تأثیر مثبت پالایش نفت بندرعباس بر شاخص کل بورس

تأثیر مثبت پالایش نفت بندرعباس بر شاخص کل بورس بازار سهام دیروز شاهد معاملات کد به کد و بلوکی از سوی حقوقی‌‌ها بودند؛ بازاری که گرچه روی تقویت حجم و ارزش معاملات تمرکز کرده، اما بازار نقدی سهام از بی‌حجمی و گم شدن روند رنج می‌برد. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی […]

تأثیر مثبت پالایش نفت بندرعباس بر شاخص کل بورس

بازار سهام دیروز شاهد معاملات کد به کد و بلوکی از سوی حقوقی‌‌ها بودند؛ بازاری که گرچه روی تقویت حجم و ارزش معاملات تمرکز کرده، اما بازار نقدی سهام از بی‌حجمی و گم شدن روند رنج می‌برد.

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز با کاهش ۱۳ واحدی به رقم ۷۸ هزار و ۲۰۵ واحد رسید. شاخص کل هموزن اما با افزایش ۱۵ واحدی عدد ۱۴ هزار و ۴۶۱ واحد را به نمایش گذاشت. روز گذشته همچنین شاخص سهام آزاد شناور با ۶۶ واحد افت روی رقم ۸۷ هزار و ۶۰۴ واحد ایستاد.

شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش یک واحدی به رقم ۵۵ هزار و ۳۸۵ واحد رسید که شاخص بازار دوم با ۹۲ واحد کاهش به رقم ۱۶۷ هزار و ۱۴۸ واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیکفس) بدون تغییر چندانی روی عدد ۸۱۶ واحد ایستاد.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۴۷ واحد، گروه سایپا با ۳۳ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۸ واحد افزایش، بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت ملی صنایع مس ایران با ۲۶ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۲۱ واحد و فولاد مبارکه با ۹ واحد کاهش، بالا‌ترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

همچنین ۷ میلیون سهم شرکت دامداری تلیسه نمونه برای نخستین‌بار برای پذیرش در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شد که به قیمت هر سهم ۵۳۰ تومان کشف قیمت شد، در این عرضه اولیه سهم هر یک از معامله‌گران برخط حداکثر ۲۰۰ سهم بود.

بر اساس این گزارش، در بازار سهام ۴۶۰ میلیون سهم گروه سایپا به ارزش بیش از ۵۷٫۵ میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده حقوقی منتقل شد.

این در حالی بود که در بازار خرده‌فروشی نیز امروز ۶۵٫۵ میلیون سهم سایپا به ارزش بیش از ۸میلیارد تومان در روندی متعادل معامله شد. دیروز اندکی کم‌تر از ۴۰ میلیون سهم آ‌.س‌.پ به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

حق تقدم کود شیمیایی اوره لردگان نیز شاهد معاملات انتقالی کم‌تر از ۴۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۰۰میلیون تومان از سوی سهامدار عمده خود بود.

معاملات کد به کد در نماد بانک پاسارگاد نیز باعث انتقال اندکی بیش از ۱۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان شد.

در صنعتی دریایی ایران اما دیروز بیش از ۱۴٫۵میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

۸ میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب اما به ارزش دو میلیارد تومان نیز با معاملات انتقالی همراه بود؛ همچنین ۶ میلیون سهم توکاریل به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

براساس این گزارش، دیروز بازار سهام اگرچه شاهد معاملاتی کم عمق در کلیت معاملات بازار بود، اما همچنان رویه حقوقی‌‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه ادامه دارد.

در نماد معاملاتی ماشین‌سازی اراک با وجود غلبه عرضه سهام بر تقاضا اما حمایت ناچیز حقوقی در کنار خریداران حقیقی مانع از ریزش قیمت پایانی این سهم از صفر تابلو شد.

 

بازار سهام نیز بازاری متعادل و کم حجم بود که همزمان با موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها با روندی بر عرضه در بازار روبه‌رو شد؛ بازاری که همچنان اعتقاد به معرفی لیدرهای مختلف در گروه‌های پیشرو بازار دارد.