در آبانماه امسال بیشترین شکایتهای دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان و مرغ و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستورانهای غذاخوری و بیشترین شکایات براساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و تقلب بوده است. به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، […]
در آبانماه امسال بیشترین شکایتهای دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان و مرغ و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستورانهای غذاخوری و بیشترین شکایات براساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و تقلب بوده است. به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، در آبانماه امسال ۱۵ هزار و ۹۶۰ فقره گزارش و شکایت مردمی از کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت،معدنوتجارت استانها دریافت شده که از این تعداد شکایات، ۱۳هزار و ۶۳۵ فقره (۸۵درصد) مربوط به کالا و ۲۳۲۵ فقره (۱۵درصد) مربوط به خدمات بوده است. بیشترین شکایتهای دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان و مرغ و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستورانهای غذاخوری است. بیشترین شکایات براساس نوع تخلف نیز مربوط به گرانفروشی و تقلب بوده است. همچنین از مجموع این شکایات، ۱۵ هزار و ۷۹۶ فقره (۹۹ درصد) قابل پیگیری و ۱۶۴ فقره (یکدرصد) غیرقابل پیگیری بوده است. همچنین از مجموع شکایات رسیدگی شده، ۵۰۴۵ فقره (۳۱درصد) منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی، ۶۴۶۰ فقره (۴۱ درصد) منجر به عدم احراز تخلف و ۴۴۵۵ فقره (۲۸درصد) به علت انجام کارشناسی در حال پیگیری است. در ارتباط با نحوه دریافت شکایات نیز در مجموع ۱۰ هزار و ۶۵ فقره (۶۳درصد) تلفنی، ۲۳۰۰ فقره (۱۴درصد) حضوری و ۳۵۹۵ فقره (۲۳ درصد) کتبی بوده است.
در کدام استانها شکایت از صنوف بیشتر شد؟
گفتنی است که استانهای خراسانرضوی، تهران، هرمزگان و آذربایجانشرقی با افزایش تعداد شکایات و استانهای خوزستان، جنوب کرمان، کهگیلویهوبویراحمد و ایلام با کاهش شکایات مواجه بودهاند.
چگونه شکایت کنیم؟
گفتنی است که مردم میتوانند با مراجعه به ستاد خبری سازمانهای صنعت،معدنوتجارت استانها و شهرستانهای تابعه شکایت خود را تنظیم کنند یا از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (۱۲۴.ir) و اپلیکیشن آپ شکایت خود را مطرح کنند. طبق قانون نظام صنفی گرانفروشی، کمفروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه عدم اجرای ضوابط قیمتگذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب از جمله مهمترین تخلفات صنفی است. همچنین براساس قانون صنفی باید درآمدهای ناشی از جریمههای دریافتی به حساب خزانه واریز شود و معادل آن در بودجههای سنواتی منظور و توسط وزارت صنعت،معدنوتجارت پس از تأمین بار مالی ماده(۴۴) این قانون بهطور مساوی در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت،معدنوتجارت قرار گیرد تا در اجرای این قانون هزینه کنند، اما اتاق اصناف بارها نسبت به دریافت نکردن این بودجه گلایه کرده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.