تأخیر در تحویل خودرو به بهانه افزایش قیمت نیست

با تغییر در شیوه فروش خودرو‌های داخلی به روش قرعه‌کشی، همچنان بسیاری از خریداران از تأخیر در تحویل خودروی خریداری شده گله‌مند هستند. * چرا خودرو‌‌ها با تأخیر به خریداران تحویل داده می‌شوند؟ به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، دلیلی برای تأخیر در تحویل خودرو‌ها وجود ندارد. زمانی که قطعه‌ساز، نمی‌تواند به خطوط تولید، قطعه برساند، خودرو […]

با تغییر در شیوه فروش خودرو‌های داخلی به روش قرعه‌کشی، همچنان بسیاری از خریداران از تأخیر در تحویل خودروی خریداری شده گله‌مند هستند.

* چرا خودرو‌‌ها با تأخیر به خریداران تحویل داده می‌شوند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، دلیلی برای تأخیر در تحویل خودرو‌ها وجود ندارد. زمانی که قطعه‌ساز، نمی‌تواند به خطوط تولید، قطعه برساند، خودرو ناقص در پارکینگ می‌ماند. بازرسان سازمان بازرسی می‌توانند بازدید میدانی از پارکینگ خودروسازان داشته باشند. در حال‌حاضر بهانه افزایش قیمت را نداریم چرا که افزایش قیمت‌ها اعمال شده است.

* براساس شواهد، پارکینگ خودروسازان مملو از خودرو است، اما با این حال خودروسازان از تحویل محصولات خود به مشتریان طفره می‌روند، علت چیست؟

 از آنجایی که خودرو‌های کف پارکینگ خودروسازان ناقص است، نمی‌توانیم خودروهای ناقص را تحویل مشتریان دهیم.

* کدام ارگان برای رفع مشکلات در حوزه تحویل خودرو‌های دپو شده در پارکینگ‌ها پیشقدم شده است؟

 کمکی از سمت سازمان بازرسی نیامده، این در حالی است که ضرب‌الاجل برای تحویل خودرو‌‌ها می‌گذارند. در شرایط تحریم هستیم و در برخی قطعات نیاز به واردات داریم. ضرب‌الاجل برای زمانی است که مشکلی در تأمین قطعات وجود نداشته باشد.

* علت اصلی دپوی محصولات و تأخیر در تحویل خودرو‌‌ها را چه می‌دانید؟

دبیر انجمن خودروسازان، گفت: به دلیل قیمت‌گذاری دستوری توان مالی خودروساز کم می‌شود و بنابراین نمی‌توانیم با زیان خودرو‌‌ها را تولید کنیم. مهر ۱۴۰۰ سازمان بازرسی به مسأله دپوی خودرو‌‌ها ورود کرد؛ در آن زمان تعداد خودرو‌‌ها ۱۴۵ هزار خودرو بود و خودروسازان باید تا پایان آبان این تعداد را به صفر می‌رساندند، اما اکنون بعد از گذشت سه ماه این تعداد به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده و پای مدیران ایران خودرو و سایپا به سازمان بازرسی باز شده است. تا پیش از این خودروسازان بهانه قیمتگذاری دستوری را داشتند و دلیل کاهش عرضه خودرو را تحمیل زیان می‌دانستند؛ اما آبان‌ماه وزارت صمت مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان داد و ایرانخودرو و سایپا ۱۸ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند.