تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت در بازار می‌شود

  رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در مورد تأثیر اعلام قیمت‌های جدید خودرو بر بازار، اظهار کرد: با توجه به فاصله قیمتی زیادی که بین نرخ کارخانه و بازار وجود دارد، اعلام قیمت‌های جدید تأثیری بر بازار خودرو نگذاشت. به گزارش مهر، سعید موتمنی؛ افزود: برعکس آنچه که مردم انتظار داشتند، طی یک […]

 

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، در مورد تأثیر اعلام قیمت‌های جدید خودرو بر بازار، اظهار کرد: با توجه به فاصله قیمتی زیادی که بین نرخ کارخانه و بازار وجود دارد، اعلام قیمت‌های جدید تأثیری بر بازار خودرو نگذاشت. به گزارش مهر، سعید موتمنی؛ افزود: برعکس آنچه که مردم انتظار داشتند، طی یک هفته اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو به دلیل عقب‌نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که دو درصد خودروهای داخلی و پنج درصد خودروهای مونتاژی کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند و قیمت‌ها به روال ۲۰ روز قبل بازگشته است.

فاصله ۱۲۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار

موتمنی؛ در مورد علت عدم تأثیرگذاری قیمت‌های جدید کارخانه بر بازار، گفت: فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار به قدری زیاد شده که رشد ۲۰ درصدی قیمت کارخانه نتواند بر بازار تأثیری بگذارد؛ به عنوان مثال قیمت خودروی ۲۰۶ تیپ۲ که در کارخانه ۱۲۹ میلیون تومان فاکتور می‌شد در بازار ۲۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. یعنی حدود ۱۴۰ میلیون تومان رانت نصیب سرمایه‌گذار می‌شد. در حال‌حاضر که قیمت ۲۰۶ تیپ۲ در کارخانه افزایش یافته، باز هم سرمایه‌گذار رانت بالای ۱۰۰ میلیون تومانی نصیبش می‌شود. وی ادامه داد: مصرف‌کننده نهایی از این رانت‌‌ها استفاده نمی‌کند و پس‌انداز می‌کند تا خودرو بخرد اما فقط زیان می‌بیند. کسانی که در قرعه‌کشی‌های خودرو شرکت می‌کنند از رانت استفاده می‌کنند. موتمنی؛ درخصوص تأثیر فروش فوری بر تعدیل قیمت‌های بازار، افزود: هر چقدر که عرضه خودرو در بازار افزایش یابد به همان میزان شاهد نزولی شدن قیمت‌ها خواهیم بود. عرضه کم خودرو به بازار در سال‌های گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است. طی سال‌های اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است.

تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت در بازار می‌شود

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، گفت: در شرایط فعلی که تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد اگر عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار با کارخانه خواهیم بود. قطعاً تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت بازار می‌شود. وی در مورد رکود حاکم بر بازار خودرو، تصریح کرد: خریدار در بازار کم است. خریدار همیشه به دنبال خودروهای جدید است. طبقه متوسط که خودروی خارجی دارند به دلیل عدم واردات خودرو، خودروی خود را نگه داشته‌اند. اخیراً یک شرکت مونتاژکار دو خودروی جدید زیر یک میلیارد تومان به بازار عرضه کرده که مشتری برای آن‌ها زیاد است، به این علت که مشتری به دنبال کالای جدید است. موتمنی؛ گفت: قیمت‌هایی که در فضای مجازی درج می‌شود چندان به بازار نزدیک نیست زیرا مشتری قیمت را در کف بازار تعیین می‌کند. اگر عرضه به اندازه کافی باشد هر چقدر هم در فضای مجازی قیمت‌سازی کنند تأثیری بر بازار حقیقی نخواهد گذاشت. وی افزود: اگر قول‌هایی که وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی کف پارکینگ داده‌اند عملی شود، بازار متعادل خواهد شد و مصرف‌کننده نهایی خرید بهتری خواهد داشت. موتمنی؛ تأکید کرد: نوسانات ارزی و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمت‌ها در بازار خودرو هستند.