جمع‌آوری ۱۰۰ هزار مدرک شناسایی گمشده از طریق صندوق‌های پستی

از ابتدای امسال تا پایان مهرماه انجام شد جمع‌آوری ۱۰۰ هزار مدرک شناسایی گمشده از طریق صندوق‌های پستی مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست، گفت: ۱۰۰ هزار مدرک گمشده شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت ملی و نظایر آن از ابتدای امسال تا پایان مهرماه از طریق صندوق‌های پستی جمع‌آوری شده که […]

از ابتدای امسال تا پایان مهرماه انجام شد

جمع‌آوری ۱۰۰ هزار مدرک شناسایی گمشده از طریق صندوق‌های پستی

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست، گفت: ۱۰۰ هزار مدرک گمشده شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت ملی و نظایر آن از ابتدای امسال تا پایان مهرماه از طریق صندوق‌های پستی جمع‌آوری شده که از این تعداد، ۱۶ هزار و ۵۰۰ مدرک به صاحبانشان تحویل داده شده است. به گزارش ایرنا، مدارک هویتی و شناسایی از آن دست مدارکی است که مفقود شدن آن مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و دریافت دوباره مدارک، نیاز به طی کردن مراحل اداری زیادی دارد. به همین دلیل است که بار‌ها اعلام شده اگر در مکانی مدارک شناسایی یافتید، آن را به صندوق پست بیندازید تا به صاحبانشان بازگردد. مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست، درباره سامانه‌ای که دریافت و ارسال مدارک گمشده در آن انجام می‌شود، گفت: حتماً برای هر کسی پیش آمده که مدرکی را گم یا آن را پیدا کرده است. برای حل این مسأله و رساندن مدارک هویتی به دست صاحبانش، شرکت ملی پست سامانه‌ای تحت عنوان «پست‌یافته» را توسعه داده است. محسن وطن‌پرست؛ افزود: شهروندان می‌توانند اسناد و مدارک پیدا شده را در نزدیک‌‌ترین صندوق پستی بیندازند. پس از آن، کارکنان پست هر روز در مرحله تخلیه صندوق‌های پست، در صورت مشاهده اسناد و مدارک، آن‌‌ها را جمع‌آوری و به مراکز پستی منتقل می‌کنند. وی تصریح کرد: پس از دریافت آن مدارک، اطلاعات آن در پایگاه اطلاعانی سامانه «پست‌یافته» ثبت می‌شود و بر این اساس مردم می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، اسناد و مدارک مفقود شده خود را در نشانی اینترنتی postyafteh.post.ir جست‌وجو کنند که آیا مدارک مورد نظر آن‌‌ها در بایگانی شرکت ملی پست وجود دارد یا خیر. مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست، خاطرنشان کرد: نحوه جست‌وجوی اسناد و مدارک، ساده است و با نوع مدارک تناسب دارد، اما در حالت کلی افرادی که مدارک‌شان گم شده، می‌توانند با نام و نام‌خانوادگی و نام پدر یا براساس کدملی، مدارک خود را در این سامانه جستجو کنند. وی تصریح کرد: طبق مقررات، اسناد و مدارک پیدا شده حداکثر به مدت شش ماه در بایگانی شرکت پست نگهداری و در صورت عدم مراجعه صاحب مدرک، اقدام به عودت آن‌‌ها به مرجع اصلی صادره‌کننده می‌شود. وطن‌پرست؛ یادآور شد: طبق هماهنگی انجام شده قرار است در صورت همکاری سازمان‌های مرتبط، در آینده نزدیک به‌محض کشف مدرک، از طریق پیامک به مالک آن اطلاع‌رسانی شود تا در سریع‌‌ترین زمان ممکن، مکان و شرایط دریافت مدارک به او اعلام شود. وی گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، بیش از ۱۰۰ هزار مدرک شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت ملی و نظایر آن از صندوق‌های پستی سراسر کشور جمع‌آوری و اطلاعات آن در پایگاه مربوطه ثبت و ضبط شده است. از این تعداد، حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ فقره مدرک و شی نیز به صاحبان آن‌‌ها تحویل شده است. براساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، در شش ماه نخست ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۱ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۳۲ مرسوله پستی منتقل شده است. در بین استان‌های کشور، تهران با ترافیک نزدیک به ۶۰ میلیون مرسوله، در صدر قرار دارد.