۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محور جدید در حال اجراست

معاون وزیر راه‌وشهرسازی ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محور جدید در حال اجراست معاون وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: شش هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و سه‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه‌ها در حال اجراست. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، با […]

معاون وزیر راه‌وشهرسازی

۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محور جدید در حال اجراست

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: شش هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و سه‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه‌ها در حال اجراست. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال اجراست، گفت: از این میزان شش هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید است و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه‌ها در حال اجرا است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه طبق قانون بودجه برای اتمام این پروژه‌ها ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: متوسط برای پرداخت اعتبارات بین هشت تا ۱۰ است و پروژه‌های قراردادی هم در حال اتمام است. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر ۱۵۰۰ قرارداد پیمانکاری منعقد شده که ۹۵۰ قرارداد از این پروژه‌ها به مرحله انعقاد رسیده است، توضیح داد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۴۰ درصد است و عملیات اجرایی آن‌ها هم در حال اجراست. برای تکمیل این شش هزار و ۱۰۰ کیلومتر از بزرگراه و راه‌های اصلی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار است و باتوجه به‌ آنکه اجرای این پروژه‌ها در دست ساخت است حدود هشت تا ۱۰ سال زمان لازم است. خادمی؛ یادآور شد: باتوجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی برای پروژه‌های راه و بزرگراهی مصوبه قیر را تصویب کند و قیرهای لازم را در اختیار پیمانکاران قرار دهد. وی توضیح داد: ۱۱۵۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث است و با تأمین منابع مورد نیاز که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است امیدوار هستیم امکان بهره‌برداری در بخش آزادراهی صورت گیرد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، همچنین درباره نرخ عوارض آزادراه‌ها هم گفت: نرخ آزادراه‌ها براساس درآمد هزینه شرکت‌های آزادراهی هست که پایان هر سال این شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهند و ما هم نظر خود را به کمیته اعلام می‌کنیم. در حال‌حاضر نرخ عوارض افزایش پیدا نکرده اما پیش‌بینی می‌شود تا پیش از دهه فجر نرخ عوارض را اعلام کند. خادمی؛ یادآور شد: هرچقدر نرخ عوارض کمتر باشد میزان نگهداری آسفالت‌‌ها و رویه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، همچنین درباره راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان هم، گفت: این پروژه حدود ۱۳٫۶ میلیارد یوآن چین ال‌سی مطرح بوده که از این میزان تنها ۲٫۷ میلیارد یوآن جذب شده و برای اتمام آن نیازمند برنامه‌ریزی هستیم در حال‌حاضر این مسیر ریلی قم تا اصفهان ۶۰ درصد در زیرسازی پیشرفت داشته و پیشرفت کل پروژه حدود ۲۰ درصد بوده است. وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با آخرین وضعیت راه‌آهن چابهار زاهدان هم، گفت: این مسیر ریلی حدود ۶۲۸ کیلومتر است که با احتساب ایستگاه‌ها به ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۷۰ درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۶ درصد بوده و ما امیدوار هستیم محدوده زاهدان تا خاش که حدود ۵۵۴ کیلومتر است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در پاسخ به آخرین وضعیت تخصیص قیر هم، گفت: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال۱۴۰۰ مقرر شد در شش ماهه دوم سال قیر به پروژه‌ها تزریق شود. بنابراین در شش ماهه ابتدای امسال ما هیچ حواله‌ای برای دریافت قیر نداشتیم. در حال‌حاضر ۶۰۰ کیلومتر از پروژه‌های ‌آزادراهی آماده آسفالت است که به دلیل کمبود قیر هنوز بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها آسفالت نشده. در حال‌حاضر که در شش ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ شده که ما آن را در اختیار پیمانکاران قرار دادیم. در حال‌حاضر نیاز سالانه ما ۳۵۰ هزار تن قیر است که تنها ۱۱۵ هزار تن که معادل یک‌سوم از پروژه‌ها می‌شود ابلاغ شده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد. خادمی؛ همچنین درباره آخرین وضعیت منطقه۲ آزادراه تهران-‌شمال هم، گفت: این پروژه ۲۲ کیلومتر است که شش کیلومتر ‌آن به بهره‌برداری رسیده و شش‌ونیم کیلومتر آن باقی مانده که پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد و با همکاری بنیادمستضعفان و همچنین به شرط تأمین مالی بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ یک باند از آن را به بهره‌برداری برسانیم. وی گفت: کل باند این آزادراه ۱۶ کیلومتر است که دوهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۵۰ درصد آن توسط بنیادمستضعفان و ۵۰ درصد توسط دولت باید پرداخت شود و تاکنون ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار داده شده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، با بیان اینکه آزادراه غدیر و همچنین ادامه همت-کرج نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی مسیر تهران کرج داشته و در آزادراه همت یک پل بر روی کنارگذر آن وجود دارد که باید این پل هم تکمیل شود تا ما شاهد سرویس‌دهی بهتری در مسیر تهران کرج باشیم. خادمی؛ گفت: در حال‌حاضر استقبال بسیار خوبی از مسیر آزادراهی غدیر شده است. وی در پایان گفت: ۴۷۲ کیلومتر از مسیرهای ریلی کشور از ریل ملی استفاده شده و همچنین ۲۰۰ دستگاه سوزن که نقش مؤثری در پروژه‌های ریلی داشته است هم توسط تولید داخل تأمین شده است.