رکود در صنعت سیمان در پی عدم تزریق بودجه عمرانی

  عضو هیأت علمی دانشگاه علامه گفت: یکی از گرفتاری‌های رکود سیمان عدم شارژ کافی طرح‌های عمرانی از سوی دولت است. به گزارش اقتصاد‌نیوز، لطفعلی بخشی در خصوص تأثیر شارژ طرح‌های عمرانی از سوی دولت و افزایش تقاضای دولت بر بازار سیمان اظهار ‌کرد: یکی از گرفتاری‌های رکود سیمان عدم شارژ کافی طرح‌های عمرانی از […]

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه گفت: یکی از گرفتاری‌های رکود سیمان عدم شارژ کافی طرح‌های عمرانی از سوی دولت است.

به گزارش اقتصاد‌نیوز، لطفعلی بخشی در خصوص تأثیر شارژ طرح‌های عمرانی از سوی دولت و افزایش تقاضای دولت بر بازار سیمان اظهار ‌کرد: یکی از گرفتاری‌های رکود سیمان عدم شارژ کافی طرح‌های عمرانی از سوی دولت است. اگر دولت بودجه طرح‌های عمرانی را افزایش دهد قطعاً در افزایش تقاضای سیمان مؤثر خواهد بود اما این موضوع نمی‌تواند کل مشکل صنعت سیمان را حل کند.

وی با بیان این‌که تقاضای سیمان تابعی از تقاضای کل کشور است، گفت: به دلیل وضعیت رکودی اقتصاد، صنعت سیمان نیز در رکود به سر می‌برد. زمانی که در اوضاع اقتصادی کشور بهبودی ایجاد شود تقاضای سیمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از سویی صادرات سیمان نیز چنین وضعی دارد. اقتصاد جهانی نیز دوران رکود را می‌گذراند و سال آینده احتمال بهبود کمی در اقتصاد جهان می‌رود.

این استاد دانشگاه افزود: چشم‌انداز صادرات ما با توجه به این‌که بیش‌ترین بازار صادراتی ما عراق است که در وضعیت مشکلی به سر می‌برد و به علاوه چندین کارخانه سیمان در عراق به تولید رسیده‌اند به نظر می‌رسد در آینده عراق بهترین بازار صادراتی ما نخواهد بود و باید به فکر جایگزین باشیم. کشورهای آفریقایی بهترین چشم‌انداز بازار صادراتی ما هستند هر چند در آن‌جا بی‌رقیب نیستیم.

بخش ادامه‌داد: در حال حاضر آفریقای جنوبی و برخی کشورهای آفریقایی از مشتریان سیمان ما هستند اما همان‌طور که گفتم هزینه حمل مشکل‌ساز است. این همکاری‌ها قرار است با سوییس و فرانسه یعنی شرکت‌های هولسیم و لافارز باشد.