رئیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتیشریف، در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی به پروژهای که به صورت مشترک توسط جهاددانشگاهی صنعتیشریف، جهاددانشگاهی تهران و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است، اشاره کرد و افزود: موضوع این پروژه کاهش مصرف سوخت از طریق سبکسازی خودرو است. در این پروژه، قراردادی را […]
رئیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتیشریف، در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی به پروژهای که به صورت مشترک توسط جهاددانشگاهی صنعتیشریف، جهاددانشگاهی تهران و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است، اشاره کرد و افزود: موضوع این پروژه کاهش مصرف سوخت از طریق سبکسازی خودرو است. در این پروژه، قراردادی را با ایرانخودرو برای کاهش وزن دو قطعه شامل مجموعه تقویتی مربوط به رکاب و قطعه مربوط به داشبورد منعقد کردیم. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمحمد طباطباییقمی؛ تأکید کرد: از آنجایی که بهازای هر کیلوگرم کاهش وزن، یک لیتر کاهش مصرف سوخت در خودرو داریم و اگر بتوانیم فقط یک کیلوگرم در خودرویی مانند دنا کاهش وزن داشته باشیم، از این طریق سالانه ۱۰۰ هزار لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت. از سوی دیگر، میلیاردها تومان کاهش مصرف مواداولیه داریم. فقط برای یک قطعه، مجموعاً ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن و بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان کاهش مواداولیه داریم؛ یعنی (از طریق این سبکسازی خودرو) هم مصرف مواداولیه کم میشود و هم بحث سوخت کاهش پیدا میکند که کار بسیار بزرگی است. رئیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتیشریف، تصریح کرد: برای انجام این پروژه، ترکیبی از کارهای طراحی، شبیهسازی، مدلسازی، بحثهای آلیاژسازی و محاسبات بسیار پیچیده برای همه قسمتها صورت گرفته و شبیهسازی بحثهای مرتبط از جمله ارتعاشات، فرکانس طبیعی، تصادفات انجام شد. وی تأکید کرد: به عنوان نمونه، این کار در دو قطعه (مجموعه تقویتی مربوط به رکاب و قطعه مربوط به داشبورد) انجام شد و آمادگی داریم برای تمام قطعات خودرو این کار را انجام دهیم. در مجموع برای یک خودرو میتوانیم تا ۱۰۰ کیلوگرم این کاهش وزن را داشته باشیم، بدون این که هزینه اضافی مورد نیاز باشد. مهمترین ویژگی کار این بوده است که هیچ هزینهای در قالبها و کارهای دیگر نداشتهایم و تنها با انجام محاسبات و تغییر آلیاژ توانستیم این کاهش وزن را انجام دهیم. طباطباییقمی؛ گفت: این پروژه توسط جهاددانشگاهی صنعتیشریف، جهاددانشگاهی تهران و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده و مورد تأیید ایرانخودرو هم قرار گرفته است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.