جلال رشیدیکوچی؛ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز از درد بزرگ ملت میگویم بیآنکه ترسی از عصبانیت مافیای خودرو داشته باشم و یا ابایی از ناراحتی فلان آقازاده سهامدار، گفت: امروز از مولودی ناقصالخلقه میگویم که بعد از ۵۰ سال ارتزاق از خون و […]
جلال رشیدیکوچی؛ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز از درد بزرگ ملت میگویم بیآنکه ترسی از عصبانیت مافیای خودرو داشته باشم و یا ابایی از ناراحتی فلان آقازاده سهامدار، گفت: امروز از مولودی ناقصالخلقه میگویم که بعد از ۵۰ سال ارتزاق از خون و مال ملت به غولی عظیمالجثه تبدیل گردیده که هیچ کسی را یارای مقابله با آن نیست. قصه امروز خودروسازی ما، قصهای پرغصه برای ملتی است که سالها از ابتداییترین حق خود که در اسلام نیز بر آن تأکید شده یعنی مرکب خوب بیبهرهاند. چرا که به واسطه انحصار ناشی از حمایتهای بیپایان دولتها مافیای خودرو سال هاست ملت ایران را به استثمار کشیده است و کار تا جایی بیخ پیدا کرده که انگار این خودروسازها هستند که عنان دولتها را در دست دارند نه اینکه دولتها ناظر و کنترلکننده خودروسازها باشند. به گزارش مناقصهمزایده، جلال رشیدیکوچی؛ افزود: مافیای خودرو طوری منافع برخی تصمیمگیران و تصمیمسازان را با منافع خود گره زده و بهگونهای بر گُرده ملت سوار هستند که صدای خُرد شدن استخوانهای مردم در این هیاهوی کاذب را نمیشنود. بعد از ۵۰ سال، سؤال اصلی این است که حمایت بیقید و شرط از صنعت خودروسازی ما در چه جایگاهی بوده و متعلق به چه دههای است؟ وی گفت: آیا میتوان خودرویی که تکنولوژی و طراحی آن متعلق به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بوده و اکثر قطعات آن از چین تأمین میشود را به عنوان خودروی ملی نامگذاری کرد؟ تاکنون چند موتور در حجمهای مختلف توسط خودروسازان طراحی و ساخته شده است و به جز پلتفرمهای موجود، چه پلتفرمهای جدیدی در کشور تولید شده است؟ آیا با اضافه کردن پلاس به انتهای نام خودرو میتوانیم بگوییم که خودروی جدیدی تولید کردهایم؟ امروز خودروسازان به بهانه زیان انباشته و ضررهای پیدرپی با گستاخی تمام علیرغم دستور صریح رئیسجمهور و مخالفت مجلس قیمت را افزایش داده و متأسفانه وزیر مربوطه به جای تنبیه در توجیهی ناشیانه افزایش قیمت را اصلاح قیمتگذاری مینامد. رشیدیکوچی؛ خاطرنشان کرد: ایهاالناس، کجای دنیا دیدهاید که برای خودرو مردم را به صف کرده و قرعهکشی به راه بیندازند؟ آن هم قرعهکشیهایی که بعضاً بینتیجه و صوری است. معمولاً این تولیدکننده است که به دنبال مشتری میدود. یا شما میتوانید نیاز داخل را برطرف کنید یا نمیتوانید. اگر میتوانید پس این بازی چیست؟ اگر نمیتوانید مردم و مملکت که معطل بیعرضگی شما نمیتوانند باشند. یا شاید هم میتوانید اما میخواهید محصولات بیکیفیت خود را با قیمتهای بالاتر به ملت مظلوم قالب کنید. وی یادآور شد: این تراژدی آنجایی غمگینتر میشود که صحبت از بازار دستدوم به میان میآید. مثلاً خودروی ماکسیمای ۱۳۹۰ امروز در بازار ما قیمتی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دارد یعنی معادل ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار است. حال جالب است بدانید، این خودرو در کشورهای همسایه ما قیمتی بین ۲۵۰۰ تا سه هزار دلار میباشد و یعنی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد. آیا دلیل این اختلاف قیمت فاحش چیزی جز انحصار و دیکتاتوری خودروساز است؟ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، در ادامه بیان کرد: امروز مافیای خودرو حرف از آزادسازی قیمت میزند و از اینکه مجبور است فولاد، مس، پلاستیک و… را به قیمت آزاد تهیه کند و محصول خود را به قیمت دولتی بفروشد، مینالد. ما هم موافق آزادسازی قیمتها هستیم به شرط آنکه واردات نیز آزاد و تعرفه به صورت تدریجی حذف گردد. رشیدیکوچی؛ با طرح این سؤال که آیا نیم قرن فرصت کافی در حمایت از یک صنعت ملی نیست؟ اظهار کرد: خروجی این حمایتهای بعضاً نادرست امروز چیزی جز ایجاد نارضایتی، از دست رفتن جان هزاران انسان، بحرانهای اجتماعی، بدبینی نسبت به نظام و حاکمیت، بلعیدن و چپاول سرمایه ملی و حیف و میل بیتالمال نیست. لذا پیشنهاد میگردد، مجلس و دولت انقلابی در جهت شکستن انحصار و ایجاد رقابت سالم و در راستای افزایش کیفیت و تنوع محصولات، بازگشت امید از دست رفته و جلب رضایت آحاد مردم، صرفهجویی در مصرف بنزین و سایر هزینههای جانبی با در نظر گرفتن سود حاصل از مابهالتفاوت این صرفهجویی به عنوان یک درآمد پایدار و ایجاد اشتغال برای هزاران جوان ایرانی براساس یک برنامه زمانبندی، اقدام به آزادسازی قیمت در کنار آزادسازی واردات نماید. چرا که تنها راه برونرفت از وضعیت عنوان شده همین است و لاغیر. همچنین سیدمرتضی حسینی؛ عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال هاست که مردم و مسؤولان از عملکرد خودروسازان ناراضی میباشند و اشکالات فراوانی در این حوزه وجود دارد. خودروی گران، بیکیفیت و غیرقابل رقابت با خودروهای خارجی تولید میکنند و خدمات پس از فروش مطلوبی ندارند، اما باز هم از آنها حمایت میکنیم و قدمی اساسی برای اصلاح صنعت خودروسازی کشور بر نمیداریم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.