رئیس پلیس راهور تهران هر موتورسیکلت ۳ برابر خودروی سواری آلودگی دارد رئیس پلیس راهور تهران، در جمع خبرنگاران، در رابطه با اتوبوسها و کامیونهایی که دیزل هستند و سهم زیادی را در آلودگی دارند و بهصورت کاملاً مشهودی مردم این آلودگیها را میبینند، افزود: ۶۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی در سطح شهر […]
رئیس پلیس راهور تهران
هر موتورسیکلت ۳ برابر خودروی سواری آلودگی دارد
رئیس پلیس راهور تهران، در جمع خبرنگاران، در رابطه با اتوبوسها و کامیونهایی که دیزل هستند و سهم زیادی را در آلودگی دارند و بهصورت کاملاً مشهودی مردم این آلودگیها را میبینند، افزود: ۶۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی در سطح شهر تهران فعالیت دارند و کار انجام میدهند که میانگین عمر آنها ۱۳ سال است، در حالی که ۱۰ سال حداکثر عمر آنهاست و تمام اتوبوسهای ما در شهر تهران که دیزل مصرف میکنند فرسوده هستند. به گزارش مناقصهمزایده، سردار محمدحسین حمیدی؛ با بیان اینکه اکثر کامیونهای پیمانکاران و بخشهای دولتی دیزل مصرف میکنند و فرسوده هستند و مشکلات متعددی در این خصوص دارند، گفت: تعداد زیادی از این خودروهایی که دارای نقص فنی هستند را همکاران بنده متوقف و با اخذ پلاک و فک آنها به پارکینگ منتقل کردهاند؛ ولی ما نمیتوانیم تاکسی را مدام متوقف و به پارکینگ منتقل کنیم؛ چرا که باید سرویس عمومی بدهد و مسافران را جابهجا کند. وی اضافه کرد: سه میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تاکنون در بحث آلودگی هوا در سطح شهر تهران جریمه شدهاند که ممکن است البته یک خودرو چندین بار جریمه شده باشد. وی گفت: در آبانماه امسال ۳۲۳۶ دستگاه خودروی دودزا متوقف و با اخذ پلاک به تعمیرگاه اعزام شدهاند که پس از بازگشت توسط همکاران بنده بازدید و اگر مشکل آن حل شده بود اجازه تردد را به آن میدهیم. رئیس پلیس راهور تهران، در ادامه از تردد چهار میلیونی موتورسیکلتها در پایتخت خبر داد و گفت: موتورسیکلتها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشد تا هفت برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد میکنند. وی گفت: ما حدود چهار میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران داریم که اغلب در سن فرسودگی هستند و هر موتورسیکلت سه برابر خودروی سواری آلودگی دارد این در حالی است که کشورهای توسعه یافته دنیا این سیستم از موتورسیکلتها را استفاده نمیکنند و از موتورسیکلتهای برقی و موتورهایی که آلودگی نداشته و خیلی محاسن دیگری دارند، استفاده میشود. وی گفت: صنعت ما نیز باید به این سمتوسو بیاید ولی الان ۱۰ درصد اقدامات جهت برقی شدن و استفاده از موتورسیکلتهای پاک در حال به جریان افتادن میباشد و هنوز ۹۰ درصد جای کار و اقدام دارد تا ناوگان موتورسیکلت نیز پاک و از حالت آلایندگی دربیاید. حمیدی؛ افزود: باید مکانیزم مرقوم به صرفه بودن خرید این موتورسیکلتهای برقی و تبدیل به احسن شدن فرآیند واگذاری به شهروندان فراهم شود. وی گفت: هر موتورسیکلت سه تا هفت برابر بیشتر از دیگر خودروها آلودگی ایجاد میکند و ۶۵ درصد از سهم آلایندگی منابع متحرک هستند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، با بیان اینکه آلودگی هوا ارتباط خیلی نزدیکی با ترافیک دارد از سهم ۶۵ درصدی آلایندگی منابع متحرک مانند تاکسی، سواری و وانتها که عمدتاً بنزینی هستند در آلایندگی هوای شهر تهران و سهم عمده موتورسیکلتها در این خصوص خبر داد و گفت: ۳۵ درصد از کل مجموع آلایندههای محیطزیست در بحث آلودگی هوا مربوط به