ریسکهای حاصل از سویههای جدید ویروس کرونا نظیر اُمیکرون ممکن است، قیمت خودروها را از این که هست نیز بیشتر با روند صعودی مواجه کند. به گزارش مناقصهمزایده، اگر شما جزء آن دسته از مردم هستید که منتظرند آبها از آسیاب بیفتد و آثار همهگیری کرونا به پایان برسد و قیمتهای خودرو به ثبات نزدیک […]
ریسکهای حاصل از سویههای جدید ویروس کرونا نظیر اُمیکرون ممکن است، قیمت خودروها را از این که هست نیز بیشتر با روند صعودی مواجه کند. به گزارش مناقصهمزایده، اگر شما جزء آن دسته از مردم هستید که منتظرند آبها از آسیاب بیفتد و آثار همهگیری کرونا به پایان برسد و قیمتهای خودرو به ثبات نزدیک شود، بهتر است تجدیدنظر کنید یا آن که به گفته گولدمن ساکس، زمان انتظار شما برای آرامش یافتن قیمت خودروهای نو و دستدوم، کمی طولانیتر از حد انتظار خواهد بود. در ۱۲ ماه گذشته، تورم قیمت اکثر کالاها و خدمات را افزایش داده است اما شاید در بین مایحتاج مردم، خودرو در سال ۲۰۲۱ از همه بیشتر با افزایش قیمت روبهرو شده است. قیمت برای خودروها و وانتهای دستدوم، یکی از مهمترین عوامل تورم در سال ۲۰۲۱ ارزیابی شدهاند. فقط در سال ۲۰۲۱ هزینههای خرید خودرو دستدوم بیش از ۳۱ درصد افزایش نشان داده است. البته خودروهای نو هم ۱۱ درصد رشد قیمت داشتهاند. کمبود تراشه باعث شده است عرضه خودرو در نمایندگیها در برابر تقاضای آن کم بیاورد. مصرفکنندگان خودرو در سال ۲۰۲۱ بهراحتی نمیتوانستند خودروی نو مورد علاقه خود را پیدا کنند و مجبور به خرید خودروهای دستدوم کم کارکرد شدند. اسپنسر هیل Spencer Hill از اقتصاددانان بانک گولدمن میگوید: به این زودی مردم از این وضعیت رهایی پیدا نمیکنند. در مقایسه با خودروهای دستدوم، قیمت خودروهای نو نمیتواند پایین نگه داشته شود و همین عامل باعث افزایش بیشتر تورم میشود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط «کلی بلو بوک» Kelley Blue Book خودروهای دستدوم دو سال کار کرده ۱۰ درصد گرانتر از مدل ۲۰۲۲ همان خودروها هستند با این که روی کیلومترشمارشان عددها رو به افزایش است و فناوریهای این خودروها حداقل دو سال عقبتر است. برای آن که وضعیت فروش خودرو در بازار آمریکا به دوران پیش از پاندمی برگردد، باید قیمت خودروهای نو از دستدوم سبقت بگیرد. به گفته اسپنسر هیل؛ در فصل اول سال ۲۰۲۲، اول قیمت خودروهای دستدوم به پیک خود میرسد و روند کاهشی پیدا میکند و سپس در فصل دوم سال ۲۰۲۲ این اتفاق برای خودروهای نو خواهد افتاد. ۴۰ درصد از تورم امروز در آمریکا را به گردن صنعت خودرو میاندازند. این افزایش قیمت خودروها در سال ۲۰۲۲ همچنان بر تورم سایه خواهد انداخت. براساس شاخص قیمت «هزینههای مصرف شخصی» Personal Consumption Expenditures که فدرال ریزرو [بانکمرکزی آمریکا] از آن برای اندازهگیری تورم استفاده میکند، در ژوئن سال آینه به ۳٫۴ درصد خواهد رسید. البته هیل میگوید اول ۳٫۲۵ درصد برآورد شده بود که حالا به ۳٫۴ تصحیح شده است. این رقم در دسامبر سال ۲۰۲۲ تا ۲٫۵ درصد فروکش خواهد کرد که باز هم بالاتر از ارقام پیش از شروع تورم است. انواعی از موانع بر سر راه فروکش کردن بازار خودرو در آمریکا وجود دارد. یکی از ریسکهایی که مانع بازگشت بازار خودرو به وضع عادی میشود، سویههای جدید کرونا ویروس مثل اُمیکرون است که میتواند تولیدکنندگان تراشه و قطعات مهم در صنعت خودرو را به تعطیلی بکشاند. حتی اگر تعطیلیهای اُمیکرون به اندازه سویه دلتا نباشد، همچنان قیمت خودرو را ۲٫۷ درصد افزایش خواهد داد و خودروهای دستدوم بین هفت تا هشت درصد رشد قیمت را تجربه خواهند کرد. اقتصاددان گولدمن ساکس، خبرهای خوبی هم دارد و میگوید تأمینکنندگان تراشه در فصل سوم سال ۲۰۲۱ علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، سرمایهگذاری در این زمینه را نیز افزایش دادهاند که آثار خود را از اواسط سال ۲۰۲۲ نشان خواهد داد اما تا زمانی که روی قیمت نهایی خودرو اثر بگذارد به زمان بیشتری نیاز است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.