اکثر مردم این روزها به خاطر دیدن قیمت خودروهای نو و دستدوم شوکه شدهاند. تورم قیمت در هنگام خرید خودرو، به یک حقیقت زندگی تبدیل شده اما کارلوس تاوارس Carlos Tavares مدیرعامل استلانتیس [برندی که از ادغام فیات کرایسلر با پژو سیتروئن شکل گرفته و ۱۴ برند را زیر چتر خود دارد] حالا زنگ […]
اکثر مردم این روزها به خاطر دیدن قیمت خودروهای نو و دستدوم شوکه شدهاند. تورم قیمت در هنگام خرید خودرو، به یک حقیقت زندگی تبدیل شده اما کارلوس تاوارس Carlos Tavares مدیرعامل استلانتیس [برندی که از ادغام فیات کرایسلر با پژو سیتروئن شکل گرفته و ۱۴ برند را زیر چتر خود دارد] حالا زنگ هشدار را به صدا درآورده و میگوید: اوضاع از این که هست خیلی، خیلی وخیمتر خواهد شد و مسبب آن فشار سیاستمداران برای برقیسازی است. بسته به دیدگاه شما دارد، ممکن است با شنیدن این خبر شوکه شده باشید و ممکن است بگویید این که اصلاً خبر تازهای نیست. به گزارش مناقصهمزایده، براساس گفتههای تاوارس، تولید خودروهای برقی ۵۰ درصد هزینههای بیشتری نسبت به خودروهای متعارف بنزینی ایجاد میکنند و مشتریها در طبقه متوسط اجتماع به سادگی نمیتوانند خود را با این افزایش قیمت خودرو تطبیق دهند. در آن صورت به گفته تاوارس؛ اگر خودروسازان خودروهای برقی را به خاطر افزایش هزینهها گران کنند، بهطور طبیعی از تعداد مشتریان آنها کم خواهد شد. یا آن که مجبورند از حاشیه سود خود صرفنظر کنند و بخشی از این افزایش قیمت را خود خودروسازان تحمل کنند که بهطور طبیعی مجبور به کاهش هزینه و کاهش کیفیت خودرو میشود. هر دو انتخاب، به ضرر مشتری است، مخصوصاً مشتریان قشر متوسط اجتماع. مضحک این است که همه این اقدامها و سیاستگذاریها تحت عناوین «پاک» یا «سبز» معرفی میشوند. تاوارس؛ در ادامه میگوید: این همه فشاری که سرمایهگذاران و سیاستگذاران روی برقیسازی اعمال میکنند، موجب هزینههایی میشود که ورای تحمل خودروسازان است و متأسفانه این فشارها را با توهین و بهکارگیری الفاظی همچون «فوبیای تکنولوژی»، «ضدیت با پیشرفت»، «ضدیت با علم» و موارد مشابه همراه میکنند. تاوارس؛ از سیاستمداران خواسته است که کمی واقعبینانهتر به موضوع نگاه کنند و برای فراموشی موتورهای درونسوز تا این حد ستیزهجویانه برخورد نکنند. فناوریهای در حال ظهور باید وقت کافی پیدا کنند تا امتحان خود را پس بدهند و نقصهای کیفی آنها برطرف شود. ممکن است که هواداران تسلا به دید تمسخر به این ماجرا نگاه کنند اما اگر در مورد کاستیهای خودروهای برقی منصفانه برخورد کنند، لحن آنها تغییر خواهد کرد. این اظهارنظر مدیرعامل استلانتیس، نشان از شجاعت او دارد و به جز مدیرعامل تویوتا، هیچ خودروساز دیگری شجاعت کافی نداشته است که کاستیها و معضلات پیشروی برقی شدن خودروها را مطرح کند. [از جمله اخباری که نشان میدهد همه خودروسازان نمیتوانند با یک سرعت خود را باگذار به خودروهای برقی وفق دهند، اخبار شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتاست. تویودا: دشمن اصلی کربن است، نه موتورهای درونسوز یا مدیرعامل تویوتا: گسترش خودروهای تمام برقی به قیمت ۵٫۵ میلیون شغل یا استفاده مدیرعامل تویوتا از حق فریاد اعتراضی! و سرزنش سرمایهگذاران در مورد دیدگاه مدیرعامل تویوتا]. اصلاً یکی از دلایل ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن کاهش هزینهها برایگذار از دوران بنزینی به برقی بوده است. سرجیو مارچیونه؛ مدیرعامل سابق فیات کرایسلر [که در اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد] برای شکل دادن به ادغام، تقریباً به تکتک خودروسازان بزرگ دنیا رو انداخت. حتی وقتی فیات ۵۰۰ را برقی میکرد، به خاطر زیانهای شدیدی که به کمپانی وارد کرده بود، علاقهای به فروش فیات ۵۰۰ برقی نداشت. متأسفانه عمر او قد نداد که ادغام بین فیاتکرایسلر و پژوسیتروئن را ببیند. این ادغام میتواند این ۱۴ برند را به مقیاس اقتصادی برساند تا هزینهها سرشکن شوند. این که دورانگذار به خودروهای برقی تا کی طول میکشد و تا چه حد موفقیتآمیز خواهد بود خیلی روشن نیست اما فقط با سیاستگذاری و تصویب قانون، نمیتوان به این هدف رسید و مستلزم بسترسازی و فراهم آمدن زیرساختهای آن است. بدون شک هزینههای این دورانگذار بر دوش مشتریان خودرو، سنگینی خواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.