مسیر سخت موتورسیکلت‌های سبز برای رسیدن به بازار

آیدین بیاضیان؛ مجری طرح و مدیرعامل این شرکت، تولید موتورسیکلت‌های برقی در رنج‌های مختلف را از محصولات دانش‌بنیان این شرکت عنوان کرد و گفت: این شرکت توانسته است با تولید این محصول، قطعات مهم و استراتژیک موتورسیکلت برقی را بومی کند که از آن جمله می‌توان به «الکتروموتور»، «سیستم‌های کنترلی» و «باتری پک» اشاره کرد […]

آیدین بیاضیان؛ مجری طرح و مدیرعامل این شرکت، تولید موتورسیکلت‌های برقی در رنج‌های مختلف را از محصولات دانش‌بنیان این شرکت عنوان کرد و گفت: این شرکت توانسته است با تولید این محصول، قطعات مهم و استراتژیک موتورسیکلت برقی را بومی کند که از آن جمله می‌توان به «الکتروموتور»، «سیستم‌های کنترلی» و «باتری پک» اشاره کرد که از قطعات اساسی و مهم موتورسیکلت به شمار می‌رود. به گزارش ایسنا، آیدین بیاضیان؛ ادامه داد: ما تنها شرکتی هستیم که در ایران توانایی ارائه خدمات پس از فروش باتری پک را داریم و سعی کردیم محصولی را طراحی و تولید کنیم که برای مصرف‌کننده کارایی و عمر طولانی داشته باشد. وی با اشاره به ویژگی‌های باتری پک‌های این موتور، خاطرنشان کرد: باتری پک‌های تولیدشده در این شرکت با توجه به توان موتورسیکلت‌های تولید شده بوده است، ضمن آنکه تمامی باتری‌ پک‌های تولید شده از نوع «لیتیوم-یون» بوده که دارای چگالی انرژی بالایی هستند. این باتری‌ها مقاوم در برابر حریق، ضربه و سقوط هستند، به‌گونه‌ای که در رِنج‌های دمایی بسیار گسترده‌ای توانایی عملکرد دارند. وی با بیان این که باتری پک‌های این موتور در مدت ۲۵ دقیقه در آتش مستقیم بنزین قرار گرفت، تأکید کرد: در این شرایط باتری بدون آنکه دچار انفجار شود، کارایی خود را از دست نخواهد داد. مدیرعامل این شرکت فناوری به بیان توان این باتری پرداخت و گفت: این باتری بسته به میزان پیمایشی که داشته باشد، با یک بار شارژ توان لازم را دارد؛ از اینرو از رنج ۸۰ کیلومتر تا ۲۴۰ کیلومتر بسته به نوع آپشن، باتری پک‌‌ها توان لازم را برای این وسیله نقلیه فراهم خواهد کرد. بیاضیان؛ به وضعیت پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های برقی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه کماکان مشکلات در این زمینه وجود دارد، در این باره توضیح داد: یکسری از مشکلات پلاک‌گذاری مربوط به سرعت انجام فرآیندهای آن است و هر چه این زمان طولانی‌تر شود، زمان رسیدن محصولات ما به بازار طولانی‌تر خواهد شد. وی چنین محصولاتی را در رده محصولات دانشی دانست و ادامه داد: چنین محصولاتی لازم است به سرعت به بازار عرضه شوند و در طول زمان نیز فرآیند‌ها و فناوری‌های استفاده شده آن‌ها ارتقاء و بهبود یابد و اگر زمان صدور مجوز‌ها طولانی شود، مسیر ما برای رسیدن به بازار دشوارتر خواهد شد. آمار‌ها نشانگر آن است که هم‌اکنون ۱۲ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در کشور وجود دارد که از این میان ۳۰۰ هزار موتورسیکلت با پیمایش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز، جزء موتورهای پرتردد محسوب می‌شوند و به علت احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلت‌های کاربراتوری، میزان انتشار آلاینده‌ها توسط هر موتورسیکلت ۱۸ برابر یک خودروی سواری است. این در حالی است که با برقی کردن ۳۰۰ هزار موتورسیکلت پرتردد، معادل انتشار آلاینده‌های ۵٫۵ میلیون خودروی سبک، از آلودگی هوای کلانشهر‌ها خواهد کاست. در این راستا حمایت از طرح‌هایی چون طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی که تجهیزات استراتژیک آن در کشور تولید می‌شود، می‌تواند مسیر کشور را در رسیدن به هدف کاهش آلاینده‌های کلانشهر‌ها به ویژه در فصول سرد سال هموار کند.