دیدار پنهانی اسد با پوتین درباره تضمین امنیت اسرائیل!

    یک روزنامه آمریکایی اخیراً مدعی شده است که رییس‌جمهور سوریه پیش از سفر نخست وزیر اسرائیل به روسیه سفری پنهانی به مسکو داشته که طی آن امنیت مرزهای اسرائیل را تضمین کرده است!به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی ورلدتریبون، نگاه خاصی به جزییات طرح سیاسی روسیه و موضوع امنیت اسرائیل به رغم عدم اشاره […]

    یک روزنامه آمریکایی اخیراً مدعی شده است که رییس‌جمهور سوریه پیش از سفر نخست وزیر اسرائیل به روسیه سفری پنهانی به مسکو داشته که طی آن امنیت مرزهای اسرائیل را تضمین کرده است!به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی ورلدتریبون، نگاه خاصی به جزییات طرح سیاسی روسیه و موضوع امنیت اسرائیل به رغم عدم اشاره صریح به آن داشته در حالی که امنیت اسرائیل مسأله دایمی در توازن منطقه‌ای و بین‌المللی درباره پرونده سوریه است. شرایط برای اسرائیل طی این سال‌ها به گونه‌ای بوده که این رژیم امنیت بیش‌تری را به جز در یک منطقه تجربه کرده است. مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی طی تمام این سال‌ها همچنان تحت تأثیر فعالیت‌های حزب‌ا… بوده است. تحلیلگران می‌گویند، اگر حزب‌ا… بتواند خود را از چنگال جنگ سوریه خلاص کند، با ده‌ها هزار موشک و راکت خود به اسرائیل حمله خواهد کرد.

در این میان این روزنامه مدعی است، پیش از سفر بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به روسیه و دیدارش با ولادیمیرپوتین، رییس‌جمهور این کشور، پوتین مهمان دیگری هم داشته است.

ادعا شده در این سفر پنهانی بشاراسد، رییس‌جمهور سوریه به مسکو پیامی از جانب دمشق به تل‌آویو داده که منتظر تأیید سزار روسیه است. گویا اسد در این دیدار پیشنهاد داده درصورت حمایت اسرائیل از دولت او، وی هم امنیت مرزهای شمالی اسرائیل را تضمین می‌کند.

به‌طور قطع پوتین که به دنبال حفظ اسد برای حمایت از پایگاه نظامی و دریایی خود در مدیترانه است، از این طرح خرسند شده است.

با خروج ترکیه از این کارزار قدرت و تمرکزش بر مشکلات اقتصادی، نظامی و سیاسی خود هیچ شکی وجود ندارد که هم اسرائیل و هم کردهای سوریه و عراق که به موفقیت‌هایی علیه داعش دست یافته‌اند از چنین توافقی سود خواهند برد.

اگر این پیشنهاد اسد واقعیت داشته باشد اسرائیل از همه بیش‌تر سود خواهد کرد. یک ائتلاف سوری‌–روسی‌–اسرائیلی به خوبی می‌تواند حزب‌ا… را در مرزهای جنوبی لبنان محدود کند.

همچنین عملیات نظامی روسیه در سوریه پایان ماه آینده میلادی به پایان سال اول خود نزدیک می‌شود و همچنان آمار‌ها درباره هزینه‌های مالی که روسیه صرف این عملیات کرده است بین ۲٫۵ میلیون دلار در روز در آغاز عملیات تا بهار سال جاری میلادی است که در آن زمان این هزینه به حدود ۳٫۳ میلیون دلار در روز رسید.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، روسیه به رغم تحریم‌های غرب و بحران اقتصادی که با آن مواجه است ۱٫۲ میلیارد دلار را به عملیات نظامی خود در سوریه طی سال ۲۰۱۶ اختصاص داده است هرچند که کارشناسان مرکز پژوهش‌های نظامی در مسکو معتقدند که این هزینه‌ها احتمالاً با فرا رسیدن پایان سال جاری حدود یک سوم از ارقام پیش‌بینی شده تجاوز کند. این یعنی هزینه میانگین پیش‌بینی شده قبل نیز با توجه به تصمیم روسیه برای گسترش پایگاه حمیمیم، استفاده از بمب‌افکن‌های سنگین و استقرار سلاح استراتژیک جدید در سوریه افزایش خواهد داشت.

 

روزنامه روسی «آر‌بی‌کا» نزدیک به تجار و بازرگانان به نقل از منابع نظامی روس و منابع دیگر در زمینه این پژوهش‌ها نوشت: گسترش حجم عملیات دلیل افزایش اساسی این هزینه است. پروازهای هواپیماهای روسی به ۳ قسم تقسیم می‌شوند: ۸۰ درصد آن کوتاه برد هستند و در آن از جنگنده‌های نوع سوخو استفاده می‌شود. مدت این پرواز‌ها از ۴۰ دقیقه بیش‌تر نیست. ۲۰ درصد باقی‌مانده پروازهای با دور متوسط از طریق سوخو ۳۵ است که مدت این پرواز به یک و نیم ساعت می‌رسد و دوربرد که بمب‌افکن‌های استراتژیک توپولف آن را انجام می‌دهند. جنگنده‌هایی که در پروازهای کوتاه برد شرکت می‌کنند قادرند ۷ تن مواد منفجره را حمل کنند اما بمب‌افکن‌های توپولف ۲۴ تن را می‌توانند حمل کنند.