خلیج‌فارس به دریای سیاه می‌رسد

با توافق سه‌جانبه ترانزیتی؛ خلیج‌فارس به دریای سیاه می‌رسد مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از توافق سه‌جانبه ایران با آذربایجان و گرجستان برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و اتصال خلیج‌فارس به دریای سیاه خبر داد. جواد هدایتی؛ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی سفری که برای برگزاری دو […]

با توافق سه‌جانبه ترانزیتی؛

خلیج‌فارس به دریای سیاه می‌رسد

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از توافق سه‌جانبه ایران با آذربایجان و گرجستان برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و اتصال خلیج‌فارس به دریای سیاه خبر داد. جواد هدایتی؛ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی سفری که برای برگزاری دو نشست حمل‌ونقل جاده‌ای با آذربایجان و گرجستان انجام شد، طرح ابتکاری را به دو کشور پیشنهاد دادیم تا در راستای همگرایی منطقه‌ای کریدور جدید ترانزیتی را ایجاد کنیم. وی افزود: البته این طرح از حدود هشت سال گذشته مطرح بود اما با توجه به اینکه کشورهای بسیاری درگیر این تفاهم بودند تاکنون اجرایی نشد و طرفین هیچگاه به اتفاق‌نظری نرسیدند. مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح می‌تواند خلیج‌فارس را به دریای سیاه متصل کند، ادامه داد: دو کشور اصلی طرف تفاهم گرجستان و ایران هستند چرا که ایران از طریق خلیج‌فارس به آب‌های آزاد متصل است و گرجستان نیز دو بندر تجاری مهم را در شرق دریای سیاه دارد. از سوی دیگر دو کشور گرجستان و آذربایجان در اصلاح و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی‌شان تلاش‌های بسیاری کردند بنابراین سعی کردیم همگرایی با این دو کشور را افزایش دهیم. هدایتی؛ گفت: در همین راستا فعال شدن مسیر ترانزیتی سه‌جانبه با این دو کشور را دستور کار مذاکرات قرار دادیم و در مذاکرات هر دو کشور استقبال کردند. براساس توافقی که با مسؤولان حمل‌ونقل دو کشور کردیم، قرار شد عبور آزمایشی از این مسیر را بررسی کنیم و حداقل یک ناوگان از هر کشور از مبدأ ایران بارگیری شده و کالاهای صادراتی ایران را به مقصد برسانند. این کالا‌ها از آستارا وارد آذربایجان شده و از طریق بنادر گرجستان از دریای سیاه قرار است به بلغارستان یا دیگر کشورهای اروپای شرقی اعزام شوند. وی اضافه کرد: تلاش مان این است که تا قبل پایان سال مرحله آزمایشی این طرح انجام شود و براساس نتایجی که از آن به‌دست می‌آید، آسیب‌شناسی لازم صورت گرفته و نهایتاً در نشست سه‌جانبه نهایی بین سه کشور، سازوکاری را ایجاد کنیم تا هزینه‌ها و زمان حمل کاهش پیدا کند و بتواند به عنوان مسیر تجاری قابل اتکاء در اختیار ایران و دیگر کشورهای منطقه قرار گیرد. مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اشاره به اینکه این مسیر ترانزیتی می‌تواند برای کشورهای حاشیه شرق و جنوب آسیا منافع زیادی در بر داشته باشد و آن‌‌ها را به اروپای شرقی متصل خواهد کرد. از سوی دیگر اروپا یکی از مقاصد کالاهای صادراتی ایران به ویژه کالاهای فرآوری شده در حوزه پتروشیمی است. همچنین کالاهای دارای فن‌آوری بالاتر از اروپا تأمین شده و این مسیر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما باید فاکتورهای مهم زمان و هزینه را مدیریت کرده و کاهش دهیم. هدایتی؛ تأکید کرد: این مسیر ترانزیتی با توجه به رویکرد جدی کشورهای طرف این توافق در توسعه ترانزیت امیدواریم آلترناتیو مناسبی برای مسیرهای تجاری فعال کنونی مانند مسیر ترانزیتی ترکیه و روسیه باشد. وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا تحریم‌های ظالمانه آمریکا تأثیری روی ترانزیت کالاهای ایران یا کالاهای دیگر کشور‌ها از ایران به مقاصد مختلف داشته است یا خیر و اینکه آیا در اجرای این طرح مشکلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد؟ اعلام کرد: مسلماً تحریم‌ها در سال‌های اخیر روی صادرات و ترانزیت کالا‌ها بی‌تأثیر نبوده است اما عبور آزمایشی کالا که در این طرح به عنوان مقدمه مورد توجه طرفین قرار گرفته برای آسیب‌شناسی بوده است و اگر مشکلی از این حیث نیز به وجود بیاید با توجه به عزم دو کشور مذکور می‌توانیم با همکاری و مشارکت سه‌جانبه آن را بر طرف کنیم.