اره‌کشی خودرویی!

حرف‌های خودی و بی‌خودی اره‌کشی خودرویی!    بالاخره اره‌کشی و زورآزمایی دولت و خودروساز و ستاد تنظیم بازار، با شکستن کمر مصرف‌کننده و خلق‌ا… بینوا به نفع همه طرف‌های درگیر تمام شد و برگ زرین دیگری در تاریخ تعاملات بخش دولتی و خیلی دولتی به ثبت رسید!   البته با توجه به فرمایشات نیم‌بند و […]

حرف‌های خودی و بی‌خودی

اره‌کشی خودرویی!

   بالاخره اره‌کشی و زورآزمایی دولت و خودروساز و ستاد تنظیم بازار، با شکستن کمر مصرف‌کننده و خلق‌ا… بینوا به نفع همه طرف‌های درگیر تمام شد و برگ زرین دیگری در تاریخ تعاملات بخش دولتی و خیلی دولتی به ثبت رسید!

  البته با توجه به فرمایشات نیم‌بند و یکی به میخ و یکی به نعل حضرات مسؤول خودرویی و رقابتی و تنظیمی و صمتی می‌توان این‌گونه برداشت کرد که توافقات صورت گرفته آنقدر صمیمانه و دوستانه بوده است که حتی مقررات و قواعد حقوقی هم به نفع عزیزان خودروساز، چند کیلومتری جابه‌جا شده و حضرات متخاصم در زمین‌گیر کردن مردم مظلوم بی‌زر و زور با تشریک مساعی دلسوزانه، به خودروساز مجوز داده‌اند که حتی خودروهایی را که ثبت‌نام آن‌ها قبلاً توسط متقاضیان انجام گرفته است، در هنگام تحویل به قیمت روز! محاسبه نمایند تا نشان دهند که در قاموس دوقلوهای افسانه‌ای خودروساز، کرامت مشتری و رعایت حقوق مصرف‌کننده آرمان و هدفی است خدشه‌ناپذیر و البته بسیار دور از دسترس است!

  البته با ریش‌سفیدی بزرگوارانه جنابان صمتی و موافقت همراه با منت عزیزان خودروساز، قرار شده این افزایش قیمت‌ها با تسهیلات و لیزینگ و اقساط به‌گونه‌ای از خلق‌ا.. گرفته شود که خیلی به ایشان فشار نیاید و در این رهگذر سود مضاعف‌تری هم گیر خودروسازان بچه زرنگ بیاید تا یک وجب روغن آشی که برای شهروندان تدارک دیده شده است، بی‌کم و زیاد، پیشکش شود!

  زبان الکن و قلم قاصر است از این همه شعبده، خودرویی که در کیفیت فرسنگ‌ها از خودروهای همکلاس خارجی فاصله دارد، ولی در قیمت شانه به شانه و گاه حتی پیشرو‌تر از ایشان است، چنین بازار داغی داشته باشد که مشتری از سر و کول خودروساز بالا برود و حتی همان خودرو در بازار آزاد ۵۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر از درب کارخانه همچنان خواهان پَر و پا قرص داشته باشد، یعنی این بازار هیچ چیزش جور در نمی‌‌آید، شاه‌بیت قضیه هم این است که با آن کیفیت و این قیمت و چنین بازاری، هر ساله زیان انباشته خودروساز افزون‌تر شده و فرمایش می‌کنند که خودرو‌ها را با ضرر به مردم می‌فروشند، یاللعجب به این کسب وکار…

   معلوم هم نیست، خودرویی که با یک تب و لرز خفیف دلار، نوسان پیدا کرده و قیمتش صعودی می‌شود و هر چند وقت یکبار انبار‌ها پُر می‌شود از خودروهایی که بخشی از قطعات وارداتی آن نرسیده است و به‌گفته متولیان و مدعیان، هرسال، ضرر است که پشت ضرر می‌دهد و در زیبایی و کیفیت و رهواری حرفی برای گفتن ندارد، کجایش افتخار و تولید ملی است که به‌واسطه حمایت از آن، واردات خودرو را تعطیل و چنین بازار یله و ر‌ها و شیرتوشیری را سوهان روح و روان مردم مستأصل و گرفتار به دست تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و احیاناً رانت دوست و شاید هم اقلیت مافیائی و اکثریت ساده دل کرده‌اند؟

‌ای‌کاش یک نفر پیدا می‌شد و برای رضای خدا، به ما ملت همیشه در صحنه گرفتار به قواعد نانوشته پشت پرده، توضیح می‌داد که چرا در همه عالم خودروسازان شده‌اند پشت و پناه پول ملی و پرچمدار صادارت و مایه افتخار کشورهایشان و همزمان با بالابردن کیفیت، قیمت‌ها را کاهش داده و هر شهروندی می‌تواند یک خودرو آبرومند را با خانه پرش ۲۰ درصد پیش پرداخت و اقساط بلندمدت که ماهیانه، بخش کمی از حقوق ماهیانه‌‌اش را به آن اختصاص دهد، بدون صف و یا قرعه‌کشی خریداری نماید و با این همه حال کلی سود کرده و هر روز بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌شوند، اما در این ملک شده‌اند چاه بی‌پایان بودجه و تسهیلات ارزان قیمت بدون بازگشت و باری مضاعف بر گرده دولت و ملت و عامل و باعث تورم دیگر بازار‌ها و رانت و سفته و دلال‌بازی و هزار و یک بدبختی دیگر!

 ولی همچنان نور دیده و قدم‌شان روی چشم است!

 

                                             هوشنگ‌خان