تنها ۲۳۰ موتورسیکلت از ۱۲ میلیون موتور طی سال گذشته معاینه‌فنی گرفته‌اند

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل همگانی کشور، در تشریح جایگاه و اهمیت اخذ گواهی معاینه‌فنی در ایجاد ایمنی و کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهر‌ها، گفت: معاینه‌فنی می‌تواند در بهبود و ارتقای تولید خودرو در کشور، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی وسایل نقلیه بسیار مؤثر باشد و اطلاعات سامانه سیمفا و مراکز معاینه‌فنی می‌تواند کمک‌حال صنعت […]

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل همگانی کشور، در تشریح جایگاه و اهمیت اخذ گواهی معاینه‌فنی در ایجاد ایمنی و کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهر‌ها، گفت: معاینه‌فنی می‌تواند در بهبود و ارتقای تولید خودرو در کشور، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی وسایل نقلیه بسیار مؤثر باشد و اطلاعات سامانه سیمفا و مراکز معاینه‌فنی می‌تواند کمک‌حال صنعت خودروی کشور باشد. در فرآیند معاینه‌فنی به‌طور صریح ضعف خودروهای مختلف در زمینه آلایندگی و ایمنی به تفکیک قطعات مشخص شده و این مسأله می‌تواند ضمن بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد نیز بسیار مؤثر باشد. به گزارش از ایسنا، عبدا… متولی؛  افزود: مراکز معاینه‌فنی کشور به صورت مستمر و آنلاین تحت نظارت هستند، اما از ظرفیت مراکز معاینه‌فنی که بیش از ۹۰ درصد در بهبود عملکرد خودروها، افزایش ایمنی و کاهش آلایندگی مؤثر بوده است بهره گرفته نشده است. همچنان در خارج از محدوده کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها اغلب شهروندان به جهت عدم ثبت تخلف فقدان گواهی معاینه‌فنی و اعمال قانون از جانب پلیس راهور خود را ملزم به اخذ گواهی معاینه‌فنی نمی‌بینند. مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل همگانی کشور، ادامه داد: با توجه به تردد بیش از ۱۸ میلیون خودروی مشمول معاینه‌فنی در کشور در سال ۹۹ تنها برای ۱۱میلیون گواهی معاینه‌فنی صادر شده که این البته به معنای حضور ۱۱ میلیون خودرو در مراکز معاینه نیست چرا که براساس جدول سن مرز فرسودگی، بعضی خودرو‌ها موظف به دو تا سه بار اخذ گواهی معاینه‌فنی در سال هستند و بر این اساس تعداد خودروهای مراجعه‌کننده جهت اخذ معاینه‌فنی بسیار کمتر از آمار مذکور است. وی تأکید کرد: تردد بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور سال گذشته وجود داشته اما به جهت عدم اعمال قانون برای موتورسیکلت‌های فاقد معاینه‌فنی، فقط ۲۳۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه‌فنی جهت اخذ گواهی معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند این درحالی است که هر موتورسیکلت به‌طور میانگین شش برابر خودرو‌ها آلاینده هستند.