فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی با اتصال راه‌آهن ایران و عراق

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هدف از اتصال راه‌آهن ایران به عراق را فعالی‌سازی کریدورهای ترانزیتی کشورمان اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره براساس نقشه‌راه تفاهم شده بین ایران و عراق، اظهار کرد: این پروژه آورده‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هدف از اتصال راه‌آهن ایران به عراق را فعالی‌سازی کریدورهای ترانزیتی کشورمان اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره براساس نقشه‌راه تفاهم شده بین ایران و عراق، اظهار کرد: این پروژه آورده‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای مردم کشورمان به همراه خواهد داشت. وی ادامه داد: موضوع احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که در زمان حاضر در آن انقطاع وجود دارد. این موضوع از دیرباز مطرح بوده است و علاقه‌مندان از ۲۰ سال پیش به دنبال تحقق آن بودند؛ اما در هر مقطع از زمان توفیق انجام آن حاصل نشده است. وی تأکید کرد:‌ هدف ما این است که کریدورهای ترانزیتی را برقرار کنیم و اگر جایی نقصی وجود دارد آن را برطرف کنیم و در همین راستا در عراق نقشه‌راهی عملیاتی درخصوص این پروژه به امضاء رساندیم که به رفع موانع می‌پردازد. مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه طول خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است، گفت: این‌که چطور این مسیر تاکنون ساخته نشده، به این دلیل است که ساخت آن موانع مختلفی داشته و ما سعی کردیم که در این نقشه‌راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم. صالحی؛ تصریح کرد: به‌طور مثال در مهم‌‌ترین گلوگاه این پروژه، احداث یک پل روی رودخانه مطرح است که از لحاظ عمرانی، حدود ۱۸ ماه زمان برای احداث آن پیش‌بینی شده است. نکته دوم بحث مین‌روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر است و مین‌روبی زمان می‌برد و تحویل محدوده آن نیز تشریفات خاصی را باید طی کند که در نقشه‌راه به این موضوع نیز پرداخته شده است و بلافاصله بعد از اینکه امضاءی این تفاهم‌نامه انجام شد، فرآیند اجرا‌سازی آن را آغاز کرده‌ایم. وی تصریح کرد: این پروژه می‌تواند آورده‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد. همچنین عباس خطیبی؛ معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به توافقنامه امضاء شده میان وزرای راه‌وشهرسازی ایران و عراق گفت: قرارداد امضاء شده اخیر با عراق با همه تفاهم‌نامه‌های گذشته فرق دارد و آن اینکه در این قرارداد زمان‌بندی مشخصی وجود دارد که مقرر شده تا طرفین نسبت به آن پایبند باشند تا به نحوی درست، عملیات اجرایی آغاز شود. وی افزود: براساس این قرار داد، راه‌آهن شلمچه‌ـ بصره با مشارکت شرکت ایرانی و عراقی وارد فاز مطالعاتی و اجرایی خواهد شد و تاکنون در تفاهم‌نامه‌های قبلی با عراقی‌‌ها چنین جزییات و زمان‌بندی وجود نداشت که نشان از عزم طرفین دارد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد: سال‌های گذشته با وجود تفاهم‌های صورت گرفته امکان کار و زمان‌بندی مشخصی در پروژه برای سرمایه‌گذار ایرانی درخاک عراق نبود و این امتیاز و حمایت به صورت کامل وجود نداشت اما امیدواریم با امضای این قرارداد گره اصلی خط ریلی بصره‌ـ شلمچه باز شود و بتوانیم این پروژه مهم ریلی را در زمان‌بندی مشخص اعلام شده، به پایان برسانیم.