نائبرئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، درخصوص قابلیت اجرایی منع تردد خودروها و موتورسیکلتهای آینده در کلانشهرها از سال ۱۴۰۱ مطابق با آییننامه اجرایی ماده۸ قانون هوای پاک، گفت: اجرای موضوع این بند از آییننامه با پارادوکسها و موانع متعددی از جمله معاینه فنی مواجه است که به عنوان سدی در برابر تسریع در […]
نائبرئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، درخصوص قابلیت اجرایی منع تردد خودروها و موتورسیکلتهای آینده در کلانشهرها از سال ۱۴۰۱ مطابق با آییننامه اجرایی ماده۸ قانون هوای پاک، گفت: اجرای موضوع این بند از آییننامه با پارادوکسها و موانع متعددی از جمله معاینه فنی مواجه است که به عنوان سدی در برابر تسریع در اجرای قانون و کاهش آلودگی هوا عمل میکنند. به گزارش خبرخودرو، داوود کریمی؛ اظهار داشت: پیرو رأی دیوانعدالت اداری مبنی بر حذف سن فرسودگی از ماده۸ قانون هوای پاک، سازمان محیطزیست پیشنهاد جایگزینی سن مرز فرسودگی با سن فرسودگی را مطرح کرد. وی درخصوص آییننامه اجرایی ماده۸ قانون هوای پاک که در خردادماه سالجاری به تصویب رسید و ابلاغیه اجرایی آن نیز اخیراً به هیأت دولت ارسال شد، گفت: تغییری در این آییننامه اعمال نشده و سن مرز فرسودگی جایگزین سن فرسودگی شده است. براساس ابلاغیه اخیر، سن مرز فرسودگی به مرحله اجراء رسیده و همچنین مالکان براساس سن و نوع خودروها، ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی در دفعات متعدد و در دورههای زمانی یک ساله شدهاند. نائبرئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، درخصوص ممنوعیت تردد خودروها و موتورسیکلتهایی که به سن مرز فرسودگی رسیدهاند، از سال ۱۴۰۱ و در شهرهای دارای اولویت آلایندگی، توضیح داد: اگر این خودروها و موتورسیکلتها قادر به دریافت گواهی معاینه فنی نشوند، با حکم منع تردد مواجه خواهند شد و تردد مشروط به دریافت این گواهی است. کریمی؛ درخصوص قابلیت اجرایی و زیرساختهای موردنیاز برای اجرای این بند از آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک تصریح کرد: عدم اجرای دقیق معاینه فنی و فقدان نظارت مؤثر و دقیق بر عملکرد مراکز معاینه فنی و همچنین فقدان امکانات کافی نظارتی و سیستمی از قبیل دوربینهای شناسایی پلاک خودروهای فرسوده در کلانشهرها و جادهها و عدم برخورداری شهرداریها و پلیس راهور از امکانات پارکینگ برای هدایت تعداد زیاد خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، اجرای موضوع این بند از آییننامه را با پارادوکسها و موانع متعدد مواجه نموده که به عنوان سدی در برابر تسریع در اجرای قانون و کاهش آلودگی هوا عمل میکنند. وی با بیان اینکه چشمانداز روشنی برای اجرای این بخش از قانون مبنی بر کنترل تردد خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده قابل تصور نیست، ادامه داد: مکانیزمی برای هدایت به مراکز اسقاط برای آن دسته از خودروها و موتورسیکلتهایی که به سن مرز فرسودگی رسیدهاند و علاوه بر آن، قادر به پاس کردن معاینه فنی نیز نیستند، وجود ندارد و اسقاط اینها منوط بر اراده مالک است. نائبرئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، اضافه کرد: فروش خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده و یا نگهداری آنها در پارکینگها از راههای پیش روی مالکان این دستگاهها است و الزامی به اسقاط نیست، زیرا این آییننامه مبتنی بر حفظ حقوق مالکیت شخصی شهروندان است بهطوری که اگر این خودروها و موتورسیکلتها نتوانند گواهی معاینه فنی را دریافت نمایند، هر چند ممکن است با منع تردد مواجه شوند، اما الزامی بر تحویل آنها به مراکز اسقاط وجود ندارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.