منابع ساکن مانند خانهها و کارخانجات است و ۶۵ درصد یا به نوعی تا ۸۰ درصد آلودگی مربوط به منابع متحرک و وسایلنقلیه متحرک مانند موتورسیکلت و سواریها و کامیونها است که در سطح شهر در حال ترددند. سردار حمیدی؛ گفت: در این بین از ۶۵ درصد سهم آلایندگی منابع متحرک سهم تاکسی، سواری و وانتها که عمدتا بنزینی هستند ۱۹ درصد، اتوبوسهایی که سوخت دیزلی مصرف میکنند ۱۸ درصد و ۱۶ درصد هم سهم کامیونها میباشد و موتورسیکلتها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشد تا هفت برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد میکنند. وی ادامه داد: در شهر تهران ۸۲ هزار دستگاه تاکسی داریم که ۴۱ هزار دستگاه از آنها فرسوده میباشند که این یعنی حدود نصف این ناوگان فرسوده است که مسؤولین در مقطعی اقدام به نوسازی این ناوگان کردند ولی این فرآیند متوقف شد، چرا که تولید داخل پاسخگوی نیاز نیست و الان نه تنها در شهر تهران بلکه در شهرهای دیگر هم برای نوسازی دچار مشکل هستیم و ۵۰ درصد از تاکسیها که در حال تردد هستند در سن فرسودگی هستند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، افزود: معاش رانندگان تاکسی با این وسیله است و چون فرسوده هستند در بحث نقص فنی و آلایندگی هم جریمه میشوند که جا دارد مسؤولین امر در جلساتی که ما با آنها میگذاریم و این مطالب را بیان میکنیم برای نوسازی این ناوگان تصمیمات جدی بگیرند و اگر این جلسات میتوانست اثرگذار باشد میبایست در چند ساله اخیر جوابگو میبود چرا که در این جلسات وزارت صنعت، محیطزیست مجموعه تاکسیرانی، وزارت کشور وهمه نیز حضور دارند و اگر میخواست اقدام مثبتی در این حوزه صورت بگیرد میبایست تا الان این اتفاق میافتاد. حمیدی؛ گفت: مسؤولین امر میتوانند اجازه واردات تاکسیهای نو را بدون گمرکی و با برند بهتر وسوخت هیبریدی بدهند و ناوگان را نوسازی کنند .
برگه معاینه فنی خودروهای دودزا باطل میشود
وی در ادامه، با بیان اینکه برگه معاینه فنی خودروهای دودزا باطل میشود، گفت: پلیس با سیستمی که در اختیار دارد خودروهای دودزای دارای برگه معاینه فنی را بررسی کرده و در صورت نقص، برگه معاینه فنی آنها باطل میشود. حمیدی؛ درخصوص ابطال برگه معاینه فنی خودروهای دودزا توسط سیستم در اختیار پلیس راهور، گفت: درخصوص بازدید و کنترل خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند نیز اقداماتی صورت گرفته است چرا که تا قبل از این خودروهایی که معاینه فنی اخذ میکردند دیگر کنترل نمیشدند و نظارتی بر آنها نبود.
بررسی معاینه فنی خودروها با سامانه متحرک معاینه فنی
وی ادامه داد: سامانهای طراحی شده و هماکنون در اختیار پلیس است به نام سامانه متحرک معاینه فنی که معاینه فنی خودروها را بررسی میکند و تاکنون با این سامانه ۹۷۵ دستگاه که معاینه فنی گرفته بودند، معاینه فنی آنها را باطل اعلام کردهایم واین سامانه پرتابل است و در اختیار پلیس قرار دارد. وی گفت: کار این سامانه بدین صورت است که پلیس خودروهایی که در ظاهر دارای نقص فنی هستند و با چشم دودزا بودن آنها را میبیند متوقف و آنها را بررسی میکند و اگر خودرویی دچار نقص باشد و دوربینها بهخاطر داشتن معاینه فنی این خودرو را جریمه نمیکنند پلیس با این دستگاه و سیستم آن را بررسی کرده و معاینه فنی خودروی مذکور باطل میگردد و این اقدام با یک دستگاه انجام میشود و اگر تعداد این سیستمها افزایش یابد تعداد خودروهایی که دارای نقص فنی بوده و دارای برگه معاینه هستند بیشتر شناسایی و برگه آنها باطل میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.