هدف‌گذاری برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بار در شبکه برق

کارنامه ۱۰۰ روزه وزارت نیرو؛ هدف‌گذاری برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بار در شبکه برق گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق در دستور کار بوده به‌طوری‌ که برنامه‌ریزی برای تدوین بسته بهینه‌سازی مصرف انرژی و هدف‌گذاری برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بار در شبکه برق در ۱۰۰ روز اول […]

کارنامه ۱۰۰ روزه وزارت نیرو؛

هدف‌گذاری برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بار در شبکه برق

گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق در دستور کار بوده به‌طوری‌ که برنامه‌ریزی برای تدوین بسته بهینه‌سازی مصرف انرژی و هدف‌گذاری برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بار در شبکه برق در ۱۰۰ روز اول دولت انجام شده است. به‌ گزارش مناقصه‌مزایده، یکی از برنامه‌های علی‌اکبر محرابیان؛ در زمان معرفی به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم، تأکید بر اعمال مدیریت مصرف در بخش آب و برق بود. وی در یکی از برنامه‌های خبری گفته بود: اگر مردم در منافع حاصل از صرفه‌جویی شریک باشند صرفه‌جویی بهتر نتیجه خواهد داد. محرابیان؛ گفته بود: مصمم است مردم را در منافع حاصل از صرفه‌جویی شریک کند. تازه‌‌ترین گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو نشان می‌دهد، این وزارتخانه با بررسی چالش‌‌ها و آسیب‌شناسی دقیق، فعالیت گسترده‌ای در صنعت آب و برق انجام داده و توانسته با اقدام‌های جدی خود در این حوزه، عملکرد مناسبی را در ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت به ثبت برساند.

برنامه‌های مدیریت مصرف برق

صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق همواره یکی از موضوع‌های جدی و اساسی است که از چندین سال قبل مورد توجه بوده اما با استقرار دولت سیزدهم این مبحث مورد تأکید قرار گرفت و اقدام‌های جدیدی در این زمینه آغاز شد. تدوین بسته بهینه‌سازی مصرف انرژی بر مبنای برنامه‌ریزی جدی برای شناسایی و برخورد با ماینرهای غیرمجاز تولید رمزارزها، اصلاح الگوی مصرف برق در بخش خانگی، برنامه‌ریزی برای دادن پاداش به مشترکانی که مصرف خود را کاهش می‌دهند، برنامه‌ریزی برای نصب کنتورهای هوشمند برق و جایگزینی با کنتورهای موجود و تجهیز چاه‌های آب کشاورزی و اجرای سامانه پایش مدیریت مصرف خانگی برای ایجاد ظرفیت بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات بار قابل مدیریت از جمله این اقدام‌هاست. برنامه‌ کوتاه و میان‌مدت صنعت برق برای سال‌های آتی نیز شامل تداوم احکام قانونی مورد نیاز از جمله بند (د) تبصره ۱۵ در قوانین بودجه سالانه، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید کنتورهای فهام و تجهیزات بهینه‌سازی مصرف، همکاری وزارت صمت برای رفع موانع تولید کنتورهای فهام و تجهیزات بهینه‌سازی مصرف از جمله تأمین منابع ارزی و مواداولیه موردنیاز و استفاده از ظرفیت تهاتر فروش نفت‌خام و میعانات گازی صادراتی است.

 افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۴ سال آینده

ظرفیت نصب شده فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۹۳۱ مگاوات بوده که وزارت نیرو با توجه به برنامه ارائه شده وزیر نیرو، تکلیف سنجیده‌ای برای خود آماده کرده و آن هم افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر ظرف چهار سال آینده است. سازمان ساتبا فراخوان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را از محل ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید منتشر کرده که طبق آن ۳۱ شرکت برای ایجاد نیروگاه‌های جدید با ظرفیت ۴۴ هزار و ۳۶۶ مگاوات اعلام آمادگی کرده‌اند. از جمله برنامه‌های وزارت نیرو برای برون‌رفت از شرایط فعلی این موضوع در قسمت کوتاه‌مدت و میان‌مدت شامل انتشار اوراق اسلامی، تخصیص گواهی صرفه‌جویی سوخت و تهاتر مطالبات تولیدکنندگان غیردولتی برق است. برق به‌عنوان یک کالای راهبردی بوده و یکی از زیرساخت‌های مهم و ضروری کشور محسوب می‌شود. فرآیند تولید، توزیع و مصرف این کالا از حساسیت‌های مختلفی برخوردار است. در دولت قبل، صنعت برق کشور درگیر چالش‌های سخت و نفس‌گیر زیادی شد اما از بدو ورود دولت سیزدهم و انجام بررسی و آسیب‌شناسی‌های لازم، برنامه‌های کوتاه و میان‌مدتی برای این صنعت تدوین شد.