مدل پایش ستادهای توسعه فن‌آوری معاونت تدوین می‌شود

مدل پایش ستادهای توسعه فن‌آوری معاونت تدوین می‌شود رییس مرکز فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی، گفت: مدل پایش توسعه فن‌آوری برای ستادهای ۱۵ گانه معاونت علمی در حال تدوین است. به گزارش مهر، امیدتوکلی بیان کرد: سامانه مربوطه بر مبنای شاخص‌های توسعه فن‌آوری و اسناد راهبردی ملی با هدف تدوین یک مدل پایش برای ستادهای توسعه […]

مدل پایش ستادهای توسعه فن‌آوری معاونت تدوین می‌شود

رییس مرکز فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی، گفت: مدل پایش توسعه فن‌آوری برای ستادهای ۱۵ گانه معاونت علمی در حال تدوین است.

به گزارش مهر، امیدتوکلی بیان کرد: سامانه مربوطه بر مبنای شاخص‌های توسعه فن‌آوری و اسناد راهبردی ملی با هدف تدوین یک مدل پایش برای ستادهای توسعه فن‌آوری در حال تهیه و تدوین است.

به گفته وی، در طراحی و تدوین این سامانه، از شاخص‌های توسعه فن‌آوری و اسناد راهبردی ملی استفاده شده و با اجرای این طرح امکان پایش و ارزیابی دقیق، سریع و آسان‌تر طرح‌های توسعه فن‌آوری تحقق می‌یابد و مدیران بینش و دید کامل‌تری نسبت به روند اجرای طرح‌ها پیدا می‌کنند.

رییس مرکز فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی خاطرنشان کرد: ستاد‌‌ها به منظور تحقق اهداف، راهبرد‌‌ها و اقدامات ملی اشاره شده در سند، نیازمند پایش و ارزیابی از عملکرد نهادهای حقوقی مرتبط هستند و در واقع بدون پایش و ارزیابی، بررسی عملکرد ستاد و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اجرای سند عملاً غیرممکن است و به دنبال آن سیاست‌های اتخاذی به صورت مبهم صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در واقع جمع‌آوری اطلاعات در کشور در حوزه فن‌آوری بدون طراحی گلوگاه‌های اطلاعاتی ممکن نیست.

توکلی گفت: با اجرای این طرح، ابزار خوبی برای تشخیص میزان دستیابی به اهداف نیز فراهم می‌شود و سعی شده تا با بهره‌گیری از تیمی مرکب از خبرگان دانشگاهی و صنعتی مدلی مناسب جهت پایش طرح مذکور طراحی شود.

رییس مرکز فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی افزود: این مدل با همکاری معاونت سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی و ستادهای توسعه فن‌آوری در حال تدوین است.

وی افزود: مراحل انجام طرح شامل مطالعه و بررسی ادبیات نظری موجود، مطالعات تطبیقی و اسناد بالادستی، طراحی مدل استخراج شاخص‌های توسعه فن‌آوری از اسناد موجود، طراحی مدل پایش بر مبنای شاخص‌های توسعه فن‌آوری و تطبیق مدل پایش بر اساس اهداف، راهبرد‌‌ها و اقدامات اجرایی اسناد موجود می‌شود.

 

توکلی با اشاره به دیگر مراحل این طرح، اظهار کرد: طراحی گلوگاه‌های اطلاعاتی به منظور ارایه شفاف، مداوم و صحیح اطلاعات در دستگاه‌های مختلف مرتبط، طراحی منافع و انگیزش برای تحقق اهداف اسناد موجود ما بین دستگاه‌های اجرایی و ستادها، ایجاد سامانه یکپارچه پایش بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده، پایش عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ستاد‌‌ها در توسعه فن‌آوری‌ها به صورت ماهانه، سه ماهه و سالیانه بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده و ایجاد امکان گزارش‌گیری ماهیانه، ۳ ماهه و سالیانه دیگر مراحل طراحی شده برای اجرای این طرح است.