برگزاری مناقصات اجرایی جدید راه‌آهن بوشهر-‌شیراز در انتظار تعیین‌تکلیف ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار

  معاون مهندسی ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی استان بوشهر اعلام کرد برگزاری مناقصات اجرایی جدید راه‌آهن بوشهر-‌شیراز در انتظار تعیین‌تکلیف ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار معاون مهندسی ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی استان بوشهر، گفت: پس از ششمین سفر استانی رئیس‌جمهوری و هیأت دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، جلساتی در سطح […]

 

معاون مهندسی ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی استان بوشهر اعلام کرد

برگزاری مناقصات اجرایی جدید راه‌آهن بوشهر-‌شیراز در انتظار تعیین‌تکلیف ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار

معاون مهندسی ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی استان بوشهر، گفت: پس از ششمین سفر استانی رئیس‌جمهوری و هیأت دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، جلساتی در سطح وزارتخانه تشکیل شد تا تأمین منابع مالی مورد نیاز قطعه‌های پروژه خط ریلی بوشهر-شیراز از منابع مختلف بررسی شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدالحسن مشایخی؛ اضافه کرد: در آخر مقرر شد ۲۰۰ میلیون یورو از محل تهاتر نفت برای سال‌‌ها ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به پروژه تزریق شود. وی تصریح کرد: کل اعتبار مورد نیاز برای طرح راه‌آهن بوشهر-شیراز ۴٫۱ میلیارد دلار است. اکنون منتظر تعیین‌تکلیف ۲۰۰ میلیون یورو هستیم تا وارد مناقصات جدید انجام و قطعات جدید راه‌اندازی شود. معاون مهندسی ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی استان بوشهر، درخصوص وضعیت فعلی تأمین ۲۰۰ میلیون یورو از طریق تهاتر نفت برای پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز، بیان کرد: اکنون باید منتظر وزارتخانه راه‌وشهرسازی و هیأت دولت ماند چرا که این تصمیمات و اقدامات در حوزه اختیارات استان بوشهر نیست و ما نمی‌دانیم کی و چگونه منابع تأمین خواهد شد. مشایخی؛ خاطر نشان کرد: تهاتر نفت اکنون تنها روش قابل اجراء برای طرح راه‌آهن بوشهر-شیراز است. پیش از این فایناس، سرمایه‌گذاری داخلی و اعتبارات معمول راه به جایی نبرد. وی عنوان کرد: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت طرح راه‌آهن بوشهر-‌شیراز، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه۴ این پروژه در بوشهر و هفت قطعه نیز در فارس در حال کار است. معاون مهندسی ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی استان بوشهر، یادآور شد: شروع طرح راه‌آهن بوشهر-‌شیراز قرار بود با مشارکت وزارت نفت باشد، اما با بروز اختلافاتی این وزارتخانه کناره‌گیری می‌کند، پیشنهادی به وزارت نفت داده شده تا به جای اینکه لوله پروپیلن به سمت مرودشت در استان فارس احداث شود، اعتبارات آن به طرح راه‌آهن بوشهر-‌شیراز اختصاص یابد اما هنوز نفتی‌‌ها موافقتی نداشته‌اند و معاون اول رئیس‌جمهور دستور داده است که آن طرح نیز راکد بماند تا تصمیمات جدید گرفته شود. مشایخی؛ برآورد کنونی با بیان اینکه برای طرح راه‌آهن بوشهر – شیراز ۴۴ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: انتظار می‌رود در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت چهار سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وی بیان کرد: اکنون تنها قطعه ۱۰ پروژه راه‌آهن در حد فاصل شهر اهرم به کلمه به طول ۲۵ کیلومتر با ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی فعال است و برای این قطعه ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.