کمک میشود، یا اینکه به آنها وام میدهند تا مدیر بعدی سر کار بیاید و بنابراین، این شرایط موجب میشود مشکلات حل نشود، بلکه به مرور هم اضافه شود.
گِره کور مشکلات خودروسازیها
این کارشناس صنعت خودرو، اظهار داشت: مشکلات در خودروسازیها به گِره کور تبدیل شده است. بنابراین یا باید مشکلاتی مانند ساختار دولتی، قیمتگذاری دستور، تحریمها و بازار رقابتی را به صورت جداگانه حل کرد و یا اینکه کلاً خودروسازی را از نو بسازیم. وی با اشاره به امکان همکاری ما با خودروسازیهای چینی، بیان داشت: چینیها در خودروسازی از تکنولوژی پیشرفتهای برخوردار هستند و حتی با بزرگترین برندهای دنیا کار میکنند و اختلاف تکنولوژی خودروهای چینی با برندهای بزرگ دنیا مانند تسلا یا حتی ماشینهای برقی حدود ۳۰ درصد است. زنگنه؛ بیان داشت: خودروسازان چینی همچنین در فناوری و قدرت موتور خودرو و باتری و پیمایش، چندان عقبتر از خودروسازان بزرگ دنیا نیستند. وی با اشاره به اینکه در حالحاضر یکی از خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی کار میکند، گفت: بنابراین اگر خودروسازان بزرگ ما هم با شرکتهای خودروساز چینی کار کنند، بخشی از مشکلاتشان از قبیل مسأله ساختار دولتی حل میشود. این کارشناس صنعت خودرو، اظهار داشت: بنابراین همانطور که اشاره شد یک راهحل برای خودروسازان این است که ساختار دولتی را بشکنند و با خودروسازان خارجی به عنوان مثال همین چین قرارداد بلندمدت ببندند و رقابتیتر کار کنند. زنگنه؛ بیان داشت: البته یک ملاحظه در رابطه با همکاری با خودروسازان چینی مطرح است و آن این است که در حالحاضر صنعت قطعهسازی ما براساس طراحی خودروهای رنو و پژو است که اگر همکاری با خودروسازهای چینی شکل بگیرد برای تأمین قطعات داخلی مقداری پیچیدگی وجود دارد. این کارشناس صنعت خودرو، درباره قیمت خودرو هم، بیان کرد: مشکل قیمت هم با افزایش تیراژ و تولید حل خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.