عضو کمیسیون عمران عنوان کرد زمینگیری اکثر هواپیماهای ATR به دلیل نبود قطعه عضو کمیسیون عمران، با بیان اینکه تعدادی از هواپیماهای ATR هما که در دوران برجام خریداری شد، زمینگیر شدند، گفت: هواپیماهای ATR هما به دلیل نبود قطعه پس از سه سال خرید زمینگیر شدند. مجتبی یوسفی؛ در گفتوگو با ایلنا، درباره وضعیت […]
عضو کمیسیون عمران عنوان کرد
زمینگیری اکثر هواپیماهای ATR به دلیل نبود قطعه
عضو کمیسیون عمران، با بیان اینکه تعدادی از هواپیماهای ATR هما که در دوران برجام خریداری شد، زمینگیر شدند، گفت: هواپیماهای ATR هما به دلیل نبود قطعه پس از سه سال خرید زمینگیر شدند. مجتبی یوسفی؛ در گفتوگو با ایلنا، درباره وضعیت شرکت هواپیمایی ایرانایر (هما) و بدهی و زیان انباشته این شرکت اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در سالهای گذشته به آن توجه جدی نشد صنعت حملونقل هوایی کشومان است. صنعت هوایی کشورمان به دلیل بهانه سیاسی زیان قابلتوجهی را متحمل شده است. وی با اشاره به خرید هواپیماهای ایتیآر برای هما، گفت: در حالی برای ناوگان ایرانایر ۱۳ فروند هواپیمای ایتیآر خریداری شد که با این هزینه امکان خرید ۲۲ فروند هواپیمای ایرباس با سن کمتر از ۱۰ سال وجود داشت و میتوانستیم عمر ناوگان هوایی کشورمان را پایین بیاوریم. عضو کمیسیون عمران، با تأکید بر اینکه باید از فرصت محدود برجام برای ورود هواپیماهای جوان، تأمین قطعات و انتقال تکنولوژی استفاده میکردیم، ادامه داد: هواپیماهای ایتیآر از لحاظ بُعد مسافت، هزینههای نگهداری مناسب با مدلهای پروازی ایران نیستند. هواپیما با توان یک ساعت پرواز مناسب مسیرهای پروازی در ایران نیست و از سوی دیگر ظرفیت حمل مسافر در این هواپیماها پایین است بنابراین ایتیآر هواپیمای تجاری برای ایران محسوب نمیشوند. یوسفی؛ افزود: باید بپذیریم که هواپیماهای ایتیآر برای مسافتهای پروازی کشورمان کارایی نداشتند و از انجایی که بازه بازگشت سرمایه بالا و همزمان هزینه نگهداری بالایی هم دارند، این هواپیماها برای ایرانایر صرفه اقتصادی نداشتند و امروز بخشی از بدهکاریهای ایرانایر به دلیل همین ۱۴ فروند هواپیمای ایتیآر است. وی با اشاره به زمینگیر شدن هواپیماهای ایتیآر، گفت: در حالحاضر اکثر هواپپماهای ایتیآر که اخیراً برای ایرانایر خریداری شده بودند به دلیل نبود قطعه زمینگیر شدهاند و همین عامل باعث شد هزینههای تکلیفی به شرکت حامل پرچم اضافه شود و مشکلات مالی این شرکت افزایش پیدا کرد و تمام مشکلات امروز ایران ناشی از سوءمدیریتها است. یوسفی؛ تأکید کرد: آقایان باید پاسخ دهند که چرا هواپیماهایی برای ایرانایر خریداری کردهاند که بعد از سه سال این هواپیماها زمینگیر شدند و بار مالی مضاعفی را برای این شرکت ایجاد کردهاند. این نماینده مجلس، با بیان اینکه امروز ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشورمان زمینگیر است، ادامه داد: عدهای سعی دارند اینکه نیمی از صنعت هوایی کشورمان زمینگیر شده را فقط به مسأله تحریم ارتباط دهند اما تنها مسأله تحریم نیست، تحریم صنعت هوایی کشورمان موضوع جدیدی نیست و چهار دهه است که تحریم بر این صنعت اعمال شده اما آقایان باید پاسخ دهند که صنعت چرا در طول یک دهه گذشته دچار این حجم از مشکلات شده است در حالی که باید هاب منطقه میشدیم. وی با تأکید بر اینکه طبق اعلام ایکائو ایران امنترین فضای هوایی را در منطقه پُربحران دارد، گفت: با توجه به امنیت کشورمان، ایران میتواند در بخش حملونقل لجستیک منطقه محسوب شود و دولتها نباید از این فرصت غافل باشند و باید اسناد بالادستی در حوزه حملونقل را محقق کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.