بازسازی خطوط ریلی ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بازسازی خطوط ریلی ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد خصوصی‌سازی رجا غیرکارشناسی بود مدیرعامل شرکت راه‌آهن، با اشاره به بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن به تعمیرکاران لکوموتیو، گفت: در راه‌آهن همچنین سه هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار برای بازسازی خطوط ریلی داریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در مراسم الحاق […]

مدیرعامل شرکت راه‌آهن

بازسازی خطوط ریلی ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

خصوصی‌سازی رجا غیرکارشناسی بود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، با اشاره به بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن به تعمیرکاران لکوموتیو، گفت: در راه‌آهن همچنین سه هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار برای بازسازی خطوط ریلی داریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در مراسم الحاق ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی کشور که با حضور وزیر راه‌وشهرسازی در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، گفت: تقاضای ارتباطات بین‌المللی کشور در بخش ریلی و راه‌آهن مناسب نبوده و باید توسعه یابد. معاون وزیر راه‌وشهر‌سازی، افزود: دولت و رئیس‌جمهور، اولویت همکاری‌های اقتصادی را به کشور‌های همسایه داده‌اند که این امر با توجه به ارتباطات ریلی ایران با سایر کشورها، فرصت خوبی برای توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل ریلی کشور ایجاد می‌کند. وی با تشریح مزیت‌های نسبی ایران برای توسعه ترانزیت ریلی و همچنین موانع و مشکلات موجود در این مسیر، گفت: مسیر ایران برای تردد کالا میان شرق و غرب و از چین به اروپا یکی از بهترین مسیرهاست و اهمیت ترانزیت ریلی ایجاب می‌کند که حلقه‌های مفقوده کریدوری را به یکدیگر متصل کنیم. صالحی؛ افزود: صنعت ریلی با نقطه مطلوب در حمل‌ونقل ریلی فاصله زیادی دارد و برای جبران عقب‌ماندگی‌های این بخش باید تلاش زیادی انجام داد. وی کمبود کشنده‌ها را یکی از مشکلات اصلی توسعه حمل‌ونقل ریلی دانست و گفت: هنگام ورود به شرکت راه‌آهن، ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو فعال در شبکه ریلی وجود داشت، در حالی که لکوموتیو‌های موجود در کشور به ۹۵۰ دستگاه بالغ می‌شود و حدود ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو فقط در همین سه سال اخیر زمین‌گیر شده است. به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن، ۶۰ تا ۷۰ دستگاه لکوموتیو در سال‌جاری زمین‌گیر شده و در شش ماه نخست سال هر هفته پنج لکوموتیو به این میزان افزوده می‌شد، در حالی که ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی کشور نیاز مبرمی به لکوموتیو‌های بیشتر دارد. صالحی؛ با اشاره به تکلیف قانون برنامه ششم توسعه برای دستیابی به سهم ۲۰ درصدی ریل از مسافر و ۳۰ درصدی از حمل بار، گفت: با این اولویت قانون برنامه ششم، فاصله زیادی داریم و توسعه حمل ریلی که مسیر مهمی برای جهش اقتصادی است، نیاز به اعتبارات و زمان بیشتری دارد. مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، افزود: اکنون متوسط سن واگن‌های مسافری کمتر از ۱۰ سال و باری بالای ۳۰ سال است که اگر با سرعت بازسازی نشود، تخریب مضاعفی رخ می‌دهد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی به بدهی‌های انباشته شرکت راه‌آهن اشاره کرد و گفت: راه‌آهن دو هزار میلیارد تومان به تعمیرکاران لکوموتیو بدهی دارد، ضمن اینکه سه هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار برای بازسازی خطوط ریلی داریم. وی ایمنی سفر و مسافر را خط قرمز راه‌آهن و دولت دانست و گفت: در هفت ماه امسال، هفته‌ای بیش از ۵٫۱ سانحه خروج از خط داشته‌ایم و از ابتدای امسال تا پایان شهریور به‌طور متوسط ماهی پنج قطار از مسیر خارج می‌شد. معاون وزیر راه وشهرسازی، از برنامه دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ریلی خبر داد و با انتقاد از جدا شدن شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا از شرکت راه‌آهن در دولت‌های گذشته بابت رد دیون دولت گفت: رجا به صورت غیرکارشناسی از راه‌آهن جدا شد و بابت رد دیون به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار گردید و این سازمان هم اقدامی برای نوسازی و سرمایه‌گذاری جدید در این بخش نداشته است.