محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، موفق به طراحی سیستمی در راستای کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری قطار شدند. به گزارش مناقصهمزایده، میلاد جلالی؛ مجری پروژه «طراحی کنترلر برای قطار مگلو تعلیق هایبرید»، گفت: در این پروژه موفق به طراحی یک سیستم شناوری مغناطیسی در قطارهای شناور مغناطیسی شدیم که با حذف اصطکاک میان ریل و […]
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، موفق به طراحی سیستمی در راستای کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری قطار شدند. به گزارش مناقصهمزایده، میلاد جلالی؛ مجری پروژه «طراحی کنترلر برای قطار مگلو تعلیق هایبرید»، گفت: در این پروژه موفق به طراحی یک سیستم شناوری مغناطیسی در قطارهای شناور مغناطیسی شدیم که با حذف اصطکاک میان ریل و چرخهای قطار با استفاده از شناورسازی مغناطیسی، موجب افزایش بهرهوری سیستم و سرعت قطار میشود. وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته، این تکنولوژی تحت مطالعه بوده و طرحهای آزمایشی زیادی در حال انجام است، گفت: در ایران نیز به دلیل فواصل طولانی میان شهرهای مهم از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و… و دشتهای گسترده، استقرار چنین سیستمهایی بسیار مطلوب است. جلالی؛ با تأکید بر اینکه این سیستم آزمایشهای مختلفی را طی کرده و تأییدیههای لازم را کسب کرده است، گفت: با توجه به اینکه این طرح مربوط به زیرساختهای حملونقل و توسعه است، نیاز به سرمایهگذاری و حمایت دولت دارد. وی گفت: این طرح حاصل تلاشهای یک تیم تحقیقاتی است که پیشتر مقالهای توسط فرهاد صفایی؛ در این مورد در مجله تبدیل انرژی IEEE نیز چاپ شده است. صفایی؛ سیستم شناور مغناطیسی هایبریدی طراحی کرده است که با بهکارگیری از روش الگوریتم ژنتیک و استفاده از آهنربا موفق شده تا مصرف انرژی سیستم تعلیق قطارهای شناور مغناطیسی قبلی را تا ۹۰ درصد کاهش دهد. طراحی و ساخت این سیستم در ابعاد کوچک نیز توسط من انجام شده و کنترلکننده غیرخطی برای آن طراحی شد تا سیستم ذاتاً ناپایدار شناور مغناطیسی قطار به صورت پایدار در فاصله هوایی ثابت هشت میلیمتری با وجود اغتشاشات و تغییرات وزن ناشی از سوار و پیاده شدن مسافران به صورت معلق نگه داشته شود. جلالی؛ یادآدور شد: این طرح با بهینهسازی مدار مغناطیسی از طریق الگوریتم ژنتیک منجر به کاهش مصرف انرژی در سیستم شناوری حملونقل شده است. سیستم کنترل نیز با عملکردی بهینه موجب پایداری و شناوری قطار در یک فاصله هوایی ثابت هشت میلیمتری با وجود اغتشاشات و تغییرات وزن ناشی از سوار و پیاده شدن مسافران میشود. دانشآموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان اینکه دکتر امیرابوالفضل صورتگر و دکتر مهرداد عابدی؛ اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اساتید راهنمای پروژه هستند، گفت: این طرح نمونه داخلی ندارد، اما نمونههای خارجی در کشورهای چین، ژاپن، آلمان و آمریکا در حال کار است. کشورهای دیگری همچون سوئیس، کرهجنوبی، هند و… نیز به دنبال پیادهسازی این سیستم هستند. به گفته این محقق، سیستمهای شناوری مغناطیسی بر دو نوع هستند که نوع اول با نیروی دافعه مغناطیسی منجر به شناورسازی مغناطیسی میشود که عمدتاً در ژاپن و طرحهای خاصی در آمریکا پیادهسازی شده است. در نوع دوم که منطبق با این طرح است، در سایر کشورها از جمله چین، آلمان و آمریکا استفاده شده است. جلالی؛ با اشاره به مزیتهای رقابتی طرح گفت: سیستم مشابهی به منظور مقایسه با این طرح در داخل کشور وجود ندارد. اما چنانچه بخواهیم قطارهای شناور مغناطیسی را با قطارهای متداول مقایسه کنیم، از جمله مزیتهای اصلی رقابتی، سرعت بسیار بالاتر در حدود چندین برابر قطارهای متداول، مصرف انرژی بسیار کمتر به دلیل حذف اصطکاک، ایمنی بالاتر به دلیل خاصیت قفلشوندگی قطارهای مغناطیسی، عملکرد بهتر در ترمزگیری و شتابگیری در شرایط آب و هوایی متفاوت (خیس شدن ریل و باران موجب افت عملکرد در قطارهای مرسوم میگردد) و …هستند. وی با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: از مهمترین کاربردهای این پروژه میتوان به سیستمهای حملونقل بینشهری با سرعت بسیار بالا اشاره کرد، بهگونهای که فاصله بین تهران تا مشهد میتواند به کمتر از دو ساعت کاهش یابد. جلالی؛ با تأکید بر ضرورت اجرای این پروژه در سیستم حملونقل گفت: با توجه به نقش پررنگ حملونقل در توسعه اقتصادی کشور، دولت و نهادهای مسؤول میبایست توجه ویژهای به چنین طرحهایی کنند. عدم حمایت از چنین طرحهای زیرساختی نشان از عدم اراده مسؤولان کشور در پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.