جذاب کردن پروژه‌های عمرانی برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی

وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد جذاب کردن پروژه‌های عمرانی برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، از امکان مجدد ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی به دنبال جذاب کردن پروژه‌های عمرانی هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ رستم قاسمی؛ در حاشیه پنجمین نمایشگاه […]

وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

جذاب کردن پروژه‌های عمرانی برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، از امکان مجدد ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی به دنبال جذاب کردن پروژه‌های عمرانی هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ رستم قاسمی؛ در حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل درباره آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان، افزود: از مردم می‌خواهیم خوداظهاری در این سامانه را انجام دهند و در آن ثبت‌نام کنند؛ سامانه املاک و اسکان یک سامانه زیرساختی است که اطلاعات آن برای سیاست‌گذاران بخش مسکن اهمیت بالایی دارد. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه ‌داد: البته اکنون سامانه املاک و اسکان بسته است، اما به دنبال اخذ مجوز هستیم تا این سامانه را باز کنیم. قاسمی؛ درباره وضعیت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در سامانه «ثمن» نیز، گفت: اکنون تعداد متقاضیان ثبت‌نام در سامانه ثمن به همراه متقاضیان طرح ملی مسکن به بیش از سه میلیون نفر رسیده است. وی با بیان اینکه به دلیل عدم تأمین زمین هنوز در بسیاری از شهر‌ها سامانه باز نشده است، اضافه‌کرد: پیش‌بینی ما این است که ثبت‌نام‌‌ها به بیش از چهار میلیون تقاضا برسد. این عضو کابینه دولت سیزدهم به عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در استان‌ها اشاره کرد و گفت: جمعه هفته گذشته ساخت ۴۰ هزار واحد در یزد آغاز شد و هفته آینده نیز ساخت ۳۰ هزار واحد در قم آغاز می‌شود. وی در ادامه، درباره پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، تأکید کرد: طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام زیادی داریم که تکمیل آن‌ها چه در بخش ریلی و چه جاده‌ای مهم است. کشور ما از جایگاه ژئوپلیتیک برخوردار است که سبب شده اتمام طرح‌های ریلی و جاده‌ای نیمه‌تمام برایمان حائزاهمیت باشد. وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه با اعتبارات دولتی و بودجه‌ای امکان اتمام پروژه‌ها در زمان‌بندی مقرر وجود ندارد، گفت: در مجلس هم بار‌ها این موضوع اعلام شده است، بنابراین در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصره‌هایی پیش‌بینی شده تا با استفاده از آنها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در زمان مقرر به اتمام برسد. وی درباره استفاده از توان بخش‌خصوصی در ساخت آزادراه‌ها، اظهار داشت: به دنبال جذاب کردن پروژه‌های عمرانی برای بخش‌خصوصی هستیم، به‌طور مثال آزادراهی که قرار است ۱۰ ساله و با روش BOT واگذار شود، برای آن‌که جذاب‌تر شود ۱۵ ساله به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود. قاسمی؛ درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز، گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه‌وشهرسازی نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل جاده‌ای است و در حال‌حاضر ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌های ایران تردد می‌کند که این کامیون‌های فرسوده دوونیم میلیارد دلار در سال سوخت اضافه مصرف می‌کنند. به همین جهت بنا داریم ۱۶۰ هزار دستگاه را نوسازی کنیم. با مجلس هم برای تسریع در این نوسازی هماهنگ کرده‌ایم. وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه حمل‌ونقل بسیار مهم است، افزود: اگر حوزه حمل‌ونقل رشد کند، می‌تواند بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار بگیرد. به‌طور مثال اگر کانتینر بخواهد از هند و مسیر ایران به فنلاند برود، ۲۰ روز بیشتر طول نمی‌کشد حال آن‌که از مسیر فعلی چند ماهه خواهد بود؛ بنابراین از نظر زمان و هزینه، ترانزیت کالا از مسیر ایران منافع زیادی برای صاحبان کالا دارد. به گفته وی، روسیه سالیانه ۳۰۰هزار تن زغال‌سنگ به هند ارسال می‌کند و اگر از مسیر ایران عبور کند، زمان آن به یک‌سوم کاهش خواهد یافت. قاسمی؛ با تأکید بر اهمیت تکمیل و تجمیع کریدورها، خاطرنشان‌کرد: تکمیل کریدور شمال-‌جنوب در دستور کار است، به عنوان مثال قطعه راه‌آهن رشت به آستارا احداث نشده و ترانزیت کالا از هند به روسیه بر روی ریل ناقص خواهد بود.