احتمال تغییر در ساختار ۱۳ طرح کلان ملی بدون متقاضی

معاون پژوهشی وزارت علوم خبر داد احتمال تغییر در ساختار ۱۳ طرح کلان ملی بدون متقاضی آخرین وضعیت پرداخت بدهی ایران به پروژه شتابگر سزامی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بخشی از بدهی ایران برای حق عضویت در پروژه سزامی پرداخت شده و امیدواریم مابقی بدهی از محل جدول ۱۴ بودجه پرداخت شود. به گزارش […]

معاون پژوهشی وزارت علوم خبر داد

احتمال تغییر در ساختار ۱۳ طرح کلان ملی بدون متقاضی

آخرین وضعیت پرداخت بدهی ایران به پروژه شتابگر سزامی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بخشی از بدهی ایران برای حق عضویت در پروژه سزامی پرداخت شده و امیدواریم مابقی بدهی از محل جدول ۱۴ بودجه پرداخت شود.

به گزارش مهر، وحیداحمدی در نشست خبری در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تعداد مقالات نمایش شده ایران در پایگاه ISI و اسکوپوس روند افزایشی و مثبت داشته است.

وی افزود: آمار مربوط به سال ۲۰۱۵ هنوز کامل نشده و طی دو ماه آینده این آمار کامل می‌شود که مطمئناً تعداد نمایه مقالات ایران در این پایگاه‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: رتبه ایران در حوزه تولید علم در سال ۲۰۱۵ در پایگاه ISI رتبه بیستم و در همین سال در پایگاه اسکوپوس رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: سهم کشور در تولید علم دنیا در پایگاه ISI و اسکوپوس از ۱٫۳۷درصد به ۱٫۴۸ درصد رسیده است.

رکود علمی نداشتیم

احمدی ادامه داد: با آمار اعلام شده ما به هیچ وجه رکود علمی نداشتیم بلکه رشد علمی نیز داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: برخی می‌گویند نرخ رشد کشور کاهش یافته این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۴ با ۷٫۹ درصد سومین کشور از نظر نرخ رشد تعداد مقالات در جهان بوده است و در پایگاه اسکوپوس نیز رتبه سوم شتاب علمی را به خود اختصاص داده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: سهم کشور در تولید مقالات یک درصد در سال ۲۰۱۵ در پایگاه ISI رتبه نخست بوده است و بعد از ایران، کشورهای هند، چین و تایوان قرار داشتند.

احمدی خاطرنشان کرد: طبق رتبه‌بندی لایدن در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هیچ یک از دانشگاه‌های ما در این رتبه‌بندی قرار نداشتند، اما در سال ۲۰۱۳، ۵ دانشگاه و در سال ۲۰۱۵، ۱۴ دانشگاه کشور در این رتبه‌بندی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: براساس رتبه‌بندی تایمز ۸ دانشگاه کشور جزو دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند.

وضعیت مقالات مشترک ایران

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: میزان مقالات مشترک دانشمندان ایرانی با دانشمندان خارجی از ۱۷ درصد به ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

احمدی تأکید کرد: بر این اساس موضوع دیپلماسی علمی در حوزه پژوهش و فن‌آوری کشور، توسعه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: رتبه علمی ایران در منطقه در جایگاه یکم قرار دارد. این در حالی است که رتبه علمی ایران در حوزه مهندسی شیمی در دنیا از ۸ به ۳ در حوزه فن‌آوری نانو از ۹ به ۶، در حوزه سلول‌های بنیادی از ۱۷ به ۱۳، در حوزه فیزیک هسته‌ای از ۱۵ به ۱۴ و در مکانیک از ۸ به ۵ رسیده است.

ایجاد ۴ دفتر انتقال فن‌آوری در دانشگاه‌ها

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: ۴ دفتر انتقال تکنولوژی و فن‌آوری در دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، صنعتی اصفهان و تهران راه‌اندازی شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: برنامه داریم دفاتر انتقال تکنولوژی و فن‌آوری را در دیگر دانشگاه‌های کشور نیز راه‌اندازی کنیم.

صادرات محصولات فن‌آورانه

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان این‌که ۹۴۶ شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فن‌آوری کشور مستقر هستند، گفت: میزان صادرات محصولات فن‌آورانه این شرکت‌ها به ۵۱ میلیون دلار رسیده است.

احمدی اظهار داشت: میزان اشتغال در پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز رشد کشور از ۱۹ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر رسیده است.

اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به پارک‌های علم و فن‌آوری

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به پارک‌های علم و فن‌آوری اختصاص داده شد که از این میزان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به حمایت‌های دولت و مابقی براساس درآمدهای پارک‌ها بوده است.

وی عنوان کرد: برای ایجاد هر شغل در پارک‌های علم و فن‌آوری حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌شود در حالی که برای ایجاد یک شغل در کشور ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان باید هزینه اختصاص یابد.

آخرین وضعیت ۱۳ طرح کلان ملی بدون متقاضی

احمدی با بیان این‌که ۱۳ طرح کلان ملی کشور بدون متقاضی است، گفت: اگر این طرح‌ها نتوانند دستگاه‌های متقاضی پیدا کنند ممکن است در ادامه فعالیت آن‌‌‌‌ها تغییراتی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات به طرح‌های کلان ملی اعتباری اختصاص نیافته است اما قرار است در سال جاری طرح‌هایی که در قالب اقتصاد مقاومتی هستند مورد حمایت قرار گیرند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های کلان ملی اختصاص یافته است.

ارزیابی پارک‌های علم و فن‌آوری

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به ارزیابی و رده‌بندی پارک‌های علم و فن‌آوری گفت: این پروژه در قالب آمایش پژوهش و فن‌آوری صورت گرفته است که در ابتدا پارک‌های علم و فن‌آوری و بعد از آن مراکز علمی و پژوهشی ارزیابی و رده‌بندی می‌شوند.

احمدی خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی تمامی پارک‌های علم و فن‌آوری تدوین شده و به تصویب هیأت امنای این مراکز رسیده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۷ مرکز رشد علوم انسانی فعال در کشور وجود دارد.

بدهی ایران به پروژه سزامی

احمدی گفت: بخشی از بدهی ایران برای حق عضویت در پروژه سزامی پرداخت شده و امیدواریم مابقی بدهی از محل جدول ۱۴ بودجه پرداخت شود که بخشی از این بدهی دو هفته گذشته پرداخت شده است.

 

معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص پروژه رصدخانه نیز افزود: این پروژه به عنوان طرح کلان ملی انتخاب شد و امیدواریم اعتبار لازم آن از جدول ۱۴ بودجه با همکاری دولت تأمین شود.