طرح رتبهبندی معلمان به صورت کامل در صحن علنی مجلس تصویب شد. به گزارش ایسنا، بررسی لایحه رتبهبندی معلمان پس از کشوقوسهای فراوان بین صحن مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات بالاخره دیروز(چهارشنبه) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و در نهایت تصویب شد. حدود یک ماه قبل سه ماده از این لایحه […]
طرح رتبهبندی معلمان به صورت کامل در صحن علنی مجلس تصویب شد. به گزارش ایسنا، بررسی لایحه رتبهبندی معلمان پس از کشوقوسهای فراوان بین صحن مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات بالاخره دیروز(چهارشنبه) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و در نهایت تصویب شد. حدود یک ماه قبل سه ماده از این لایحه در مجلس به تصویب رسید، اما به دلیل برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در مورد بار مالی رتبهبندی معلمان، لایحه به کمیسیون آموزش بازگشت تا اینکه دیروز(چهارشنبه) در جلسه مجلس بررسی پنج ماده باقیمانده از این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. نمایندگان ماده۷ این لایحه را حذف کردند، در ماده۷ سقف تخصیص رتبههای پنجگانه معلمان به شرح زیر تعیین شده بود:
تخصیص رتبههای پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبهبندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده(۴) این قانون، همواره در هر استان حداقل سیدرصد(۳۰%) از معلمان مشمول در آموزشیار معلم، حداقل سیدرصد (۳۰%) در رتبه مربی معلم، حداکثر بیست درصد (۲۰%) در رتبه استادیارمعلم، حداکثر ۱۰درصد (۱۰%) در رتبه دانشیارمعلم و حداکثر ۱۰درصد (۱۰%) در رتبه استادمعلم قرار گیرند؛ لذا چهار ماده از این لایحه به شرح زیر به تصویب رسید:
ماده ۴: فرآیند رتبهبندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دورههای ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهیدرجایی، شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبهبندی معلمان در یکی از رتبههای ماده (۳) این قانون و مطابق آییننامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام میشود.
تبصره: این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (۱) ماده (۲) این قانون، در پستهای اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.
ماده ۵: کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آییننامه اجرایی این قانون خواهد بود.
تبصره ۱: دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، بهازای هر سال خدمت سه ماه از سقف رتبه کاهش مییابد.
تبصره ۲: دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع آییننامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب ۱۴/۶/۱۳۸۵ شورایعالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال میباشد.
تبصره ۳: حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصرههای (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر میشود.
ماده ۶: در اجرای بند (۶) سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبههای مندرج در ماده (۳) این قانون، به شکل زیر میباشد:
۱- برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰درصد (۱۰%)، مربی معلم پانزدهدرصد (۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازدهدرصد (۱۲%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی، دانشیار معلم ده درصد (۱۰%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی و استاد معلم پنج درصد (۵%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوقالعادههای مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده میشود.
۲- پس از اعمال بند (۱) این ماده، چنانچه حقوق و فوقالعادههای هریک از معلمان از هشتاد درصد (۸۰%) مجموع حقوق و فوقالعادههای هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابهالتفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.
تبصره ۱- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوقالعاده رتبهبندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوقالعادههای هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه میشود و مشمول کسور بازنشستگی نیز میگردد.
تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوقالعاده رتبهبندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور میباشد.
تبصره ۳- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ در سقف یکصد و بیست و پنج هزار میلیارد ریال (۱۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) پرداخت میشود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیشبینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.
ماده ۸: آییننامه اجرایی این قانون درخصوص نحوه تشکیل هیأتهای ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقهای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبهبندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزییات تعیین میزان فوقالعاده رتبهبندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.