افزایش ۴ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی

  دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: از ۱۳دی‌ماه سال‌جاری براساس قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، بلیت هواپیما مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده خواهد شد و شرکت‌های هواپیماسی مکلفند چهاردرصد مالیات بر ارزش‌افزوده در پروازهای داخلی دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مقصود اسعدی‌سامانی؛ در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض […]

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: از ۱۳دی‌ماه سال‌جاری براساس قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، بلیت هواپیما مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده خواهد شد و شرکت‌های هواپیماسی مکلفند چهاردرصد مالیات بر ارزش‌افزوده در پروازهای داخلی دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مقصود اسعدی‌سامانی؛ در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری بر روی بلیت هواپیما پیش‌بینی نشده و بخشی از ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به‌عنوان سهم شهرداری منظور می‌شود لذا با حذف شدن عوارض شهرداری از ۱۳ دی‌ماه چهاردرصد به قیمت بلیت پروازهای داخلی و ۹ درصد به قیمت بلیت پروازهای خارجی به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده اضافه خواهد شد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: تأکید می‌کنم که مالیات بر ارزش‌افزوده دریافتی از مسافر به جیب ایرلاین نمی‌رود و مستقیماً باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود و شرکت‌ها در راستای تدبیر دولت محترم برای کاهش هزینه سفرهای هوایی با مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات و تخفیفات داشته‌اند از اول آذر ماه حدود ۱۵درصد نرخ‌های خود را کاهش دادند و سقف نرخ جدید مسیرهای مختلف پروازی تعیین و همه شرکت‌ها از اول آذر سقف‌های نرخی جدید را رعایت می‌کنند. اسعدی‌سامانی؛ اظهار داشت: به‌منظور جلوگیری از هرگونه اجحاف و گران‌فروشی احتمالی در شبکه توزیع سقف نرخی مسیرهای پروازی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن تحت نظارت و کنترل قرار دارد و شرکت‌های هواپیمایی خود را متعهد به رعایت سقف نرخ تعیین شده می‌دانند. وی ادامه داد: نرخ بلیت هواپیما شناور و تابع شرایط عرضه و تقاضا متغیر و با رعایت سقف نرخ اعلام شده است و با توجه به قیمت تمام شده هر ساعت شرکت‌ها نرخ‌های خود را با توجه به شرایط بازار مدیریت می‌کنند. اسعدی‌سامانی؛ با بیان اینکه اگر شرکتی نرخ بسیار پایینی را عرضه کند احتمالاً یک جای کار ایراد دارد، تصریح کرد: همه شرکت‌های هواپیمایی در کشور تحت فشارهای ناشی از تحریم و افزایش نرخ ارز و تورم و تبعات ناشی از بیماری کرونا به‌شدت آسیب دیده‌اند و ارزان فروشی که ناشی از نادیده گرفتن الزامات ایمنی و رعایت استانداردهای پرواز باشد به هیچ عنوان پذیرفته نیست و کسانی که تأکید بر ضرورت ارزان‌فروشی شرکت‌ها دارند بایستی توجه کنند که برخی از تصمیمات آنان منجر به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه سفرهای هوایی شده است. وی افزود: تصویب قوانین برای وضع عوارض‌های مختلف بر روی بلیت و یا مالیات بر ارزش‌افزوده عملاً موجب افزایش قیمت بلیت می‌شود و ایرلاین‌های کشور بدون اینکه نفعی ببرند مأمور وصول عوارض‌های مختلف برای برخی از دستگاه‌های کشور شده‌اند.