وعدههای خودرویی روی زمین ماند قیمت خودرو در روزهای گذشته علیرغم وعدههای وزیر صمت مبنی بر کاهش قیمت با افزایش قیمت مواجه شده است. کاهش قیمت خودرو همچنان دور از دسترس وزیر صمت به گزارش آنا، سیدرضا فاطمیامین؛ وزیر صمت دولت سیزدهم، بارها در مصاحبههای خود از کاهش قیمت خودرو و بالا رفتن سطح تولید […]
وعدههای خودرویی روی زمین ماند
قیمت خودرو در روزهای گذشته علیرغم وعدههای وزیر صمت مبنی بر کاهش قیمت با افزایش قیمت مواجه شده است.
کاهش قیمت خودرو همچنان دور از دسترس وزیر صمت
به گزارش آنا، سیدرضا فاطمیامین؛ وزیر صمت دولت سیزدهم، بارها در مصاحبههای خود از کاهش قیمت خودرو و بالا رفتن سطح تولید صحبت کرده است. وی با بیان اینکه قیمت خودرو به تدریج تا پایان سال کاهش خواهد یافت، گفته بود؛ قیمتهای کنونی بازار خودرو غیرمنطقی است و باید کاهش یابد. اما بازار برخلاف وعدههای وزیر صمت حرکت میکند.
تخت گاز قیمت در بازار خودرو
ماه گذشته خودروسازان در اقدامی هماهنگ با پایان یافتن مسؤولیت دوره شورایرقابت، نسبت به افزایش قیمت خودرو اقدام کردند طرحی که با مقاومت دولت مواجه و اجازه افزایش قیمت در آن مقطع زمانی داده نشد.
وزارت صمت برای افزایش قیمت چراغ سبز نشان داد
خودروسازان با ارائه دلایل خود بار دیگر برافزایش قیمت تأکید کردند و مقرر گردید که با محاسبه نرخ تورم از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان، قیمت جدیدی برای خودروسازان تعیین شود، این اقدام تعدیلشده دولت برای قیمت خودرو را میتوان بهنوعی چراغ سبز برای افزایش قیمت خودرو در ماههای آینده عنوان کرد.
بازار خودرو منتظر نتایج وین
بسیاری از خریداران و فروشندگان خودرو، برای آگاهی نسبت به وضعیت بازار منتظر نتایج مذاکرات وین ماندند تا درباره معامله در شرایط پسامذاکره تصمیمگیری کنند. اما با ابهام در نتایج نهایی این نشست و نگرانی درخصوص افزایش قیمت ارز خودرو نیز با افزایش قیمت مواجه شد.
لجبازی شورایرقابت عامل گرانی خودرو
پس از عبور قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان در ابتدای هفته و ادامه روند صعودی آن، بازار خودرو نیز متأثر از قیمت ارز روند افزایشی خود را آغاز کرد. این افزایش قیمت در خودروهای خارجی بسیار مشهودتر است و در وهله بعدی خودروهای چینی ساخت داخلی نیز از این افزایش قیمت بیتأثیر نماندند.
پراید در حوالی ۱۹۰ میلیون تومان
خودروهای تولید داخل نیز از کورس افزایش قیمت عقب نماندن بهطوریکه قیمت پراید ۱۱۱ به حدود ۱۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. عباس گلرو؛ نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم درباره کمیت و کیفیت خودرو نگرانیهایی دارند، میگوید: قیمت خودرو بهطور سرسامآوری افزایش یافته بهعنوان مثال قیمت پراید به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده، خودرویی که از کیفیت لازم برخوردار نیست، متأسفانه شاهد تغییری در سیاستهای وزارت صمت درباره خودرو نیستیم.
تولید خودرو همچنان درجا میزند
از روند قیمت خودرو در بازار پیام مثبتی مخابره نمیشود و از سوی دیگر خبری از افزایش تولید خودرو هم نیست و سیستم قرعهکشی از سوی خودروسازان همچنان ادامه دارد. روش قرعهکشی خودرو نهتنها اثری بر تأمین نیاز بازار نداشته است، بلکه شرایط بسیاری از افراد نسبت به سرمایهگذاری کاذب در بازار خودرو تغییر کرده است.
قرعهکشی تولید رانت میکند
سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، قرعهکشیهای خودرو را تنها ارائه رانت میداند و معتقد است که این اقدام نهتنها قیمت را پایین نمیآورد بلکه بین تولیدات کارخانه و بازار آزاد، تفاوت حداکثری را ایجاد میکند. موتمنی؛ میگوید: «در فرآیند قرعهکشی خودرو برخی همان لحظه حوالهها را میفروشند، برخی خودرو تحویلی را در پارکینگ به امید گرانتر شدن نگه میدارند و تعدادی نیز خودرو را معامله میکنند که هیچیک از این معاملات تأثیر مثبتی در بازار خودرو نمیگذارد». وی در ادامه بیان میکند: نیاز بازار داخلی به خودرو سالی بین یکمیلیون و ۷۰۰ هزارتا یکمیلیون و ۸۰۰ هزار عدد است؛ لذا حتی قرعهکشیهایی که تعداد آن حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو است هم نمیتواند این نیاز را تأمین کند؛ بنابراین همچنان بازار تشنه عرضه خودرو باقی میماند.
آیا خودرو ارزان میشود؟
وزیر صمت، با افزایش تولید به دنبال کاهش قیمت است، رسیدن به این هدف به دلیل کمبود قطعات خودرو با اماواگرهایی همراه است، و به دلیل اینکه خودروسازان با کمبود قطعه مواجهاند، نمیتوانند این تعداد خودرو را روانه بازار کنند. این تنها مانع برای رویای وزیر صمت نیست، رسیدن زیان انباشت خودروسازان به ۵۵ هزار میلیارد تومان در سال گذشته و بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی به قطعهسازان بخشی دیگر از این موانع پیشرو است.
دلیل افزایش خودرو جای دیگر است
فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به قیمت خودرو میگوید: «یکی از بزرگترین مشکلات کشور تلاش مسؤولان برای کنترل قیمتها بدون در نظر گرفتن تورم است، تورم مسأله پولی-مالی، دولت و بانک است. اما مسؤولان تلاش کردهاند که قیمتها را بهزور کنترل کنند یا کاهش دهند و همیشه هم شکست خوردهاند. در مورد وضعیت فعلی، زمانی که ۵۰ درصد اختلاف قیمت داریم، تقاضا بینهایت است. یعنی اگر نخواهند قیمت را شناور کنند، هرچقدر هم تولید را افزایش دهند، بازهم تقاضای مازاد در بازار وجود دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.