تعطیلی پروژه‌های غیراقتصادی

  یک اقتصاددان با بیان این‌که دولت با وجود تنگناهای شدید مالی، در بخش عمرانی کم کاری نکرد و پروژه‌های مهم کنار گذاشته نشد، گفت: در شرایط محدودیت‌های مالی دولت و عدم توانایی بخش خصوصی و پیمانکاری در تکمیل پروژه‌های عمرانی، باید به ورودسرمایه‌گذاران خارجی خوش آمد گفت. ‌حسن سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا با […]

 

یک اقتصاددان با بیان این‌که دولت با وجود تنگناهای شدید مالی، در بخش عمرانی کم کاری نکرد و پروژه‌های مهم کنار گذاشته نشد، گفت: در شرایط محدودیت‌های مالی دولت و عدم توانایی بخش خصوصی و پیمانکاری در تکمیل پروژه‌های عمرانی، باید به ورودسرمایه‌گذاران خارجی خوش آمد گفت.

‌حسن سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌که پروژه‌های عمرانی در دولت گذشته بدون مطالعات کار‌شناسی شده و پیش‌بینی تأمین اعتبارات کلنگ‌زنی و شروع می‌شدند، گفت: برای سامان بخشیدن به این حجم از پروژه‌های عمرانی در شرایط محدودیت‌های مالی تنها یک راهکار وجود دارد، آن هم اولویت‌بندی پروژه‌ها و تخصیص منابع به پروژه‌هایی که در اقتصاد ایران به لحاظ زیربنایی مؤثر هستند.

وی ادامه‌داد: با توجه به حجم انبوه و غیراقتصادی پروژه‌ها و بی‌پولی دولت، به‌طور قطع باید از ادامه برخی از طرح‌های ناکارآمد و غیرکار‌شناسی صرف نظر و پروژه‌هایی را که در اولویت اول قرار ندارند را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

سبحانی افزود: البته بدیهی است کسانی که به پروژه‌های غیراولویت‌دار وابستگی دارند، مخالفت‌هایی داشته باشند اما اگر بخواهیم پروژه‌های عمرانی به سامان برسند ناگریز به انتخاب پروژه‌های اولویت‌دار و در گام بعدی راکد کردن پروژه‌هایی که اهمیت کم‌تری دارند، هستیم و در این شرایط دولت نباید تحت تأثیر فشارهای مقامات محلی و مخالفان قرار بگیرد.

این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به انتقاداتی که به ورود سرمایه‌گذاران خارجی به پروژه‌های زیر بنایی می‌شود، گفت: اگر بخش خصوصی در این مدت وارد پروژه‌های عمرانی نشده به دلیل ضعف مالی و عدم امکانات بوده است، بنابراین نمی‌توان فرصت استفاده از سایر ظرفیت‌ها از جمله سرمایه‌گذاران خارجی را از بین برد.

وی افزود: البته به‌طور قطع بخش خصوصی داخلی از توان کارشنایی بالایی برخوردار است و در شرایط مساوی بین بخش خصوصی داخلی‌و خارجی، استفاده از توانمندی‌های داخلی در اولویت قرار دارد اما در شرایط حاضر که بخش خصوصی توان ورود به پروژه‌ها را ندارد، منطق حکم می‌کند که از ظرفیت سرمایه‌های خارجی برای تأمین زیرساخت‌های کشورمان استفاده کنیم و به آن‌‌ها اجازه فعالیت داده شود.

سبحانی با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی در طول دو سال گذشته گفت: در طی این مدت به دلیل کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای دولت، رکود اقتصادی و تبع آن کاهش درآمدهای مالیاتی و… امکان تخصیص منابع به بخش عمرانی نبوده و طبق آمارهایی که دولت ارایه می‌دهد، رقم‌های ناچیزی به بخش عمران داده شده است.

این اقتصاددان با اشاره به فعالیت‌های نهادهای حاکمیتی مانند خاتم‌الانبیا در اقتصاد و پروژه‌های عمرانی، گفت: در حال حاضر عدم فعالیت بخش خصوصی به این دلیل نیست که رقبای قوی‌تری دارد بلکه به این دلیل است که توان مالی کافی برای ورود به پروژه‌ها را ندارد و معتقدم در این شرایط نباید مانع ورود بخش‌های اقتصادی حاکمیتی به پروژه‌های عمرانی شویم.

وی افزود: البته تأکید می‌کنم این موضوع که نهادهای حاکمیتی و عمومی غیردولتی وارد اقتصاد می‌شوند نمی‌تواند مزیت و یا نقطه قوت باشد اما در این شرایط که بخش خصوصی در تنگنا قرار دارد و اقتصاد هم کشش حضور این نهاد‌‌ها را دارد، مانع فعالیت آن‌‌ها شدن هم قابل دفاع نیست.