رئیس صندوق بازنشستگی نفت مهمترین چالشهای صنعت پتروشیمی چالش حکمرانی و سیاستگذاری است رئیس صندوق بازنشستگی نفت، گفت: با توجه به ضرورت کربن صفر در افق ۲۰۵۰ میلادی، میزان تقاضای مصرف فرآوردههای نفتی روبه کاهش و تقاضای مصرف محصولات پتروشیمی روبه افزایش است؛ بنابراین باید تغییر رویکرد توسعه پتروشیمی و نگاه به توسعه پتروپالایشگاهها مورد […]
رئیس صندوق بازنشستگی نفت
مهمترین چالشهای صنعت پتروشیمی چالش حکمرانی و سیاستگذاری است
رئیس صندوق بازنشستگی نفت، گفت: با توجه به ضرورت کربن صفر در افق ۲۰۵۰ میلادی، میزان تقاضای مصرف فرآوردههای نفتی روبه کاهش و تقاضای مصرف محصولات پتروشیمی روبه افزایش است؛ بنابراین باید تغییر رویکرد توسعه پتروشیمی و نگاه به توسعه پتروپالایشگاهها مورد توجه قرار گیرد. به گزارش مناقصهمزایده، عبدالحسین بیات؛ با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام شده است، افزود: سهم ایران از تولید محصولات پتروشیمی در منطقه ۲۷ درصد و سهم عربستان ۴۴ درصد است. این در حالی است که باید براساس چشمانداز به مقام نخست منطقه در تولید محصولات پتروشیمی میرسیدیم. وی با بیان اینکه از مهمترین چالشهای صنعت پتروشیمی چالش حکمرانی و سیاستگذاری است، ادامهداد: چالش بعدی عدم توجه به تکمیل زنجیره ارزش و تداوم خامفروشی است. بیات؛ با اشاره به ساختار اشتباه وزارت نفت کشور، گفت: این ساختار باعث پراکندگی جانمایی پتروشیمیها شد و در بحث پتروپالایشگاهها در دولت قبلی جایگاه اشتباهی داشته است. رئیس صندوق بازنشستگی نفت، اضافهکرد: استراتژیهای اتخاذ شده در صنعت پتروشیمی ایران، میان مدت بوده است و با استراتژیهای بلندمدت جهانی همخوانی ندارد. وی تأکید کرد: به تکمیل زنجیره ارزش در اتیلن و پروپیلن توجه نشده و این در حالی است که صاحب مزیت خوراک و دانش فنی هستیم. در زنجیره متانول فقط در یک حلقه جلو رفتیم و سایر بخشها مغفول مانده است. بیات؛ با اشاره به اینکه یک نظام پایدار برای قیمتگذاری خوراک وجود ندارد، گفت: اُفت تولید در صنایع پتروشیمی ایران متأثر از عوامل گوناگونی است. میزان افت تولید در سال ۹۸ معادل ۱۲٫۲ میلیون تن بود که کمبود خوراک، مشکلات تعمیراتی و… در آن اثر گذاشته است. وی افزود: برای ایجاد جهشتولید در صنعت پتروشیمی باید بر دو محور تدوین نقشهراه منسجم و بهرهبرداری از بخشخصوصی برای سرمایهگذاری در واحدهای پاییندستی تمرکز کرد. بیات؛ به رقابت غیرسازنده در بازارهای جهانی و صادراتی اشاره و تأکید کرد: با ایجاد یک هلدینگ میتوانیم با حجم صادرات بیشتر، به قیمتگذاری برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی بپردازیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.