قیمت خودرو چند ماهی است سینوسی شده، بدین معنا که در برخی روزها شاهد افزایش و برخی روزها شاهد کاهش قیمت در آن هستیم. افزایش قیمتی که فروشندگان خودرو دلیل اصلی آن را کاهش عرضه توسط خودروسازان میدانند. دو ماهی میشود که از بحث احتکار خودروسازان در انبارهایشان میگذرد. احتکاری که دلیل اصلی آن نبود […]
قیمت خودرو چند ماهی است سینوسی شده، بدین معنا که در برخی روزها شاهد افزایش و برخی روزها شاهد کاهش قیمت در آن هستیم. افزایش قیمتی که فروشندگان خودرو دلیل اصلی آن را کاهش عرضه توسط خودروسازان میدانند. دو ماهی میشود که از بحث احتکار خودروسازان در انبارهایشان میگذرد. احتکاری که دلیل اصلی آن نبود قطعات الکترونیکی مطرح شده است. به گزارش از باشگاه خبرنگارانجوان، آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در این باره، گفت: قطعهسازان صنعت خودرو به غیر از دو بحث غول کرونا و تحریمهای خارجی، با مشکلات عدیده داخلی دستوپنجه نرم میکنند، به عبارت دیگر تحریمهای داخلی بیشتر به صنعت خودرو و قطعهسازی ضربه وارد میکند. او گفت: چند سالی است که درگیر تحریمهای خارجی هستیم اما متأسفانه تحریمهای داخلی بیشتر از تحریمهای خارجی به این صنعت ضربه وارد کرد و توان قطعهسازان و خودروسازان را گرفت.
مشکلات صنعت خودرو به قطعهسازان بر میگردد!
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور، تشریح کرد: در کنار این مسائل برخی موضوعات بحرانی و بینالمللی مانند ریزتراشهها وجود دارد که در سطح جهانی پیش آمده است؛ به عبارتی کل دنیا با کمبود تراشه مواجه شدهاند که تأثیرات منفی در صنایع خودروسازی گذاشت اما این مسائل موقت بوده و ناشی از کرونا و بحرانهای دیگر است که رفع میشوند.
آغاز شمارش معکوس برای افزایش رسمی قیمت خودرو / ستاد تنظیم بازار قیمتها را چقدر افزایش میدهد؟
محبینژاد؛ گفت: اگر صادقانه بگوییم، ما از بحرانهای جهانی کمتر از بحرانهای داخلی لطمه میخوریم. قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگهای خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل نقص قطعات به ویژه بحث بحران است. بعد از آن سازمان بازرسی وارد عمل شد و به خودروسازان مهلت داد برای تنظیم بازار خودرو، باید تا آخر آبانماه تمام خودروهای مانده را چه ناقص و چه کامل به بازار تزریق کنند.
خودروسازان باید تا آخر آبان تمام خودروها را عرضه کنند
حجتالاسلاموالمسلمین حسن درویشیان؛ رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به بازدید معاونان و مدیران سازمان بازرسی از شرکتهای خودروسازی، گفت: با پیگیریهای صورت گرفته مقرر شد عمده ۱۴۵ هزار خودرویی که هماکنون در پارکینگهای دو شرکت خودروسازی کشور وجود دارد، تا پایان آبانماه به صفر برسد. پس از آن مدیران دو خودروساز هم وعده افزایش عرضه و البته برگزاری پیدرپی طرحهای فروش فوقالعاده را دادند و قرار شد ارزانترین خودروهای خود را برای کاهش التهابات بازار عرضه کنند و حتی از مردم خواستند برای خرید خودرو عجله نکنند. فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل ایرانخودرو، گفت: مردم در خرید خودرو عجله نکنند، عرضه خودرو بهطور منظم هر هفته ادامه خواهد داشت، رشد تولید و رشد در عرضه را در دستور کار داریم. به وزیر صمت این قول را دادهایم و براساس همان تعهدات خودرو به بازار عرضه خواهد شد. او گفت: خودروسازان فروش فوقالعاده و فوری را انجام خواهند داد، امروز ۲۰۶ را فروش فوقالعاده گذاشتیم و برای هفته آینده هم نیز این خودرو را عرضه خواهیم کرد. جواد سلیمانی؛ مدیرعامل سایپا، عنوان کرد: هر هفته یک طرح فروش خودرو خواهیم داشت و میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۱۶ درصد بوده است. قیمت خودرو در بازار کنترل میشود و از مردم برای تمام کاستیها عذرخواهی میکنم. او همچنین از آغاز تجاریسازی ۵۰ هزار خودروی کف پارکینگ خودروسازان خبر داد.
خلفوعده خودروسازان به سازمان بازرسی
حال با اتمام آبان، نه تنها افزایش عرضهای نداشتیم، بلکه میرمحمدی؛ بازرس کل امور صنعت،معدنوتجارت سازمان بازرسی کل کشور هم، به عنوان نهاد ناظر اعلام کرده؛ مدیرعامل ایرانخودرو اعلام کرد بیش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد تعداد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان میدهد که هیچکدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودروهای دپو شده خود کنند. خودروسازان با وجود اینکه نمیتوانند نیاز بازار را تأمین کنند، بلکه راه صادرات را هم در پیش گرفتهاند. بهطوری که احمد نعمتبخش؛ دبیر انجمن خودروسازان، با بیان اینکه خودروسازان اکنون در برخی خودروها صادرات دارند، گفت: صادرات برخی خودروها به عراق، سوریه، سنگال، آذربایجان و سوریه صورت میگیرد، اما در این صادرات مشکل برگشت پول را داریم. دبیر انجمن خودروسازان، با بیان اینکه مشکل نقلوانتقال بانکی با کشورهای دیگر داریم و نیاز است این موانع برداشته شود تا به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم، گفت: اکنون به میزان محدود صادرات خودرو به عراق و آذربایجان و… داریم، ضمن اینکه محدودیت هم در این کار دارد. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال میشود، با چمدان به ایران میآید! در کنار این موضوعات فروش فوقالعاده خودروسازان هم متوقف شده و اینطور که مشخص است قرار است در جلسه ستاد تنظیم بازار بحث قیمتگذاری خودرو مشخص شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.