خودروساز‌ها باید به سمت رقابتی شدن بروند

سخنگوی دولت خودروساز‌ها باید به سمت رقابتی شدن بروند سخنگوی دولت، گفت: امیدواریم با جدیتی که دولت در پیش گرفته است، مشکلات تلنبار شده صنعت خودرو به تدریج از بین برود. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی بهادری‌جهرمی؛ افزود: رئیس‌جمهور تأکید کرده بود که در افزایش قیمت قبلی مسیر قانون رعایت نشده و باید مصوبه تنظیم بازار […]

سخنگوی دولت

خودروساز‌ها باید به سمت رقابتی شدن بروند

سخنگوی دولت، گفت: امیدواریم با جدیتی که دولت در پیش گرفته است، مشکلات تلنبار شده صنعت خودرو به تدریج از بین برود. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی بهادری‌جهرمی؛ افزود: رئیس‌جمهور تأکید کرده بود که در افزایش قیمت قبلی مسیر قانون رعایت نشده و باید مصوبه تنظیم بازار برای افزایش قیمت گرفته شود، همچنین باید مشخص گردد مابه‌ازای این افزایش قیمت برای مردم (مصرف‌کنندگان واقعی) چه خواهد بود. سخنگوی دولت، گفت: درست است که سهامداران این دو شرکت خودرو‌سازی نیز بخشی از مردم هستند و باتوجه به تورم، ضروری است قیمت عرضه خودرو نیز به‌روز شود. اما اگر بخشی از زیان انباشته قبلی خودروساز با افزایش قیمت حل می‌شود در سوی دیگر نیز باید روشن شود آورده‌‌اش برای عموم مردم چه خواهد بود. اختلاف‌نظرهایی درخصوص استخراج قیمت تمام شده خودرو یا ضعف‌هایی که در کیفیت خودرو هست وجود داشت و تدابیری برای این منظور اتخاذ و به‌طور ویژه نیز تأکید براین شد که خودروهایی که عرضه می‌شود باید دست مصرف‌کننده واقعی برسد. فاصله نرخ کارخانه با بازار آزاد باید برداشته شود. اصلی‌‌ترین راهکار این مسأله افزایش عرضه و جلوگیری از سوداگری است. پیش‌شرط‌هایی برای خودروسازان به منظور افزایش عرضه خودرو در بازار و بهبود کیفیت خودرو‌ها در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت، گفت: خودروساز‌ها پیشنهاداتی برای افزایش قیمت‌ها ارائه کردند که به نوعی هزینه تمام شده به علاوه درصدی سود بود که ستاد تنظیم بازار با این پیشنهاد موافقت نکرد. ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که شرط افزایش قیمت باید مشهود بودن سیر بهبود در تغییرات کیفیت باشد و تکلیفی را برای وزارت صمت قرار داد که هم احصای مواردی که باید ارتقاء پیدا کند هم نظارت مستمر و ارائه گزارش به ستاد است. باید رضایت مردم از خودروهای داخلی حاصل شود، لذا ارتقای رضایت‌مندی مردم و افزایش عرضه خودرو از پیششرط‌های مصوبه ستاد تنظیم بازار است و تأکید شد افزایش قیمت خودرو نه به میزان پیشنهادی خودروسازان بلکه با روال سابق شورای‌رقابت محاسبه شود. وی خاطرنشان کرد: محور مباحث در جلسه ستاد تنظیم بازار این بود که از بین رفتن سوداگری‌ها باید به طرز محسوس قابل احصاء باشد وگرنه دولت چک سفیدامضاء به خودرو ساز نمی‌دهد. تا زمانی‌که قمیتگذاری دستوری باشد رقابت شکل نمی‌گیرد و به تدریج باید با افزایش عرضه و نزدیک کردن عرضه و تقاضا این قیمت‌گذاری دستوری کم‌کم کاهش پیدا کند.