شیرمادراولین منبع پروبیوتیک

  استاد دانشگاه تورکو (Turku) فنلاند با تأکید بر اهمیت پروبیوتیک‌ها گفت : اولین منبع پروبیوتیک شیر مادر است که باعث ازبین رفتن باکتری‌های بیماری‌زا شده و تأثیر سلامت بخش دارد. به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، پروفسور سپوسالمینن (Seppo Salminen) درکارگاه پروبیوتیک وغداهای فراسودمند با تأکید برلزوم استفاده مادران […]

 

استاد دانشگاه تورکو (Turku) فنلاند با تأکید بر اهمیت پروبیوتیک‌ها گفت : اولین منبع پروبیوتیک شیر مادر است که باعث ازبین رفتن باکتری‌های بیماری‌زا شده و تأثیر سلامت بخش دارد.

به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، پروفسور سپوسالمینن (Seppo Salminen) درکارگاه پروبیوتیک وغداهای فراسودمند با تأکید برلزوم استفاده مادران در دوره بارداری و شیردهی از پروبیوتیک‌ها در این کارگاه افزود: بهتر است که مادران به‌طور طبیعی نوزادان خود را به دنیا آورند تا بتوانند پروبیوتیک‌های سودمند را از طریق شیر خود به نوزادان منتقل کنند.

سالمینن با تأکید براهمیت پروبیوتیک‌ها و نقش آن در بهبود سلامت غذایی، بر لزوم استفاده مادر از پروبیوتیک‌ها در دو دوره مهم بارداری و شیردهی اشاره کرد و گفت: پروبیوتیک‌ها از فراورده‌های تخمیری شیر و سبزیجات به دست می‌ایند و هدف از آن‌ها بهبود سلامت است.

وی ادامه داد: نکته مهم در این فرآوری گرفتن عوارض مخرب بر سلامتی انسان از باکتری‌هاست و در این فرایند به دنبال باکتری‌های لاکتیکی هستند. میکرو ارگانیسم‌ها از دو راه جفت به جنین و شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند که حتی این میکروارگانیسم‌های منتقل شده در زمان شیر دهی به نوزاد به بخش‌هایی از حلق نوزاد مربوط می‌شود.

وی افزود: شرایط بدنی مادر قبل از بارداری از قبیل چاقی یا لاغری فلور میکروبی متفاوتی رو ایجاد خواهد کرد که خود این عامل تعیین کننده چاقی یا لاغری نوزاد است و اولین منبع پروبیوتیک شیر مادر است که باعث ازبین رفتن باکتری‌های بیماری زا شده و تأثیر سلامت بخش دارد.

سالمینن با بیان این‌که راه‌های انتقال باکتری‌ها به نوزاد پوست بدن مادر، باکتری‌های درون شیر، باکتری‌های دهن نوزاد و حتی دستگاه گوارش است ادامه داد: زمانی که مادر سزارین می‌کند ترکیب میکروبی شیر تغییر کرده که این تغییر در زمان شیر دهی نیز باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: اگر در دوره شیر خوارگی نوزاد تنوع باکتری زیاد باشد احتمال گرفتن حساسیت بالاست.

استاد دانشگاه فنلاند خاطر نشان کرد : بعضی ترکیبات سنتزی و ضد میکروبی مواد غذایی و روش‌های نگهداری فراورده‌ها همچنین ترکیبات دارویی و آنتی‌بیوتیک‌ها روی فلور میکروبی تأثیر‌گذار است.

وی اظهار داشت: پروپیوتیک‌ها در دوره پیری نیز از بروز برخی ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.