خودرو باید به کالای مصرفی تبدیل شود

محمدصادق دیرباز؛ کارشناس خودرو، ضمن بیان راهکارهای ساماندهی بازار و صنعت خودرو، اظهارداشت: صنعت خودرو از نظر کیفیت ایراداتی دارد اما با کمبود ظرفیت تولید روبه‌رو نیست و فعال کردن ظرفیت‌های راکد پتانسیل تولید منتهی به عرضه قابل‌توجه خودرو می‌شود. به گزارش فارس، محمدصادق ‌دیرباز؛ ضمن اشاره به امکان عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: […]

محمدصادق دیرباز؛ کارشناس خودرو، ضمن بیان راهکارهای ساماندهی بازار و صنعت خودرو، اظهارداشت: صنعت خودرو از نظر کیفیت ایراداتی دارد اما با کمبود ظرفیت تولید روبه‌رو نیست و فعال کردن ظرفیت‌های راکد پتانسیل تولید منتهی به عرضه قابلتوجه خودرو می‌شود. به گزارش فارس، محمدصادق ‌دیرباز؛ ضمن اشاره به امکان عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: بورس کالا با بورس اوراق بهادار متفاوت است. بنابراین مشکلاتی که در حال‌حاضر بورس اوراق بهادار با آن درگیر است به حوزه خودرو کشیده نمی‌شود. وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بورس قیمت خودرو را تعیین می‌کند، ادامه داد: قیمت تمام شده تولید خودرو با حذف هزینه‌های مالی مشخص شده است و سپس شورای‌رقابت با توجه به شاخص‌هایی مانند تورم، نرخ ارز سود خودروسازان را تعیین می‌کند. بنابراین مابه‌التفاوت قیمت تعیین شده و بهای خودروی فروخته شده در بورس نصیب خودروسازان نمی‌شود. دیرباز؛ با بیان اینکه اینکه اشخاصی که دارای گواهینامه بوده و در مدت مشخص خودرو دریافت نکرده‌اند در اولویت خرید خودرو در بورس هستند، تصریح کرد: فروش خودرو خریداری شده از بورس نیز حدود دو تا سه سال بعد از آن متضمن پرداخت مالیات‌های سنگین خواهد بود. این کارشناس خودرو، در بیان اینکه باید سوداگری و تقاضای کاذب را از بازار خودرو حذف کرده و از تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای جلوگیری کرد، اضافه کرد: تولید خودروی کارخانه‌ای، ورود صنایع نظامی به این حوزه، ایمنی تصادفات، نوآوری در خودروسازی، ایجاد مرکز ملی ایمنی تصادفات، جایگزینی مکانیزم بیمه تعمیر و کیفیت خودرو به جای گارانتی از محورهای طرح مذکور است. دیرباز؛ در پایان تصریح کرد: حذف سوداگری، شفاف کردن معاملات، منطقی کردن تقاضا، سه شرط متعادل کردن و کاهش قیمت خودرو است، زیرا اگر خودروسازان از محل رانت نوسانات بازار سود به دست نیاورند و ناچارند با افزایش عرضه سود مورد نظر خود را به دست آورد.