دوو در ایران باقی میماند؟ جنجال برنده مزایده بِرند محصولات لوازمخانگی همچنان ادامه دارد با تشدید انتقادات به درج برند دوو بر روی محصول ایرانی، سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده و با ارسال نامهای به نیارکی؛ معاونت صنایع وزارت صمت، خواستار پیگیری این موضوع شده است. به گزارش ایلنا، اوایل مهرماه امسال […]
دوو در ایران باقی میماند؟
جنجال برنده مزایده بِرند محصولات لوازمخانگی همچنان ادامه دارد
با تشدید انتقادات به درج برند دوو بر روی محصول ایرانی، سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده و با ارسال نامهای به نیارکی؛ معاونت صنایع وزارت صمت، خواستار پیگیری این موضوع شده است. به گزارش ایلنا، اوایل مهرماه امسال بود که برخی تولیدکنندگان لوازمخانگی در راستای حمایت از تولید داخل و ممنوعیت واردات محصولات کرهای نامهای به مقاممعظمرهبری نوشتند و ایشان هم بهدرستی بر ممنوعیت این واردات تأکید کردند، اما متأسفانه برخی تولیدکنندگان داخلی که باید در خطمقدم حمایت از برند ایرانی باشند، بعضاً در این موضوع خودشان چالشزا شدند و برای اینکه کالای خود را بفروشند، یا خدایناکرده با قیمت بالاتری به مصرفکننده عرضه کنند، بهروی کالای تولید داخل مارک خارجی نصب میکردند، این در حالی است که تولیدکننده باید اولین مبلّغ مارک و برند ایرانی باشد. در پاسخ به ابهامات وارده بر نصب برند دوو بر روی محصولات ایرانی، محمدحسین فهیمی؛ مدیرعامل این گروه صنعتی طی یک نشست خبری گفت: شاید دوستان سوءبرداشتی دارند که ناشی از اطلاعاتی بوده که در اختیار آنها قرار گرفته است. برند دوو برند خارجی است که در داخل کشور تولید میشود، اینطور نیست که تنها نمایندگی فروش داشته باشیم. وی افزود: قرارداد بلندمدتی با شرکت دوو داریم تا از بِرند آنها استفاده کنیم. ما نمایندگی توزیع محصولات دوو را از سال ۸۷ گرفتیم. سال ۸۹ گروه انتخاب در مزایده خرید دوو شرکت کرده و توانست آن را خریداری کند ولی با وضع تحریمها دولت کُره به صورت یکطرفه قرارداد را لغو کرد. ما در یک دادگاه بینالمللی شکایت کردیم و دولت کرهجنوبی محکوم شد. با این وجود وی در پاسخ به اینکه در صورت محکوم شدن دولت کرهجنوبی و خرید دوو چطور قرارداد استفاده از برند را منعقد کردهاید، گفت: مالکیت برند دوو به ما بازگردانده نشد ولی به علت تحریمها میخواستند پول ما را پرداخت نکنند که محکوم به پرداخت این پول شدند. این پول درحال بازپسگیری است. البته ما برند دوو را اجاره کردهایم اما مواردی مانند الجی و سامسونگ در ایران تنها نمایندگی فروش داشتند. با توجه به صحبتهای مدیرعامل، گروه صنعتی انتخاب این واحد تولیدی برند دوو را اجاره کرده است و خبری از استفاده از تکنولوژی کرهای در محصولات نیست، بلکه داخلیسازی صورت گرفته و این تولیدکننده بر روی محصولی که تا ۷۵ درصد داخلی شده، نام برند کرهای درج میکند. این در حالی است که مصرفکننده ایرانی با تصور اینکه برند کرهای خریداری میکند هزینه بیشتری را نسبت به تولید ایرانی پرداخت میکند اما در عمل او جنس ایرانی را با برند اجارهای دوو خریداری کرده است. در حالحاضر با تشدید انتقادات به درج برند دوو بر روی محصول ایرانی، سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده و با ارسال نامهای به نیارکی؛ معاونت صنایع وزارت صمت، خواستار پیگیری این موضوع توسط معاونت صنایع وزارت صمت شده است. در این نامه سازمان حمایت حقوق و مصرفکنندگان با طرح چهار سؤال از معاون صنایع وزارت صمت خواستار شفافسازی شده و اعلام کرده است با توجه به ابهاماتی که د خصوص تولید این گروه از محصولات در داخل کشور با درج لوگوی خارجی وجود دارد آیا سایر تولیدکنندگان نیز میتوانند از لوگوی خارجی استفاده کنند. سؤالات رئیس سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از معاونت صنایع وزارت صمت به شرح زیر است:
۱-با توجه به زیرساختهای قابلتوجه و توانمندی تولید انواع محصولات لوازمخانگی در داخل کشور با همکاری و درج بِرندهای داخلی و راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی آیا اساساً تولید محصولات مذکور با درج عنوان لوگوی برند خارجی روی محصولات مجاز و دارای توجیه قانونی است؟
۲-با توجه به اظهارات مسؤولین شرکت گروه انتخاب (اسنوا) مبنی بر اخذ اجازه شرکت دوو کشور کرهجنوبی به منظور درج عنوان و لوگوی برند شرکت روی محصولات تولیدی در داخل کشور، آیا مجوز مذکور برای درج روی کالای تولید داخل کفایت داشته و بر این اساس سایر تولیدکنندگان داخلی نیز مجاز به اقدام در این خصوص هستند؟
۳-با توجه به دستور مقاممعظمرهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازمخانگی بر بِرند کرهای، آیا تولید محصولات مذکور در داخل کشور با برند شرکتهای کرهای و سایر تولیدکنندگان جهانی نیز مشمول حکم معظمله است؟
۴-میزان سهم داخلیسازی برند دوو گروه انتخاب در داخل کشور چند درصد است؟
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.